Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poëzie vanuit verschillende invalshoeken

Poëzie vanuit verschillende invalshoeken

Bij het begin van ieder nieuwe schooljaar worden de leerlingen uit de tweede en derde graad Woordkunst en drama van De Kunsthumaniora in Brussel ondergedompeld in een artistiek bad. Dit jaar werden de leerlingen een week lang begeleid door kunstenaars, docenten én gastdocenten met diverse artistieke achtergronden rond het thema poëzie in jongerencentrum Kavka in Antwerpen.

‘Het aanbieden van dit intensieve kunstbad zien we als waardevolle aanvulling op de veelzijdige artistieke vorming die de leerlingen in onze school krijgen’, zegt Annick Van Braak, lerares Voordracht.

Verscherpen van hun bewustzijn over het hedendaagse artistieke veld

‘Met dit project krijgen de jongeren de kans om een week lang met verschillende kunstenaars en gastdocenten te werken rond poëzie, dit telkens vanuit een andere insteek. In ons arsenaal aan kunstenaars zit: een podiumdichter, auteur, actrice, danseres, verteller, radiomaker, singer-songwriter …

‘Voor onze leerlingen is dit zeer vernieuwend, dit zijn vaak mensen met wie ze niet zo gauw in contact komen’, zegt Joke Terryn, docente Engels. ‘Door deel te nemen aan workshops rond poëzie, benaderd vanuit verschillende disciplines, wensen we dat de leerlingen hun bewustzijn over het hedendaagse artistieke veld verscherpen.’

Leren van elkaar

‘Aan het begin van de week krijgen de leerlingen de kans om met de gastdocenten en kunstenaars in dialoog te gaan. Zo komen ze in contact met verschillende artistieke visies, specifieke vaardigheden en werkwijzen. De ene gastdocent of kunstenaar werkt namelijk heel tekstueel, de andere met beweging. Nadien kiezen de leerlingen hun favoriete kunstenaar en gaan ze samen aan de slag. We houden zo veel mogelijk rekening met hun voorkeuren. De klassen worden door elkaar gegooid zodat de leerlingen van elkaar kunnen leren. Dat vinden we enorm belangrijk in dit project. De leerlingen voelen zich verbonden en werken samen aan het proces.’

Persoonlijke proces van de leerling staat centraal

‘De werkweek wordt aan het begin van het schooljaar georganiseerd om de leerlingen meteen te prikkelen, hen te laten focussen op de kunstvakken, hen te beladen met inspiratie en ze te laten leren van elkaar. Het gevoel dat ze samen iets bereikt hebben, het samenwerken, reflecteren, meningen uitwisselen en het verkrijgen van artistieke impulsen is super verrijkend. Alles wat ze tijdens de werkweek oppikken, dragen ze hun ganse schoolcarrière mee. Ook voor de leerkrachten is het fantastisch om er deel van uit te maken’, gaat Annick verder. ‘Uit zo'n intensieve werkweek putten we trouwens met z'n allen veel inspiratie om op verder te bouwen.’

‘Daarnaast staat niet alleen het versterken van het groepsgevoel maar ook het persoonlijke proces van de leerlingen staat centraal. Na het project wordt er stilgestaan bij de ervaring en artistieke creatie van elke individuele leerling’, zegt Joke. De artistieke werkweek werd afgesloten met een toonmoment in Antwerpen voor vrienden en familie.

Tips van Joke en Annick

  • Zorg dat het project gedragen wordt door je collega’s. Het is superbelangrijk om een team te hebben waar iedereen achter staat en dat de taken kunnen verdeeld worden (aanschrijven van kunstenaars, zoeken van locatie, zorgen voor avondactiviteiten, begeleiding tijdens de werkweek …). Je moet kunnen rekenen op elkaar.
  • Laat je niet afschrikken als je een werkweek voor de eerste keer organiseert. Er zitten altijd foutjes in en hoe meer je het doet, hoe beter je wordt.
  • Het werken met externen zorgt voor een frisse blik.
  • Door de leerlingen in groepen te verdelen, vallen ze minder in patronen en wordt de groepssfeer bevordert
  • Leg de nadruk op de ervaring en leerproces van de leerlingen, niet op een eindproduct. Het toonmoment in deze werkweek is eerder een instrument om te laten tonen waarmee de leerlingen bezig zijn.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Melanie Wuyts
School GO! kunsthumaniora Brussel-Stad
Organisaties Eigen Wolk Eerst
JC Kavka
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Annick Van Braak, lerares Voordracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs