Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens
‘IMS spreekt’ had een podcast over de school en haar Borgerhoutse omgeving moeten worden. ‘Maar de beperkende corona-maatregelen haalden dat brede idee onderuit en sloegen onze leerlingen emotioneel plat’, zegt leerkracht Joke Prinsen van IMS. Bleef wel overeind: de ontdekking van het medium podcast samen met woordkunstenaars Pieter Cools, Seckou Ouologuem en Denis Boakye Mensah én veel taalvaardigheid.
Joke Prinsen, leerkracht PAV en Engels, ging aan de slag met de 16 leerlingen van 6 Office A en B. ‘Dat zijn gasten die al wat ouder zijn en niet gemakkelijk laten zien wat er in hen omgaat. Om hen gemotiveerd én aan boord te houden, moet je wel dingen voor hen organiseren,’ zegt ze.
Daarom zette ze ook dit dynamoPROJECT op. ‘Het idee was om iemand die zich semiprofessioneel met podcast bezighoudt te koppelen aan iemand die content creation in de vingers heeft. Pieter Cools en stadsdichter Seckou waren al eens op school geweest met Wordwa(a)r Battle Theater en dat was toen een schot in de roos. De combinatie met podcaster Denis bleek bovendien een match made in heaven.’ Het drietal kwam 7 lesuren in elke klasgroep, verdeeld over 4 sessies.
‘Het hele project was kennismaken en experimenteren met creatieve taal. Door jezelf te horen op podcast wordt je geconfronteerd met je eigen taalgebruik’
Samen content creëren
De eerste 2 uren stonden in het teken van het schrijven van rijmende teksten en de verkenning van de mogelijkheden van hiphop. ‘Daar hebben de leerlingen echt van genoten’, blikt Joke terug. ‘In de tweede sessie was het de bedoeling dat ze zelf aan de slag gingen, maar de leerlingen hadden weinig inspiratie, voelden zich platgeslagen door corona. Daarom stelde Seckou voor om gewoon interviews te doen. Met elkaar en met andere leerlingen op de speelplaats.’
Tijdens sessie 3 kwam Denis erbij. Hij maakt podcasts onder de naam De stille stem. Vóór die sessie kregen de leerlingen instructievideo’s toegestuurd over Audacity, een opensource programma waarmee je podcasts maakt. Joke: ‘Ze moesten die bekijken zodat ze voorbereid aan de sessie konden beginnen. Na wat experimentjes hadden ze het programma onder de knie en konden ze hun interviews en geluiden zelf monteren. Daarvoor kregen ze ook tijd in de lessen PAV. De laatste sessie bestond dan uit evaluatie en feedback.’
‘Ik zou de afgewerkte podcast graag op de website van de school plaatsen omdat ze een goed beeld van het IMS geeft’
Creatieve uitlaatklep
Het resultaat? 4 korte podcasts, 1 van elk groepje. Joke: ‘Die gaan over hun identiteit en hoe ze zich tijdens corona hebben gevoeld. Het zijn ook sfeerbeelden van de school geworden. In de lessen PAV schreven we haiku’s. Ook daar zitten er enkele van in. Eigenlijk was dit een creatieve uitlaatklep voor hun gevoelens. Ik zou de afgewerkte podcast graag op de website van de school plaatsen omdat ze een goede indruk van het IMS geeft.’
Het sterkste aan het project, vond Joke de manier waarop het begeleidende drietal kon omgegaan met haar leerlingen. ‘Ze kunnen op korte tijd een band met de klas opbouwen omdat ze goed in hun belevingswereld zitten. Ze staan op een gezonde manier buiten de school waardoor ze andere verhalen uit hen kunnen halen. Verhalen die je niet verwacht.’
Het viel bovendien op dat de leerlingen er tijdens de sessies met Pieter, Denis en Seckou bijna altijd allemaal waren. ‘Dat zegt wel iets over hoe fijn ze het vonden,’ vertelt Joke. Zelf echt de verantwoordelijkheid nemen om te monteren en te bewerken, lukte voor 2 groepen dan weer minder. ‘Toen ze dan tijdens de feedbacksessie niks concreets aan Pieter en Denis konden laten horen omdat ze te passief geweest waren, pikte dat duidelijk wel. Zeker toen ze het resultaat van de andere groepen hoorden. Het was een les die aankwam.’
Buiten de school komen? Mag niet!
Uiteindelijk heeft corona het hele project wel erg beïnvloed en moest het concept samen met de leerlingen en de coronamaatregelen vorm krijgen. ‘Meermaals moest de planning worden omgegooid, want iets als dit via afstandsonderwijs doen, lukte gewoon niet. Het originele plan was ook om de buurt te verkennen en daar interviews te doen. Maar ook dat was plots geen optie meer omdat we door corona binnen de schoolmuren moesten blijven.’
Ondanks die voortdurende balansoefening zou Joke het project direct opnieuw doen. Omwille van de fijne samenwerking en de talige doelen die we bereikt hebben. ‘En omdat ik vermoed dat enkele van deze gasten, nu ze dit medium kennen en met het programma kunnen werken, er misschien wel zelf mee aan de slag gaan.’
Tips van Joke
- De instructievideo’s hadden we beter van in het begin klaar gehad zodat de leerlingen zich langer konden inwerken in de materie.
- Volgende keer zouden we nog meer sessies rond content creation inplannen.
- Nu was het hele traject te uitgerekt, al hadden we dat niet in de hand en was het niet zo gepland.
- Een podcast maken is geen nucleaire wetenschap. Bso-leerlingen denken snel dat alles moeilijk is, dat ze het niet kunnen. Dan gaan ze op de rem staan terwijl ze alleen maar moeten meedoen. Seckou, Pieter en Denis voelden dat goed aan en dan kwam het ook wel. Het allemaal in hun plaats doen, is nooit de oplossing.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- Seckou en Denis hielden een battle in de klas. Daar waren de leerlingen echt van onder de indruk.
- We hebben in de les PAV de podcast van Denis beluisterd waarin hij een van zijn gedichten op muziek zette. Zo ontdekten ze wat een podcast kan zijn.
verbeelden
- We hebben haiku’s geschreven. Die vertrekken vanuit een zintuiglijk beeld waarmee ze dan gevoelens, gebeurtenissen associëren.
- Om de schoolsetting te verbeelden hebben ze sfeergeluiden opgenomen: mensen die van de trap lopen, de bel die gaat, geluiden van de speelplaats.
conceptualiseren
- Podcast is een concept dat vele vormen kan aannemen. Door er zelf te beluisteren en te maken, waarderen ze het medium meer.
- Hun eigen stem hebben we voortdurend gewaardeerd: ‘Wat je nu zegt, is kei goed.’ Onze leerlingen denken voortdurend het tegenovergestelde en schamen zich.
analyseren
- Dat kwam uitgebreid in de feedbacksessie aan bod: Hoe heb je die interviews aangepakt? Hoe kan je die beter voorbereiden? Waarom moet je het resultaat voldoende herbeluisteren? Welke inleiding past er nog bij?
Dragers
lichaam
- Kijken naar Battle Theater, vaststellen wat ze zien
voorwerpen
- Gsm’s en computerprogramma’s gebruiken om geluidsfragmenten op te nemen en te verwerken
taal
- Kennismaken en experimenteren met creatieve taal
Grafische tekens
- Via instrictievideo’s en ‘flipping the classroom’ leerden leerlingen meer over het monteren van geluidsfragmenten