Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ontdek de A in STEAM

Ontdek de A in STEAM

Wat kan kunst en cultuur (ARTS) aan STEM toevoegen? Dat ondervinden 130 STEM-leerlingen van de middenschool Heilig Graf in Turnhout tijdens hun wetenschapsweek. Van STEM naar STEAM dus, met een beetje hulp van Gluon en Kleinkunstig.

‘We doen met deze leerlingen die voor de STEM-richting kozen al veel rond wetenschappen, techniek en engineering’, zegt leraar Liesbeth Hofkens. ‘Maar ook kunst en cultuur zijn een belangrijk onderdeel van innovatie. Sommige leerlingen kunnen vanzelf schoonheid en creativiteit toevoegen aan hun werkstukken, andere hebben er minder voeling voor. Dat wilden we in deze wetenschapsweek stimuleren, terwijl we ze ook uit hun comfortzone trokken.’

Vooraf: stellingen om bij stil te staan

Ze zijn de week begonnen met 7 stellingen. Hoort kunst bij wetenschappen, wiskunde, technologie en engineering? Is Arts belangrijk bij het ontwerpen van een nieuwe BMW? Liesbeth: ‘De leerlingen vulden die online enquête in en we bespraken de resultaten in onze lessen. We zijn benieuwd of hun houding tegenover de A in STEAM door dit project veranderd is.’ 

Eigen leraren, aangevuld met externen

Tijdens de week stonden prikkelende workshops op het programma. Het gewone lessenrooster verviel. In de ene klas ontdekten leerlingen de mogelijkheden van virtual, augmented en mixed reality. Voor dat laatste zetten ze een hololens op waarmee ze digitale sculpturen schepten. De mensen van Gluon hadden al het nodige materiaal bij. In een lokaal wat verder leerden ze de leerlingen hoe ze een 3D-ontwerp van een sleutelhanger maakten. Kleinkunstig liet ze met de Protopiper buizen van tape produceren. Daarmee gaven ze prototypes van kabelbanen, basketringen en andere constructies vorm terwijl nog een andere groep met 3D-printerpennen een mini-Eifeltoren tot leven wekte.

‘De workshop ‘Kunst met robots’ was geïnspireerd op het werk van Pollock’

Verwondering, concentratie en enthousiasme alom!

Ook de leerkrachten begeleidden workshops. ‘Kunst met robots’ was bijvoorbeeld geïnspireerd op de schilder Jackson Pollock. De robot prikte met verf gevulde ballonnen stuk of hanteerde een verfborstel. En ken je de endless cube? Die blijf je draaien in alle richtingen. Leerlingen zochten uit hoe het technisch in elkaar zit en maakten er zelf eentje. Mooi design incluis. Aan de overzijde van de gang maakten ze dan weer hologrammen met folie en smartphone. Of stop-motionfilmpjes.

Klas- en jaaroverstijgend

Keuze uit 12 verschillende workshops hadden ze. ‘Op basis van hun interesses hebben we klas-en jaaroverstijgende groepen gemaakt. Door externe organisaties aan te spreken, kregen we bijzonder materiaal in de klas en konden we in kleinere groepen werken. Alleen maar met externen werken, zou dan weer te veel kosten.’

Plannen en bijsturen

De workshops werden afgewisseld met het toneel Kato 2.0 van Theater A tot Z. Dat gaat over de kracht van technologie. ‘We planden ook een bezoek aan Materialise in Leuven met de tweedejaars, maar konden er helaas niet terecht. De First Lego League op de campus van hogeschool UCLL in Leuven was het alternatief. Daar trokken we donderdag naartoe. In verschillende opdrachten en in groep onderzochten leerlingen de maatschappelijke rol van techniek en technologie.’

Voor Liesbeth en haar collega’s was dit het eerste dynamoPROJECT. Wat vond ze het moeilijkst? ‘Je moet heel wat maanden vooraf de subsidies aanvragen. We hadden toen wel een concreet idee, maar de invulling stond nog niet op punt. Sommige dingen bleken bij de uitwerking niet haalbaar of we vonden een beter alternatief. Gelukkig mag je je aanvraag bijsturen, want zo lang op voorhand plannen, dat vonden we het moeilijkst.’

Tip van Liesbeth

  • Spreid je workshops over verschillende dagen. Alle workshops concentreren op 1 dag is praktisch en organisatorisch gezien het gemakkelijkst: de lessen vallen weg en de vrijgekomen leraren kunnen bij de begeleiding helpen. Maar het project en de activiteiten meer spreiden geeft het voordeel dat je tussenin tijd hebt om te reflecteren, na te praten, te discussiëren en te filosoferen met de leerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Heilig Graf 031435
Organisaties Gluon - platform for art, science and technology
Theater van A tot Z
Kleinkunstig
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Ondernemingszin
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Liesbeth Hofkens, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs