Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

IDENTITEIT 2.0 is het tweede dynamoPROJECT dat het Sint-Martinuscollege in Overijse organiseerde voor een OKAN-klas. Leerlingen tussen 11 en 18 jaar zorgden onder begeleiding van Filmeducatie.be voor de invulling van hun eigen film rond identiteit. Ze leerden actief Nederlands spreken, kregen spreekdurf voor de camera en deelden persoonlijke verhalen. Voor de praktische ondersteuning konden ze rekenen op CC Den Blank.

Meisjes met Afrikaanse roots die mooi opgemaakt zijn.
Jongeren die gefilmd worden.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die in micro spreekt.
Jongen die in micro spreekt.
2 jongens met koptelefoon.
Meisje dat gefilmd wordt.
Jongen en man met koptelefoon.
Groep jongeren op podium.

Als Open School binnen de gemeente wou het Sint-Martinuscollege via een tv-reportage hun OKAN jongeren in contact brengen met de omgeving. CC Den Blank bracht hen in contact met Filmeducatie.be. Vanaf het eerste moment dachten de partners mee en ging de samenwerking heel vlot. De film die de OKAN-klas toen maakte was zo’n groot succes dat ze daar een vervolg aan wilden breien.

IDENTITEIT 2.0 sluit volledig aan bij de leerplandoelen. Het grootste aandeel is weggelegd voor het Nederlands dat de jongeren actief kunnen oefenen: ‘We hebben leerlingen die nog maar twee weken in België zijn, maar toch spreken ze voor de camera. Het is echt verrassend hoe veel jongeren bijleren door ze op de juiste manier te prikkelen’, zegt leerkracht Geertrui Daem.

Van cameravrees naar sterke getuigenissen

Het dynamoPROJECT liep gespreid over een periode van drie maanden. De leerlingen kregen eerst inspiratie door het zien van de vorige film. Daarna bepaalden ze in de les zelf het format en schreven ze een scenario voor hun eigen film. Net als de vorige keer kozen de jongeren voor een liedje van Yevgueni als soundtrack. Ze veranderden de teksten en zongen zelf de nieuwe versie. Voor de beeldopnames konden ze vier volledige dagen rekenen op Filmeducatie.be.

Het is volgens Geertrui confronterend om voor een camera te staan, zeker in een taal die niet de jouwe is. De jongeren kozen ervoor om hun persoonlijke verhalen te vertellen aan de hand van een zelfgekozen voorwerp. Sommigen hadden het daar moeilijk mee, maar het voelde echt als een overwinning toen ze het uiteindelijk deden. Met de juiste begeleiding kan je heel veel bereiken.

Cultuuruitwisseling

‘We mochten onszelf zijn’, zegt leerlinge Fatima. ‘Ik vond het super leuk om te dansen en kleding uit onze eigen cultuur aan te doen. Misschien gaan we die nog wel dragen op school!’ Door naar elkaars verhalen te luisteren leerden de leerlingen elkaar veel beter kennen. Er ontstond een uitwisseling van culturen en die zorgde voor heel wat eye openers en verbinding.

De jongeren wilden ook weten hoe de ex-OKAN-leerlingen terugkeken op hun ervaring en stelden voor om hen te interviewen. In de les maakten ze een vragenlijst en nadien hebben ze de interviews opgenomen met Filmeducatie.be. Zij monteerden achteraf ook alle beelden en muziek tot een mooie film voor de klas.

‘Het project blijft hangen in een soort klasgeheugen. De leerlingen zijn heel trots op het resultaat! We tonen de film aan de rest van de school en verspreiden hem samen met Den Blank via verschillende kanalen.’

Geertrui – OKAN-leerkracht

Een intensieve samenwerking 

Cultuurcentrum Den Blank heeft al 37 dynamoPROJECTEN achter de rug. De samenwerking met scholen gaat veel verder dan enkel het gebruik van de ruimtes: ‘Wij helpen bij de volledige uitwerking van projecten’, zegt Patrick Puttemans, verantwoordelijke programmatie jeugd- en scholen bij CC Den Blank. In overleg met de school komen ze tot de invulling van het project. De school zorgt voor het educatieve deel terwijl het cultuurcentrum focust op de muzische kant en het zoeken naar een partner.

Geertrui benadrukt dat hun partners enorm veel expertise, ervaring en materiaal in huis hebben. Zonder hen zouden ze nooit zo’n mooi resultaat kunnen afleveren! Wat ze zeker wél meenemen naar de les is de app om video’s te bewerken. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld af en toe een spreekoefening thuis opnemen.

Mensen met dromen en wensen

‘IDENTITEIT 2.0 toont waar onze jongeren mee bezig zijn’, zegt Johan Vanloo, directeur van het Sint-Martinuscollege. ‘Hoe beperkt de OKAN-leerlingen ook zijn in hun taligheid, ze dragen een ongelooflijke boodschap uit: we zijn allemaal maar mensen met dromen en wensen. De jongeren brengen een grote rijkdom met zich mee. Ze zetten grote stappen als ze voor een camera durven spreken of iets gevoeligs vertellen aan elkaar. Wij zijn bevoorrechte getuigen om hen te mogen zien groeien.’

Tips van OKAN-leerkracht Geertrui

  • Werk op voorhand al rond het project. Hoe meer betrokkenheid, hoe meer creativiteit. 
  • Laat de leerlingen van bij het begin meedenken. Het is hún film.
  • Zorg voor voldoende begeleiders. De leerlingen komen in een totaal nieuwe omgeving terecht en dat kan veel losmaken.
  • Go with the flow. Niet alles hoeft op voorhand in een strak schema te zitten.
Auteur Natacha Michiels
School Sint-Martinuscollege 1e graad
Organisaties Filmeducatie.be
Onderwijsniveau
  • Gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • interculturaliteit
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Inge Vandewalle

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs