Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poppentheater: de missing link tussen cultuurbeleving en beroepspraktijk!

Poppentheater: de missing link tussen cultuurbeleving en beroepspraktijk!

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater Propop.

Leerling werkt aan masker
Leerlingen werken aan masker
Leerling draagt zelfgemaakt masker
Leerlingen werken verder aan poppen en maskers
Leerling met pop
Pop komt kijken in poppenkast
Kleuters dansen met juf door lokaal

Dubbele nood

Poppenspel – anders zijn speelt in op een dubbele nood bij de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout. Enerzijds is er de behoefte aan een cultuuraanbod. Leerkracht Naomi Verstappen: ‘Eén op de vier leerlingen bij ons op school leeft in armoede. Thuis komen zij vaak amper in aanraking met cultuur, vandaar de samenwerking met poppentheater Propop.’ Anderzijds is er nood aan praktijkervaringen, als voorbereiding op het beroepsleven. In dit project wordt poppentheater gekoppeld aan een praktijkervaring met kleuters. De bedoeling is om volgend jaar een gelijkaardig project te doen, maar dan in de ouderenzorg. Zo komt elke leerling tijdens zijn of haar curriculum in contact met beide doelgroepen.

Nood bij leerkrachten

Ook bij de leerkrachten beantwoordt dit project aan een nood. Met theater en al zeker met poppenspel hebben ze weinig tot geen ervaring. Naomi: ‘Ik heb al verschillende tips genoteerd die ik in mijn lessen kan gebruiken, rond stemgebruik bijvoorbeeld of hoe je met je lichaamstaal de aandacht kan trekken. Ook de leerlingen voelen meteen dat er veel expertise zit bij Propop. Dat werkt motiverend. Het geeft hen zin om bij te leren.’

Leerlingen samen op podium met poppen

‘Ik heb al verschillende tips genoteerd die ik in mijn lessen kan gebruiken, rond stemgebruik bijvoorbeeld of hoe je met je lichaamstaal de aandacht kan trekken.'

Leerkracht Naomi Verstappen

Poppenspel

Vier voormiddagen lang begeleidt Propop de leerlingen voor op hun eigen theatervoorstelling die ze op vrijdag brengen bij de kleuters van Freinetschool De Regenboog. In een eerste sessie maken de leerlingen kennis met de mogelijkheden van bekpoppen en verzinnen ze in groepjes een eigen scenario gebaseerd op een bestaand verhaal. De volgende dagen beeldhouwen ze hun eigen bekpoppen uit schuimrubber, bouwen ze een decor van karton en doeken en verfijnen ze hun scenario. Na een generale repetitie op vrijdag is er het optreden. Eigenaarschap is tijdens het ganse proces belangrijk. Naomi: ‘Het project hebben wij als leerkracht gekozen vanuit de noden die wij vaststelden, maar binnen het project zijn de leerlingen autonoom. Ze kiezen zelf het scenario en de personages. De leerkrachten zijn aanwezig ter inspiratie en ondersteuning.’

Tips van leerkracht Naomi

  • Kies voor een thema dat aansluit bij de leefwereld van de doelgroep. Dat maakt dat de leerlingen zich erkend voelen.
  • Doe zelf ook mee. Tijdens de sessies van Propop nemen de leerkrachten zelf ook deel. Dat zorgt bij de leerlingen voor een gevoel van veiligheid.
  • Zorg voor een link met de praktijk. De leerlingen maakten niet zomaar een voorstelling, ze zullen deze ervaring ook kunnen gebruiken in het beroepsleven.
  • Werk samen met experts. Expertise werkt aanstekelijk. We hadden verwacht dat we de leerlingen zouden moeten aanmoedigen, maar ze waren vanzelf enthousiast.

Anders zijn

Het thema van de projectweek ‘anders zijn’ sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen. Velen van hen hebben multiculurele roots. Het thema komt niet alleen aan bod tijdens de sessies die Propop begeleidt in de voormiddag – zo zien de poppen er ‘anders’ uit en mogen de scenario’s afwijken van de klassieke sprookjes en Disneyverhalen – maar ook de leerkrachten zetten hier op in tijdens de namiddagactiviteiten. Zo zijn er gesprekken in kleine groepjes over genderidentiteit en het doorbreken van stereotypen, laten ze de leerlingen kennismaken met inclusieve voorleesboeken en is er een inleefsessie rond fysieke beperkingen.

Leerlingen werken samen aan hun poppen

Trots

Naomi blikt alvast tevreden terug, al was de voorbereiding vaak pittig. ‘De projectweek startte meteen na de laatste les van het schooljaar. Daarbovenop vielen twee leerkrachten uit. Het was uitdagend, maar ik heb het gevoel dat deze samenwerking de band tussen de collega’s alleen maar heeft versterkt.’ Voor haar is het opzet geslaagd: ‘Wij ondervinden vaak dat onze leerlingen zichzelf onvoldoende naar waarde schatten. Op het podium zagen we hen stralen. Met trots blikten ze terug op de prestatie die ze hebben neergezet. Dat was heerlijk om te zien en past helemaal bij onze talentenschool.’

Kortom, Poppenspel – anders zijn combineert talentenwerking met een thema dat leeft en koppelt creativiteit aan de beroepspraktijk. Niet te verwonderen dat dit project voor herhaling vatbaar is.

Twee leerlingen met zelfgemaakte dierenmaskers

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Tijdens de eerste sessie laten de begeleiders van Propop zien wat de mogelijkheden zijn van een bekpop. Zo zien ze dat je op het podium best niet stil op een stoel blijft zitten met je pop, maar dat je gerust dicht bij het publiek mag komen.

verbeelden

  • De leerlingen krijgen de opdracht om van een bestaand verhaal te vertrekken om een scenario te schrijven en daar een persoonlijke touch aan te geven. Daarbij worden ze aangemoedigd om zich via herinneringen aan hun eigen kindertijd in te leven in de leefwereld van kleuters.

conceptualiseren

  • In elke sessie, bij elke opdracht – van het maken van de poppen tot het schrijven van het scenario - komt het thema ‘anders zijn’ aan bod.

analyseren

  • Tijdens de repetities en het optreden worden er regelmatig opnames gemaakt. Aan de hand daarvan reflecteren de leerlingen over hun talenten.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen leren hoe ze hun bewegingen en gebaren moeten overdrijven op het podium, onder meer via een oefening waarbij ze een imaginair voorwerp doorgeven.

voorwerpen

  • Propop bracht heel veel knutselmateriaal mee. Daarmee maken de leerlingen hun eigen decor en attributen.

taal

  • De leerlingen stemmen hun taalgebruik af op dat van kleuters en doen oefeningen om luid genoeg te leren praten.

Grafische tekens

  • De poppen moeten voor zichzelf spreken. Het is niet de bedoeling dat de leerlingen de personages benoemen tijdens de voorstelling. Een koningin moet er uitzien als een koningin, een biggetje als een biggetje.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School GO! Talentenschool Turnhout Boomgaard TA
Organisaties Figurentheater Propop
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Jacha Bos

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs