Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige paard in speciaal geschreven liedjes en verschillende dramascènes uit. Alle leerlingen vanaf de derde kleuterklas doen mee.

Leerkracht staat met haar rug naar de lens. Voor haar staat een piano. Ze heft de armen hoog in de lucht. Op de achtergrond zie je de kinderen hetzelfde doen.
Een jongen en een meisje zittend op een stoel. Ze hebben beiden de ogen gesloten. Ze zingen.
Een groep kleuters zijn zittend aan het zingen. Ze doen bewegingen met hun handen erbij.
De leerlingen staan op een rij en zijn aan het zingen.

Plannen condenseren

Nu de stoet in 2020 weer uitgaat, lag het thema van het project dus voor de hand. Geldt dat ook voor de samenwerking tussen de basisschool en de academie? Directeurs Danny Verneirt en Katrien Van Caneghem knikken. ‘De muziekacademie geeft hier op school al elke maandagavond les. Toen ik hier als nieuwe directeur begon, kwam Katrien kennismaken’, vertelt Danny. ‘Al van bij het eerste gesprek voelden we elkaar aan. We wisselden ideeën uit en bleken op dezelfde golflengte te zitten.’ Toen het nieuw dko-decreet er kwam en het duidelijk werd welke kansen Kunstkuur bood, klonk het eensgezind ‘wij willen dit’.

Danny besprak het idee in een teamvergadering en ook de leerkrachten waren ervoor gewonnen. De directies werkten het plan dan verder uit. ‘De aanvraag schrijven dwong ons om de vele plannen te condenseren. Het moeilijkste vonden wij de concrete planning opmaken. We moesten rekening houden met lessenroosters, met levensbeschouwelijke vakken, LO, co-teaching, uitstappen. En we probeerden juist in te schatten hoeveel uur we waarvoor nodig zouden hebben.’ Vooraf hadden de leraren ook een gezamenlijke en inspirerende opstartvergadering.

Theater en liedjes met de hele school

De hele school vanaf de derde kleuterklas is betrokken bij deze Kunstkuur. Ook in de andere vestiging loopt het project. Concreet komen leraren Leen (drama) en Annelies (koor) 8 keer per trimester naar elke school tijdens de lessen Muzische Vorming. Bij elke ontmoeting heeft het derde tot zesde leerjaar een lesuur drama en een lesuur zang. Annelies schreef 4 nieuwe composities die ze de leerlingen aanleert.

Leen werkt met de leerlingen scènes uit die aansluiten bij de taferelen uit de officiële stoet. Zo vertellen ze op hun manier en met alle leerlingen samen het verhaal van het Ros Beiaard.

Met de oudste kleuters en de eerste graad zingt Annelies ook nog zeemansliederen. Die zullen als voorprogramma dienen tijdens het spektakel dat de school plant als afsluiter van dit eerste Kunstkuur-jaar.

Voor de niet-Dendermondenaren:

Het Ros Beiaard is een ommegang, een stoet die elke 10 jaar door de stad trekt. Ze verbeeldt de sage van de 4 heemskinderen en het imposante, ontembare paard van een van hen. Ook allerlei neventhema’s zoals het Schipke en de Walvis maken deel uit van de stoet die Unesco Werelderfgoed is. Het Ros Beiaard is sterk verweven met het dagelijkse leven in Dendermonde. Het zit in het DNA van elke inwoner.

Ook in taal en wereldoriëntatie

Directeur Danny: ‘We werken nu productgericht omdat net dit jaar de stoet uitgaat. De komende 2 jaar gaan we dan meer inzetten op het proces. We willen Kunstkuur dan ook in de leergebieden taal en wereldoriëntatie verankeren omdat we zien dat door het muzische erin te integreren de leerstof beter ‘plakt’. We zijn nu ook al gestart met een leestraject.’

Directeur Katrien: ‘Het is misschien atypisch om met het product te starten. Maar de context is nu zo en het enthousiasme dat we nu generen kan ook helpen om het proces te versterken. Leraren leren elkaar op deze manier rustig kennen. Zo is er al een zeker vertrouwen om verder te gaan met het proces. Ook voor de kinderen is het fijn. Ze kunnen naar iets concreets toewerken, kunnen iets tonen. Eens ze ervan proefden, willen ze meer.’

