Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Linkeroever verbindt

Linkeroever verbindt

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport kwamen uit hun comfortzone en maakten kennis met elkaars cultuur.

‘Een deel van de jongeren kiest voor de richting LO-Sport omdat ze denken dat ze dan heel de tijd mogen voetballen en basketballen.’, lacht adjunct-directeur Karla Peeters. ‘Maar uiteraard krijgen ze ook gymnastiek, ritmiek, zwemmen en atletiek. Er zitten vooral jongens in die richting en bij ritmiek zijn die vaak onwennig. Daarom trekken we hen met dans en beweging op een toffe manier uit hun comfortzone. Tegelijk leren ze zich openstellen voor de etnische afkomst van hun medeleerlingen. We zouden het meteen opnieuw doen!’

Hip hop als verbindende factor

‘We kozen er bewust voor om het dynamoPROJECT te plannen in de week waarin veel andere klassen op meerdaagse uitstap gingen’, zegt Karla. ‘De leerlingen beleefden drie intensieve halve dagen met de Let’s Go Urban Academy. Ze deden jamsessies en werkten samen aan de choreografie voor het toonmoment. Op twee andere halve dagen trokken ze naar de River Side Studio om daar live te rappen. De beat kregen ze aangereikt, maar de teksten schreven ze volledig zelf.’

Net zoals de meeste grootstedelijke scholen is het Lyceum van Linkeroever heel multicultureel. Door kennis te maken met elkaars muziek en dans wil de school dat leerlingen zich openstellen voor de etnische, culturele afkomt van hun medeleerlingen. Daarom kregen ze tijdens de workshops veel ruimte om eigen ideeën in te brengen. Vanuit een brainstorm kozen ze bijvoorbeeld welke 'eigen' etnische invloeden ze in de choreografie wilden verwerken en welke elementen ze in het muzieknummer wilden gebruiken. In samenspraak met de coaches kozen ze uiteindelijk voor hip hop. Dat genre oversteeg de verschillen en zorgde voor een gemeenschappelijke culturele leefwereld.

Tijdens het toonmoment kwamen de leerlingen echt uit hun comfortzone. Ze durfden zich te laten zien en beseften dat er meer bestaat dan voetbal en basketbal alleen. ‘We kozen als locatie bewust voor de Voetgangerstunnel als symbool van verbinding tussen linker- en rechteroever’.

‘Door het dansen leerden de jongeren vooral loskomen. Ze durfden bewegen en contact met elkaar te maken.’

Karla Peeters, adjunct-directeur

Nieuwe mogelijkheden

‘Verandering van spijs doet eten. De coaches konden de jongeren echt motiveren en stonden heel dicht bij hun leefwereld’, zegt Karla. ‘Door met externen te werken worden ook de leerkrachten geïnspireerd om te kijken naar nieuwe mogelijkheden.’

‘De volgende samenwerking met River Side Studio is zelfs al concreet. Volgend schooljaar staan ze de leerkrachten bij in de lessen muziek van de eerste graad. En als de Let’s Go Urban Academy een nieuwe project opstart, dan zijn we zeker fan!’, zegt Karla. ‘Hun coach wist echt van wanten en zijn expertise maakte een diepe indruk op de leerlingen. Hij was het duidelijk gewoon om met onze jongeren te werken.‘

Tips van Karla Peeters, adjunct-directeur

  • Begin op tijd. Zo’n groot project kost vaak meer voorbereiding dan je denkt.
  • Zorg dat je genoeg mensen vindt die zin en tijd hebben om mee te werken. Het is belangrijk om voldoende draagkracht te hebben.
  • Kies voor een integrale aanpak. De nadruk lag nu op de partners, maar volgende keer betrekken we meer ons eigen team en werken we vakoverschrijdend.
  • Laat het soms op je afkomen en probeer niet te veel te controleren. Laat je leerlingen het proces bepalen en wees bereid om je verwachtingen bij te stellen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Stedelijk Lyceum Linkeroever
Organisaties Urban Center Antwerpen
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • interculturaliteit
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Karla Peeters, adjunct-directeur

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs