Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hangen op 8 wijzen

Hangen op 8 wijzen

GO! technisch atheneum Campus De Brug in Vilvoorde stelt elk schooljaar een van de VOET-contexten centraal.  Dit jaar was dat context 7, de socioculturele samenleving. Een driedaags project hierrond, vertrekkend vanuit de interesses van de leerlingen, dat wilden de leraren wel. Hoe heeft Cultuur in de Spiegel hen hierbij geholpen?

‘We kenden Cultuur in de Spiegel niet voor we de toelichting kregen’, vertelt Leraar Kjel Van Dessel. ‘Met tien collega’s zijn we dan een werkgroep gestart. We zaten regelmatig samen met de begeleiders van Cultuur in de Spiegel om tot een concreet driedaags project te komen.

Omdat we dat graag op de leefwereld van de leerlingen wilden richten, hielden we eerst een enquête bij hen. Hun hobby’s en interesses waren de basis voor acht workshops die allemaal met de hangcultuur te maken hebben. Voor elk thema was een collega verantwoordelijk die aan de hand van de vier culturele vaardigheden activiteiten uitwerkte. Andere leerkrachten hebben samen met hen de begeleiding gedaan. Een groot toonmoment sloot het project af.’

Geen oppervlakkige creativiteit

Hangen op 8 wijzen, dat betekende dansen, toneel spelen en muziek met recyclagemateriaal maken. Ook freerunning en freestyle voetbal stonden op het programma. Hangende kunstobjecten à la Panamarenko, banken van paletten en kunstige lichtconstructies getuigden van nog meer creativiteit. ‘Oorspronkelijk wilden we elke klasgroep twee of drie workshops laten doen, maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om twee dagen rond één onderwerp te werken. Zo konden we dieper gaan. De meeste workshops werkten klas- en zelfs jaardoorbrekend’, verduidelijkt Kjel.

De Zingende Loodgieters

Kenny Peeters, leraar chauffage, leidde de muziekgroep: ‘Samen met een collega die in zijn vrije tijd ook bezig is met muziek, werden we voor de gelegenheid de Zingende Loodgieters. We hebben gezorgd voor recyclagemateriaal zoals metaal uit de werkplaatsen, maar ook de leerlingen brachten spullen en ideeën mee. Daarmee maakten we shakers of drumstellen.’.’

Waarom lukt het op een sax en niet op een trompet?

Hoe liet hij de vier culturele vaardigheden terugkeren in zijn workshops? ‘Om te starten hadden we verschillende instrumenten meegenomen en elk instrument afzonderlijk laten horen. Dan moesten leerlingen die instrumenten herkennen in bepaalde nummers. Soms hoor je meer dan er is zoals bij een groep als Naturally 7. We lieten hen ook blazen op een trompet of op een sax. Dat tweede gaat gemakkelijker dan dat eerste, ondervonden ze. Zulke activiteiten zijn voorbeelden van waarnemen.

We hadden het ook over de muziekgeschiedenis. Met de site musicmap.info is dat ‘conceptualiseren’ meteen erg leuk. Wat het ‘verbeelden’ betreft: ze deden muzikanten als Bob Marley en Stevie Wonder na.  Ook hun eindshow valt onder deze culturele vaardigheid, net als het maken van muziekinstrumenten. Meteen ‘analyseerden’ ze die zelfgemaakte instrumenten ook: klonken ze zoals ze het verwacht hadden? Of bracht hun ontwerp te weinig geluid voort en moesten ze  het bijsturen?’

Over auto’s lopen

Ook voor Ymke Emanuel (leerkracht Nederlands en godsdienst) was dit de eerste kennismaking met Cultuur in de Spiegel.  Zij werkte de activiteiten voor de freerunners uit: ‘We begonnen in het lokaal met filmpjes te bekijken. Wat is het? Wat is er belangrijk? Hoe speelt snelheid een rol? Hoe neem je efficiënt obstakels? Dan gingen we naar de oefenruimte in Vilvoorde. Daar kregen ze een demonstratie van enkele getalenteerde leerlingen en werden basistechnieken aangeleerd zoals salto’s maken, van trappen glijden en over auto’s lopen. Uiteindelijk stelden ze zelf een parcours samen en filmden ze hun acrobatentoeren om aan de anderen te tonen. Iedereen was superenthousiast.’

Cultuurbril als leidraad

Is ze van plan om de cultuurbril nog eens op te zetten? ‘Ja. Voor elke schoolvakantie is er hier een projectdag. Ik denk dat het nu gemakkelijker zal zijn om voor zo’n dag iets interessants en nuttigs uit te denken’, zegt ze. ‘Het schema is een goede leidraad gebleken om activiteiten uit te werken’, meent Kjel. ‘Als je stappen overslaat, ben je heel snel met het maken van je product bezig en dan wordt je resultaat wel heel eentonig. Een bank van paletten maken kan door drie paletten te stapelen en aan elkaar te nagelen. Maar als je eerst waarneemt wat allemaal mogelijk is, zal je ook tot creatievere resultaten komen.’

Creatief met chauffage

Passen deze leraren het ook toe in hun eigen lessen? Kjel: ‘Tijdens PAV probeer ik verschillende cultuurdragers aan bod te laten komen: het eindproduct van een groepswerk voorstellen als een toneel, is eens iets anders dan weer een PowerPoint.’ Kenny: ‘Ik vind het moeilijk om die cultuurtheorie in mijn eigen lessen toe te passen. Hoe creatief kan je zijn met chauffages? Maar als we meer projectmatig gaan werken, dan zal dit ook helpen om mijn eigen lespraktijken kritisch te bekijken.’

Tips van Kjel, Kenny en Ymke

  • Begin op tijd en vraag subsidies aan. Schrijf je activiteiten uit op papier, zodat er ook andere leerkrachten mee kunnen begeleiden.
  • Vertrek vanuit de interesses van de leerlingen. Anders verval je misschien in meer voor de hand liggende activiteiten.
  • Probeer elke culturele vaardigheid uit Cultuur in de Spiegel aan bod te laten komen. Zo verbreed je je eigen lessen.
  • Maak een cultureel project zo actief mogelijk en laat het zo weinig mogelijk op een klassieke schooldag lijken. Als je niet op school bent, ervaren leerlingen het nog meer als een project.
  • Maak ook voor je toonmoment een planning.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen keken naar filmpjes van freerunners en leerden zelf enkele basistechnieken.

verbeelden

  • Ze maakten hun eigen freerunnersparcours en creëerden hiervan een film.

conceptualiseren

  • De leerlingen benoemden wat ze zagen in de filmpjes van freerunning & wat belangrijk voor hen was.

analyseren

  • Ze maakten de link met de hangcultuur van jongeren en de eigen leefwereld. Hierbij bespraken ze wat dit voor hen betekent en hoe freerunning daar in past.
  • Ze onderzochten welke rol snelheid speelt en hoe je efficiënt obstakels neemt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Label
  • Cultuur in de Spiegel
School GO! technisch atheneum Campus De Brug
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Digitale competenties
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Kjell Vandessel

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs