Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poëzie vanuit verschillende invalshoeken

Poëzie vanuit verschillende invalshoeken

Bij het begin van ieder nieuwe schooljaar worden de leerlingen uit de tweede en derde graad Woordkunst en drama van De Kunsthumaniora in Brussel ondergedompeld in een artistiek bad. Dit jaar werden de leerlingen een week lang begeleid door kunstenaars, docenten én gastdocenten met diverse artistieke achtergronden rond het thema poëzie in jongerencentrum Kavka in Antwerpen.

‘Het aanbieden van dit intensieve kunstbad zien we als waardevolle aanvulling op de veelzijdige artistieke vorming die de leerlingen in onze school krijgen’, zegt Annick Van Braak, lerares Voordracht.

Verscherpen van hun bewustzijn over het hedendaagse artistieke veld

‘Met dit project krijgen de jongeren de kans om een week lang met verschillende kunstenaars en gastdocenten te werken rond poëzie, dit telkens vanuit een andere insteek. In ons arsenaal aan kunstenaars zit: een podiumdichter, auteur, actrice, danseres, verteller, radiomaker, singer-songwriter …

‘Voor onze leerlingen is dit zeer vernieuwend, dit zijn vaak mensen met wie ze niet zo gauw in contact komen’, zegt Joke Terryn, docente Engels. ‘Door deel te nemen aan workshops rond poëzie, benaderd vanuit verschillende disciplines, wensen we dat de leerlingen hun bewustzijn over het hedendaagse artistieke veld verscherpen.’

Leren van elkaar

‘Aan het begin van de week krijgen de leerlingen de kans om met de gastdocenten en kunstenaars in dialoog te gaan. Zo komen ze in contact met verschillende artistieke visies, specifieke vaardigheden en werkwijzen. De ene gastdocent of kunstenaar werkt namelijk heel tekstueel, de andere met beweging. Nadien kiezen de leerlingen hun favoriete kunstenaar en gaan ze samen aan de slag. We houden zo veel mogelijk rekening met hun voorkeuren. De klassen worden door elkaar gegooid zodat de leerlingen van elkaar kunnen leren. Dat vinden we enorm belangrijk in dit project. De leerlingen voelen zich verbonden en werken samen aan het proces.’

Persoonlijke proces van de leerling staat centraal

‘De werkweek wordt aan het begin van het schooljaar georganiseerd om de leerlingen meteen te prikkelen, hen te laten focussen op de kunstvakken, hen te beladen met inspiratie en ze te laten leren van elkaar. Het gevoel dat ze samen iets bereikt hebben, het samenwerken, reflecteren, meningen uitwisselen en het verkrijgen van artistieke impulsen is super verrijkend. Alles wat ze tijdens de werkweek oppikken, dragen ze hun ganse schoolcarrière mee. Ook voor de leerkrachten is het fantastisch om er deel van uit te maken’, gaat Annick verder. ‘Uit zo'n intensieve werkweek putten we trouwens met z'n allen veel inspiratie om op verder te bouwen.’

‘Daarnaast staat niet alleen het versterken van het groepsgevoel maar ook het persoonlijke proces van de leerlingen staat centraal. Na het project wordt er stilgestaan bij de ervaring en artistieke creatie van elke individuele leerling’, zegt Joke. De artistieke werkweek werd afgesloten met een toonmoment in Antwerpen voor vrienden en familie.

Tips van Joke en Annick

  • Zorg dat het project gedragen wordt door je collega’s. Het is superbelangrijk om een team te hebben waar iedereen achter staat en dat de taken kunnen verdeeld worden (aanschrijven van kunstenaars, zoeken van locatie, zorgen voor avondactiviteiten, begeleiding tijdens de werkweek …). Je moet kunnen rekenen op elkaar.
  • Laat je niet afschrikken als je een werkweek voor de eerste keer organiseert. Er zitten altijd foutjes in en hoe meer je het doet, hoe beter je wordt.
  • Het werken met externen zorgt voor een frisse blik.
  • Door de leerlingen in groepen te verdelen, vallen ze minder in patronen en wordt de groepssfeer bevordert
  • Leg de nadruk op de ervaring en leerproces van de leerlingen, niet op een eindproduct. Het toonmoment in deze werkweek is eerder een instrument om te laten tonen waarmee de leerlingen bezig zijn.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Melanie Wuyts
School GO! kunsthumaniora Brussel-Stad
Organisaties Eigen Wolk Eerst
JC Kavka
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Annick Van Braak, lerares Voordracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs