Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. De Stip | 6 weken beeldend en bewegend werken met een prentenboek

De Stip | 6 weken beeldend en bewegend werken met een prentenboek

De kleuterschool van het Klein Seminarie in Hoogstraten organiseert elk jaar een dynamoPROJECT. Deze keer kozen ze voor de combinatie van dans en beeld en werkten ze samen met Annelies Mertens en Leen Verdonck van dAnsbeeLd. Als uitgangspunt gebruikten ze zes weken lang het prentenboek De Stip. De kleuters leerden ronde, uitdijende vormen kennen en werden uitgenodigd tot creatieve zelfexpressie.

De kleuterschool van het Klein Seminarie in Hoogstraten heeft over de hele lijn een muzische en projectmatige aanpak. Creatieve expressie staat centraal in de leefgroepen, waar alle leeftijden door elkaar zitten. Voor dit dynamoPROJECT focuste de school op een combinatie van dans en beeld.

‘We proberen zoveel mogelijk verschillende kunstenaars naar de school te halen’, zegt directrice Marjan Putman. Voor kleuters is dat niet vanzelfsprekend, vaak zijn cultuurpartners gespecialiseerd in oudere kinderen. Via Cultuurkuur kwamen we in contact met dAnsbeeLd. Zij waren enorm geëngageerd en begonnen bij het eerste telefoontje al mee te denken.’

Zes weken aan de slag met stippen

Samen met haar team koppelde Marjan het thema ‘dans en beeld’ aan de ronde en uitdijende vormen van het prentenboek De Stip. In totaal werkten de kleuters zes weken voltijds rond het project. De leerkrachten en de dames van dAnsbeeLd begeleidden het traject, soms samen, dan weer apart om daarna weer samen verder te gaan ... Zo deden ze o.a. Sherborne, yoga oefeningen met ronde vormen én er kwam een oma op bezoek met een oude drukpers.

‘Er ligt vaak een grote druk op kleuters om te presteren. We proberen hen te leren dat het oké is om buiten de lijntjes te kleuren’

Marjan Putman - directeur

De kracht van vrije expressie

De jongste kleuters maakten in een sessie een verrassende creatie met houtskool. Met hun voeten en handen creëerden ze vanuit stippen nieuwe vormen. ‘Sommigen durfden in het begin niet goed mee te doen, maar na een tijdje kwamen ze toch los’, vertelt leerkracht Kim. ‘Eerst met een teentje, dan met een hele voet en vijf minuten later lagen ze helemaal in de houtskool! Ze voelden dat alles mocht en daardoor groeide hun zelfvertrouwen. Het was mooi om te zien hoe ze open bloeiden.’

Door het project merkten de leerkrachten ook dat ze met weinig materiaal heel veel kunnen doen. Zo deed dAnsbeeLd een sessie waarbij de oudere kleuters tekenden op plastic bekertjes. Nadien werden die in de oven gezet en gesmolten tot harde schijfjes waar een gaatje in kon om op te hangen. 'De kleuters konden het hele proces volgen!'

‘Het is geweldig om te merken hoe ze nu overal stippen in zien. Als kinderen op een andere manier naar beelden kunnen kijken begint hun fantasie te werken. Ze leren creatief denken, iets wat wij als volwassenen vaak niet meer kunnen.’

Marjan Putman - directeur

Samen iets nieuws creëren

De oudere groep deed ook enkele sessies drama en dans. Daarin bouwden ze met hoepels een constructie. De ene groep begon eraan en de volgende werkte er op verder. Alleen door samen te werken konden ze een mooi geheel maken. Annelies en Leen nodigden de kleuters uit om actief deel te nemen en niks was verkeerd. Door de juiste aanpak en muziekkeuze wisten ze de aandacht van de kleuters aan één stuk door vast te houden.

‘De dames van dAnsbeeLd straalden tegelijk passie en rust uit.’, zegt Marjan. Het was ook mooi om te zien dat alles samen gebeurde. Dat sociale aspect was voor ons heel belangrijk. Achteraf gaven ze lesfiches met inspiratie voor de toekomst. Super tof! Ook van de ouders kregen we heel enthousiaste reacties. We hebben nu al zin om opnieuw samen te werken.’

Als apotheose was er een tentoonstelling van de kunstwerken op het schoolfeest. Om ze te zien moest je door een parcours met hoepels, zoals de kleuters ook tijdens de workshops deden.

Tips van leerkrachten Leen en Kim en directrice Marjan

  • Gebruik een (prenten)boek als houvast. De Stip is heel abstract, je kan er dus alle kanten mee uit.
  • Zorg voor een goed oriënteringsgesprek met de externe partner. Het is belangrijk dat je dezelfde verwachtingen hebt.
  • Laat het dynamoPROJECT aansluiten bij je reguliere lessen of thema. Zo komt het werk er niet bovenop, maar verrijk je je lessen muzisch.
  • Werk in de klas op voorhand rond het thema. Zo worden de kinderen al geprikkeld en zo ben je sneller vertrokken.
  • Werk met kleine groepen, niet met alle kleuterklassen samen. Zo kan je meer diepgang bereiken in het project.
  • Laat het project lang genoeg lopen zodat het echt kan doordringen.

Wil jij ook een kunstenaar bij jou in de klas om je lessen 'muzischer' aan te pakken?

  • Dat kan! De dynamoPROJECT-subsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
  • Gratis met je klas met De Lijn naar alle culturele plekken in Vlaanderen en Brussel? Dat doe je met dynamoOPWEG!
  • 3 jaar een kunstleerkracht van het dko bij jou in de klas? Kunstkuur maakt het mogelijk!
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School VBS Klein Seminarie
Organisaties dAnsbeeLd vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • literatuur en leesmotivatie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Leen Hermans

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs