Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

IDENTITEIT 2.0 is het tweede dynamoPROJECT dat het Sint-Martinuscollege in Overijse organiseerde voor een OKAN-klas. Leerlingen tussen 11 en 18 jaar zorgden onder begeleiding van Filmeducatie.be voor de invulling van hun eigen film rond identiteit. Ze leerden actief Nederlands spreken, kregen spreekdurf voor de camera en deelden persoonlijke verhalen. Voor de praktische ondersteuning konden ze rekenen op CC Den Blank.

Meisjes met Afrikaanse roots die mooi opgemaakt zijn.
Jongeren die gefilmd worden.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die gefilmd wordt.
Jongen die in micro spreekt.
Jongen die in micro spreekt.
2 jongens met koptelefoon.
Meisje dat gefilmd wordt.
Jongen en man met koptelefoon.
Groep jongeren op podium.

Als Open School binnen de gemeente wou het Sint-Martinuscollege via een tv-reportage hun OKAN jongeren in contact brengen met de omgeving. CC Den Blank bracht hen in contact met Filmeducatie.be. Vanaf het eerste moment dachten de partners mee en ging de samenwerking heel vlot. De film die de OKAN-klas toen maakte was zo’n groot succes dat ze daar een vervolg aan wilden breien.

IDENTITEIT 2.0 sluit volledig aan bij de leerplandoelen. Het grootste aandeel is weggelegd voor het Nederlands dat de jongeren actief kunnen oefenen: ‘We hebben leerlingen die nog maar twee weken in België zijn, maar toch spreken ze voor de camera. Het is echt verrassend hoe veel jongeren bijleren door ze op de juiste manier te prikkelen’, zegt leerkracht Geertrui Daem.

Van cameravrees naar sterke getuigenissen

Het dynamoPROJECT liep gespreid over een periode van drie maanden. De leerlingen kregen eerst inspiratie door het zien van de vorige film. Daarna bepaalden ze in de les zelf het format en schreven ze een scenario voor hun eigen film. Net als de vorige keer kozen de jongeren voor een liedje van Yevgueni als soundtrack. Ze veranderden de teksten en zongen zelf de nieuwe versie. Voor de beeldopnames konden ze vier volledige dagen rekenen op Filmeducatie.be.

Het is volgens Geertrui confronterend om voor een camera te staan, zeker in een taal die niet de jouwe is. De jongeren kozen ervoor om hun persoonlijke verhalen te vertellen aan de hand van een zelfgekozen voorwerp. Sommigen hadden het daar moeilijk mee, maar het voelde echt als een overwinning toen ze het uiteindelijk deden. Met de juiste begeleiding kan je heel veel bereiken.

Cultuuruitwisseling

‘We mochten onszelf zijn’, zegt leerlinge Fatima. ‘Ik vond het super leuk om te dansen en kleding uit onze eigen cultuur aan te doen. Misschien gaan we die nog wel dragen op school!’ Door naar elkaars verhalen te luisteren leerden de leerlingen elkaar veel beter kennen. Er ontstond een uitwisseling van culturen en die zorgde voor heel wat eye openers en verbinding.

De jongeren wilden ook weten hoe de ex-OKAN-leerlingen terugkeken op hun ervaring en stelden voor om hen te interviewen. In de les maakten ze een vragenlijst en nadien hebben ze de interviews opgenomen met Filmeducatie.be. Zij monteerden achteraf ook alle beelden en muziek tot een mooie film voor de klas.

‘Het project blijft hangen in een soort klasgeheugen. De leerlingen zijn heel trots op het resultaat! We tonen de film aan de rest van de school en verspreiden hem samen met Den Blank via verschillende kanalen.’

Geertrui – OKAN-leerkracht

Een intensieve samenwerking 

Cultuurcentrum Den Blank heeft al 37 dynamoPROJECTEN achter de rug. De samenwerking met scholen gaat veel verder dan enkel het gebruik van de ruimtes: ‘Wij helpen bij de volledige uitwerking van projecten’, zegt Patrick Puttemans, verantwoordelijke programmatie jeugd- en scholen bij CC Den Blank. In overleg met de school komen ze tot de invulling van het project. De school zorgt voor het educatieve deel terwijl het cultuurcentrum focust op de muzische kant en het zoeken naar een partner.

Geertrui benadrukt dat hun partners enorm veel expertise, ervaring en materiaal in huis hebben. Zonder hen zouden ze nooit zo’n mooi resultaat kunnen afleveren! Wat ze zeker wél meenemen naar de les is de app om video’s te bewerken. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld af en toe een spreekoefening thuis opnemen.

Mensen met dromen en wensen

‘IDENTITEIT 2.0 toont waar onze jongeren mee bezig zijn’, zegt Johan Vanloo, directeur van het Sint-Martinuscollege. ‘Hoe beperkt de OKAN-leerlingen ook zijn in hun taligheid, ze dragen een ongelooflijke boodschap uit: we zijn allemaal maar mensen met dromen en wensen. De jongeren brengen een grote rijkdom met zich mee. Ze zetten grote stappen als ze voor een camera durven spreken of iets gevoeligs vertellen aan elkaar. Wij zijn bevoorrechte getuigen om hen te mogen zien groeien.’

Tips van OKAN-leerkracht Geertrui

  • Werk op voorhand al rond het project. Hoe meer betrokkenheid, hoe meer creativiteit. 
  • Laat de leerlingen van bij het begin meedenken. Het is hún film.
  • Zorg voor voldoende begeleiders. De leerlingen komen in een totaal nieuwe omgeving terecht en dat kan veel losmaken.
  • Go with the flow. Niet alles hoeft op voorhand in een strak schema te zitten.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Sint-Martinuscollege 1e graad
Organisaties Filmeducatie.be
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • interculturaliteit
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Inge Vandewalle

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs