Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Zingen en bewegen anders bekeken

Zingen en bewegen anders bekeken

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief project natuurlijk!

100_0570.jpg
100_0572.jpg
aangepast dansen.jpg

GO! basisschool 't Ateljeeke uit Beringen Koersel is een school met meer dan 95% andertalige (voornamelijk Turkse) leerlingen. Zij concentreerden zich bij het bedenken van hun dynamoPROJECT op zingen en bewegen’.

Directrice Philomène Nelissen: ‘De keuze voor muziek en bewegen lag voor ons voor de hand.  Muziek overstijgt immers alle culturen. Onze kinderen dansen en bewegen bovendien graag. Dat is zeker een belangrijke factor. Het was ook een voorwaarde om de ouders en de buurt bij de activiteiten te betrekken. Niet dat we dat voordien niet deden, maar er was toch nog koudwatervrees bij heel wat mensen. In het begin kwam er amper een kat kijken naar onze toonmomenten. Maar nu zijn we drie jaar verder en het loopt het storm elke keer we iets organiseren.’

Drie jaar volle bak!

‘Onze school is nu al drie schooljaren ondergedompeld in kunstprojecten. Ik steek niet weg dat de extra financiële middelen vanuit het ministerie voor ons heel wat deuren deden open gaan. We konden een professionele docente aantrekken en konden beginnen nadenken over veel meer workshops, tentoonstellingsbezoeken en voorstellingen in het naburige cultuurcentrum. Dat was een opsteker voor ons allen. De kinderen vonden het bijzonder prettig.

Af en toe moest er inhoudelijk worden bijgestuurd worden omdat het niet altijd zo simpel was om in te schatten of het aanbod voor de leerlingen interessant of haalbaar was. Toonmomenten doorbraken geregeld de wekelijkse lessen zodat de leerlingen de gelegenheid kregen om te tonen wat ze konden. De leerkrachten leerden er veel van bij. Je zou kunnen zeggen dat het een navorming op maat èn binnen de schoolmuren was.

Om het project af te sluiten denken we nu aan een heuse musical waarin al onze kinderen worden betrokken worden. Daarvoor werken we samen met De Notenboom.’ 

Een tikkeltje meer

De leerlingen leerden tot op vandaag muziek en dans anders beleven. Genieten van de lessen doen ze zeker. Ze werden bovendien sociaal vaardiger en hun zelfvertrouwen groeide. Ook hun taal verbeterde. Concreet konden we voor de wekelijkse lessen een beroep doen op de Academie van Beringen. Zij stelden ons een juf ter beschikking voor 6 lestijden per week. Deze juf hield rekening met het leerplan muzische vorming en met de vooropgestelde doelstellingen die we voorop stelden.

We slaagden er ook in om de leerlingen actiever te laten deelnemen aan de workshops die we aanvroegen. Zo realiseerden we een film, we woonden we tentoonstellingen bij, we maakten we gedichten en zetten die op muziek. We lieten de leerlingen cd’s maken en haalden (via het CC) een workshop percussie op olievaten naar de school. Dit alles konden we niet alleen, dus we deden een beroep op verschillende externe partners. Bijkomende bonus was dat door het project het lage zelfbeeld van de ouders werd opgekrikt en de buurt zag veel beter wat we deden met de leerlingen.

We doen het niet alleen

‘Naast de plaatselijke academie hebben we binnen dit project samengewerkt met het cultuurcentrum van Beringen. We vonden dat de cultuurfunctionaris de geschikte persoon was om onze ideeën mee uit te werken. Zij werkte samen met de school een werkplan voor het schooljaar uit.

Om de buurt en de ouders steeds te betrekken bij het gebeuren deden we beroep op RIMO Limburg. De buurtwerker woonde de vergaderingen bij en zorgde er voor dat we aan bod kwamen bij het doelpubliek. Het schoolbestuur van onze scholengroep stelde zich positief op in het hele gebeuren. Er werd regelmatig overlegd, gepland en uitgevoerd.’

Wat na de drie jaar? 

‘Er zijn belangrijke stappen gezet in het opbouwen van een netwerk van enthousiaste mensen in en rond de school. Daardoor kunnen we in de toekomst gelijkaardige activiteiten hopelijk verderzetten. De kinderen verdienen een projectmatige aanpak van kunst en cultuur. Dat verhoogt hun betrokkenheid enorm.’

Tips van de leerkrachten

  • Organiseer regelmatig toonmomenten zodat leerlingen hun verworven capaciteiten kunnen laten zien.
  • Ga op zoek naar externe expertise zodat je samen als team met een kunstenaar kan werken naar een eindproduct, vb een musical. Zowel leerlingen als leerkrachten halen hier input uit.
  • Probeer een samenwerking met een academie in de buurt op poten te zetten. Wissel ideeën, expertise en eventueel een leerkracht uit voor enkele uren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS Xplow
Academie Muziek, Woord en Dans
Organisaties CC Beringen
De Notenboom
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Dans
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Muziek
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • ouderparticipatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Projectverantwoordelijke Philomène Nelissen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs