Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

‘IMS spreekt’ had een podcast over de school en haar Borgerhoutse omgeving moeten worden. ‘Maar de beperkende corona-maatregelen haalden dat brede idee onderuit en sloegen onze leerlingen emotioneel plat’, zegt leerkracht Joke Prinsen van IMS. Bleef wel overeind: de ontdekking van het medium podcast samen met woordkunstenaars Pieter Cools, Seckou Ouologuem en Denis Boakye Mensah én veel taalvaardigheid.

Joke Prinsen, leerkracht PAV en Engels, ging aan de slag met de 16 leerlingen van 6 Office A en B. ‘Dat zijn gasten die al wat ouder zijn en niet gemakkelijk laten zien wat er in hen omgaat. Om hen gemotiveerd én aan boord te houden, moet je wel dingen voor hen organiseren,’ zegt ze.

Daarom zette ze ook dit dynamoPROJECT op. ‘Het idee was om iemand die zich semiprofessioneel met podcast bezighoudt te koppelen aan iemand die content creation in de vingers heeft. Pieter Cools en stadsdichter Seckou waren al eens op school geweest met Wordwa(a)r Battle Theater en dat was toen een schot in de roos. De combinatie met podcaster Denis bleek bovendien een match made in heaven.’ Het drietal kwam 7 lesuren in elke klasgroep, verdeeld over 4 sessies.

‘Het hele project was kennismaken en experimenteren met creatieve taal. Door jezelf te horen op podcast wordt je geconfronteerd met je eigen taalgebruik’

Joke Prinsen - leerkracht PAV en Engels

CANON Cultuurcel · DynamoPROJECT | Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

Samen content creëren

De eerste 2 uren stonden in het teken van het schrijven van rijmende teksten en de verkenning van de mogelijkheden van hiphop. ‘Daar hebben de leerlingen echt van genoten’, blikt Joke terug. ‘In de tweede sessie was het de bedoeling dat ze zelf aan de slag gingen, maar de leerlingen hadden weinig inspiratie, voelden zich platgeslagen door corona. Daarom stelde Seckou voor om gewoon interviews te doen. Met elkaar en met andere leerlingen op de speelplaats.’

Tijdens sessie 3 kwam Denis erbij. Hij maakt podcasts onder de naam De stille stem. Vóór die sessie kregen de leerlingen instructievideo’s toegestuurd over Audacity, een opensource programma waarmee je podcasts maakt. Joke: ‘Ze moesten die bekijken zodat ze voorbereid aan de sessie konden beginnen. Na wat experimentjes hadden ze het programma onder de knie en konden ze hun interviews en geluiden zelf monteren. Daarvoor kregen ze ook tijd in de lessen PAV. De laatste sessie bestond dan uit evaluatie en feedback.’

‘Ik zou de afgewerkte podcast graag op de website van de school plaatsen omdat ze een goed beeld van het IMS geeft’

Joke Prinsen - leerkracht PAV en Engels

CANON Cultuurcel · DynamoPROJECT | Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

Creatieve uitlaatklep

Het resultaat? 4 korte podcasts, 1 van elk groepje. Joke: ‘Die gaan over hun identiteit en hoe ze zich tijdens corona hebben gevoeld. Het zijn ook sfeerbeelden van de school geworden. In de lessen PAV schreven we haiku’s. Ook daar zitten er enkele van in. Eigenlijk was dit een creatieve uitlaatklep voor hun gevoelens. Ik zou de afgewerkte podcast graag op de website van de school plaatsen omdat ze een goede indruk van het IMS geeft.’

Het sterkste aan het project, vond Joke de manier waarop het begeleidende drietal kon omgegaan met haar leerlingen. ‘Ze kunnen op korte tijd een band met de klas opbouwen omdat ze goed in hun belevingswereld zitten. Ze staan op een gezonde manier buiten de school waardoor ze andere verhalen uit hen kunnen halen. Verhalen die je niet verwacht.’

Het viel bovendien op dat de leerlingen er tijdens de sessies met Pieter, Denis en Seckou bijna altijd allemaal waren. ‘Dat zegt wel iets over hoe fijn ze het vonden,’ vertelt Joke.  Zelf echt de verantwoordelijkheid nemen om te monteren en te bewerken, lukte voor 2 groepen dan weer minder. ‘Toen ze dan tijdens de feedbacksessie niks concreets aan Pieter en Denis konden laten horen omdat ze te passief geweest waren, pikte dat duidelijk wel. Zeker toen ze het resultaat van de andere groepen hoorden. Het was een les die aankwam.’

CANON Cultuurcel · DynamoPROJECT | Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

Buiten de school komen? Mag niet!

Uiteindelijk heeft corona het hele project wel erg beïnvloed en moest het concept samen met de leerlingen en de coronamaatregelen vorm krijgen. ‘Meermaals moest de planning worden omgegooid, want iets als dit via afstandsonderwijs doen, lukte gewoon niet. Het originele plan was ook om de buurt te verkennen en daar interviews te doen. Maar ook dat was plots geen optie meer omdat we door corona binnen de schoolmuren moesten blijven.’

Ondanks die voortdurende balansoefening zou Joke het project direct opnieuw doen. Omwille van de fijne samenwerking en de talige doelen die we bereikt hebben. ‘En omdat ik vermoed dat enkele van deze gasten, nu ze dit medium kennen en met het programma kunnen werken, er misschien wel zelf mee aan de slag gaan.’

Tips van Joke

  • De instructievideo’s hadden we beter van in het begin klaar gehad zodat de leerlingen zich langer konden inwerken in de materie.
  • Volgende keer zouden we nog meer sessies rond content creation inplannen.
  • Nu was het hele traject te uitgerekt, al hadden we dat niet in de hand en was het niet zo gepland.
  • Een podcast maken is geen nucleaire wetenschap. Bso-leerlingen denken snel dat alles moeilijk is, dat ze het niet kunnen. Dan gaan ze op de rem staan terwijl ze alleen maar moeten meedoen. Seckou, Pieter en Denis voelden dat goed aan en dan kwam het ook wel. Het allemaal in hun plaats doen, is nooit de oplossing.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Seckou en Denis hielden een battle in de klas. Daar waren de leerlingen echt van onder de indruk.
  • We hebben in de les PAV de podcast van Denis beluisterd waarin hij een van zijn gedichten op muziek zette. Zo ontdekten ze wat een podcast kan zijn.

verbeelden

  • We hebben haiku’s geschreven. Die vertrekken vanuit een zintuiglijk beeld waarmee ze dan gevoelens, gebeurtenissen associëren.
  • Om de schoolsetting te verbeelden hebben ze sfeergeluiden opgenomen: mensen die van de trap lopen, de bel die gaat, geluiden van de speelplaats.

conceptualiseren

  • Podcast is een concept dat vele vormen kan aannemen. Door er zelf te beluisteren en te maken, waarderen ze het medium meer.
  • Hun eigen stem hebben we voortdurend gewaardeerd: ‘Wat je nu zegt, is kei goed.’ Onze leerlingen denken voortdurend het tegenovergestelde en schamen zich.

analyseren

  • Dat kwam uitgebreid in de feedbacksessie aan bod: Hoe heb je die interviews aangepakt? Hoe kan je die beter voorbereiden? Waarom moet je het resultaat voldoende herbeluisteren? Welke inleiding past er nog bij?

Dragers

lichaam

  • Kijken naar Battle Theater, vaststellen wat ze zien

voorwerpen

  • Gsm’s en computerprogramma’s gebruiken om geluidsfragmenten op te nemen en te verwerken

taal

  • Kennismaken en experimenteren met creatieve taal

Grafische tekens

  • Via instrictievideo’s en ‘flipping the classroom’ leerden leerlingen meer over het monteren van geluidsfragmenten
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Instituut Maris Stella - Sint-Agnes
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs