IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

IDENTITEIT 2.0 is het tweede dynamoPROJECT dat het Sint-Martinuscollege in Overijse organiseerde voor een OKAN-klas. Leerlingen tussen 11 en 18 jaar zorgden onder begeleiding van Filmeducatie.be voor de invulling van hun eigen film rond identiteit. Ze leerden actief Nederlands spreken, kregen spreekdurf voor de camera en deelden persoonlijke verhalen. Voor de praktische ondersteuning konden ze rekenen op CC Den Blank.

Meisjes met Afrikaanse roots die mooi opgemaakt zijn.
Jongeren die gefilmd worden.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die in micro spreekt.
Jongen die in micro spreekt.
2 jongens met koptelefoon.
Meisje dat gefilmd wordt.
Jongen en man met koptelefoon.
Groep jongeren op podium.

Als Open School binnen de gemeente wou het Sint-Martinuscollege via een tv-reportage hun OKAN jongeren in contact brengen met de omgeving. CC Den Blank bracht hen in contact met Filmeducatie.be. Vanaf het eerste moment dachten de partners mee en ging de samenwerking heel vlot. De film die de OKAN-klas toen maakte was zo’n groot succes dat ze daar een vervolg aan wilden breien.

IDENTITEIT 2.0 sluit volledig aan bij de leerplandoelen. Het grootste aandeel is weggelegd voor het Nederlands dat de jongeren actief kunnen oefenen: ‘We hebben leerlingen die nog maar twee weken in België zijn, maar toch spreken ze voor de camera. Het is echt verrassend hoe veel jongeren bijleren door ze op de juiste manier te prikkelen’, zegt leerkracht Geertrui Daem.

Van cameravrees naar sterke getuigenissen

Het dynamoPROJECT liep gespreid over een periode van drie maanden. De leerlingen kregen eerst inspiratie door het zien van de vorige film. Daarna bepaalden ze in de les zelf het format en schreven ze een scenario voor hun eigen film. Net als de vorige keer kozen de jongeren voor een liedje van Yevgueni als soundtrack. Ze veranderden de teksten en zongen zelf de nieuwe versie. Voor de beeldopnames konden ze vier volledige dagen rekenen op Filmeducatie.be.

Het is volgens Geertrui confronterend om voor een camera te staan, zeker in een taal die niet de jouwe is. De jongeren kozen ervoor om hun persoonlijke verhalen te vertellen aan de hand van een zelfgekozen voorwerp. Sommigen hadden het daar moeilijk mee, maar het voelde echt als een overwinning toen ze het uiteindelijk deden. Met de juiste begeleiding kan je heel veel bereiken.

Cultuuruitwisseling

‘We mochten onszelf zijn’, zegt leerlinge Fatima. ‘Ik vond het super leuk om te dansen en kleding uit onze eigen cultuur aan te doen. Misschien gaan we die nog wel dragen op school!’ Door naar elkaars verhalen te luisteren leerden de leerlingen elkaar veel beter kennen. Er ontstond een uitwisseling van culturen en die zorgde voor heel wat eye openers en verbinding.

De jongeren wilden ook weten hoe de ex-OKAN-leerlingen terugkeken op hun ervaring en stelden voor om hen te interviewen. In de les maakten ze een vragenlijst en nadien hebben ze de interviews opgenomen met Filmeducatie.be. Zij monteerden achteraf ook alle beelden en muziek tot een mooie film voor de klas.

‘Het project blijft hangen in een soort klasgeheugen. De leerlingen zijn heel trots op het resultaat! We tonen de film aan de rest van de school en verspreiden hem samen met Den Blank via verschillende kanalen.’

Geertrui – OKAN-leerkracht

Een intensieve samenwerking 

Cultuurcentrum Den Blank heeft al 37 dynamoPROJECTEN achter de rug. De samenwerking met scholen gaat veel verder dan enkel het gebruik van de ruimtes: ‘Wij helpen bij de volledige uitwerking van projecten’, zegt Patrick Puttemans, verantwoordelijke programmatie jeugd- en scholen bij CC Den Blank. In overleg met de school komen ze tot de invulling van het project. De school zorgt voor het educatieve deel terwijl het cultuurcentrum focust op de muzische kant en het zoeken naar een partner.

Geertrui benadrukt dat hun partners enorm veel expertise, ervaring en materiaal in huis hebben. Zonder hen zouden ze nooit zo’n mooi resultaat kunnen afleveren! Wat ze zeker wél meenemen naar de les is de app om video’s te bewerken. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld af en toe een spreekoefening thuis opnemen.

Mensen met dromen en wensen

‘IDENTITEIT 2.0 toont waar onze jongeren mee bezig zijn’, zegt Johan Vanloo, directeur van het Sint-Martinuscollege. ‘Hoe beperkt de OKAN-leerlingen ook zijn in hun taligheid, ze dragen een ongelooflijke boodschap uit: we zijn allemaal maar mensen met dromen en wensen. De jongeren brengen een grote rijkdom met zich mee. Ze zetten grote stappen als ze voor een camera durven spreken of iets gevoeligs vertellen aan elkaar. Wij zijn bevoorrechte getuigen om hen te mogen zien groeien.’

Tips van OKAN-leerkracht Geertrui

  • Werk op voorhand al rond het project. Hoe meer betrokkenheid, hoe meer creativiteit. 
  • Laat de leerlingen van bij het begin meedenken. Het is hún film.
  • Zorg voor voldoende begeleiders. De leerlingen komen in een totaal nieuwe omgeving terecht en dat kan veel losmaken.
  • Go with the flow. Niet alles hoeft op voorhand in een strak schema te zitten.