‘We gaan gemakkelijk in ons vast patroon verder. Het is moeilijk om dat te doorbreken. Daarom is deze samenwerking goed’

Juf Leen - derde leerjaar

Onze vaste patronen doorbreken

De leerkrachten van het dko nemen voorlopig het voortouw, de leraren van de basisschool observeren en doen mee. Het is de bedoeling dat ze op termijn als co-teachers samenwerken. Waarom vinden ze Kunstkuur nuttig? ‘We gaan gemakkelijk in ons vast patroon verder. Het is moeilijk om dat te doorbreken en out of the box te denken. Daarom is deze samenwerking goed’, zegt leraar Leen van het derde leerjaar. Haar collega Charlotte merkte al de simpele gebaren op waarmee Annelies aanduidt of de leerlingen moeten rechtstaan of zitten: ‘Dat is tof en het werkt wonderwel.’

Lerkracht Lode: ‘Hoe zij met onze leerlingen omgaan, wat zij doen, daar leren wij veel van. Ik heb al vaak gedacht ‘o, dat kan ik ook eens in de klas proberen.’ Ik geef bijvoorbeeld altijd de tekst als ik muziek geef. Ik zie nu hoe snel kinderen de tekst opnemen zonder dat ze hem hebben, gewoon door hem vaak te herhalen, door er gebaren bij te maken. Als ik Leen bezig zie met drama, dan zie ik hoe ze zich voor de volle 100 procent smijt. Dat moet ik ook meer durven in plaats van te denken ‘Hoe ga ik overkomen bij de kinderen?’

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt

Werkt het ook in de andere richting? Hebben de leraren van de academie al iets opgepikt? ‘Nu zijn we nog heel veel input aan het geven, maar dat gaat wel komen. We zijn de gasten nog erg hard aan het leren kennen. Deze school is sterk in differentiatie, daar kunnen wij iets van leren. Terwijl ze ook graag van ons leren hoe ze kunnen groeien in feedback geven. Daar zijn wij al 5 jaar mee bezig.’

Er gaat een nieuwe wereld open

 De derde partner in dit Kunstkuur-traject is de bibliotheek van Dendermonde. Die zet in dit Ros Beiaard-jaar ook een groots project voor alle Dendermondse scholen op, B-rossen. Ze voorzien een inspiratiebundel en projecten met kunstenaars waarop scholen konden intekenen. Zo zal deze school ook nog samenwerken met een beeldend kunstenares.

De enthousiaste gezichtjes spreken alvast boekdelen. Het is wonderlijk hoe de jongste leerlingen opgaan in de liedjes en allemaal geconcentreerd meezingen.  Hoe 9-jarigen na drie weken de teksten van de liedjes nog kennen. Hoe ze durven zingen, ook met hun ogen dicht. ‘Er gaat een hele wereld open voor sommige kinderen’, zegt Katrien. ‘En wie al naar de academie komt, ziet nu dat het nog meer en nog anders kan.’

Tips van het team

  • Stap zeker in als je de kans krijgt. Het is een hele verrijking en (voorlopig) nog geen extra werk.
  • Voorzie tijd om regelmatig samen te zitten. Zo zullen we in het derde trimester tijd uittrekken om de plannen voor volgend schooljaar uit te tekenen.
  • Neem ook de tijd om het project te schrijven. We hebben er met de 2 directies een schooljaar aan gesleuteld.
  • Zoek een partnerschool die dezelfde visie deelt. Die basis was er hier en dat maakte de aanvraag gemakkelijk.

 

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Een klankbuis maken met je handen en luisteren naar hoe je zelf klinkt.

verbeelden

  • Uitbeelden hoe je in bewondering kan staan voor het talent van een klasgenoot.

conceptualiseren

  • Wat wil iets als ‘toon houden’ zeggen?
  • Wat is het verschil tussen een zangstem en een spreekstem?

analyseren

  • Kijken naar een levend schilderij en zeggen wat er goed aan is en wat nog niet.
  • Luisteren naar de tekst en ontrafelen wat die betekent.

Dragers

lichaam

  • De stem bij het zingen.
  • Je hele lichaam en je gezichtsuitdrukking bij het uitbeelden.

voorwerpen

  • De piano die je gebruikt bij het begeleiden van de liedjes

taal

  • De teksten van de liedjes en hun betekenis.

Grafische tekens

  • De muzieknoten op de partituur.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS De Klinker
Sted. Academie Muziek, Woord en Dans
Organisaties Bibliotheek Dendermonde
Onderwijsniveau
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Muziek
  • Woordkunst-drama
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • Kunstkuur
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020
Lesuren/lestijden 5 lesuren/week

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs