Linkeroever verbindt
Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport kwamen uit hun comfortzone en maakten kennis met elkaars cultuur.
‘Een deel van de jongeren kiest voor de richting LO-Sport omdat ze denken dat ze dan heel de tijd mogen voetballen en basketballen.’, lacht adjunct-directeur Karla Peeters. ‘Maar uiteraard krijgen ze ook gymnastiek, ritmiek, zwemmen en atletiek. Er zitten vooral jongens in die richting en bij ritmiek zijn die vaak onwennig. Daarom trekken we hen met dans en beweging op een toffe manier uit hun comfortzone. Tegelijk leren ze zich openstellen voor de etnische afkomst van hun medeleerlingen. We zouden het meteen opnieuw doen!’
Hip hop als verbindende factor
‘We kozen er bewust voor om het dynamoPROJECT te plannen in de week waarin veel andere klassen op meerdaagse uitstap gingen’, zegt Karla. ‘De leerlingen beleefden drie intensieve halve dagen met de Let’s Go Urban Academy. Ze deden jamsessies en werkten samen aan de choreografie voor het toonmoment. Op twee andere halve dagen trokken ze naar de River Side Studio om daar live te rappen. De beat kregen ze aangereikt, maar de teksten schreven ze volledig zelf.’
Net zoals de meeste grootstedelijke scholen is het Lyceum van Linkeroever heel multicultureel. Door kennis te maken met elkaars muziek en dans wil de school dat leerlingen zich openstellen voor de etnische, culturele afkomt van hun medeleerlingen. Daarom kregen ze tijdens de workshops veel ruimte om eigen ideeën in te brengen. Vanuit een brainstorm kozen ze bijvoorbeeld welke 'eigen' etnische invloeden ze in de choreografie wilden verwerken en welke elementen ze in het muzieknummer wilden gebruiken. In samenspraak met de coaches kozen ze uiteindelijk voor hip hop. Dat genre oversteeg de verschillen en zorgde voor een gemeenschappelijke culturele leefwereld.
Tijdens het toonmoment kwamen de leerlingen echt uit hun comfortzone. Ze durfden zich te laten zien en beseften dat er meer bestaat dan voetbal en basketbal alleen. ‘We kozen als locatie bewust voor de Voetgangerstunnel als symbool van verbinding tussen linker- en rechteroever’.
‘Door het dansen leerden de jongeren vooral loskomen. Ze durfden bewegen en contact met elkaar te maken.’
Nieuwe mogelijkheden
‘Verandering van spijs doet eten. De coaches konden de jongeren echt motiveren en stonden heel dicht bij hun leefwereld’, zegt Karla. ‘Door met externen te werken worden ook de leerkrachten geïnspireerd om te kijken naar nieuwe mogelijkheden.’
‘De volgende samenwerking met River Side Studio is zelfs al concreet. Volgend schooljaar staan ze de leerkrachten bij in de lessen muziek van de eerste graad. En als de Let’s Go Urban Academy een nieuwe project opstart, dan zijn we zeker fan!’, zegt Karla. ‘Hun coach wist echt van wanten en zijn expertise maakte een diepe indruk op de leerlingen. Hij was het duidelijk gewoon om met onze jongeren te werken.‘
Tips van Karla Peeters, adjunct-directeur
- Begin op tijd. Zo’n groot project kost vaak meer voorbereiding dan je denkt.
- Zorg dat je genoeg mensen vindt die zin en tijd hebben om mee te werken. Het is belangrijk om voldoende draagkracht te hebben.
- Kies voor een integrale aanpak. De nadruk lag nu op de partners, maar volgende keer betrekken we meer ons eigen team en werken we vakoverschrijdend.
- Laat het soms op je afkomen en probeer niet te veel te controleren. Laat je leerlingen het proces bepalen en wees bereid om je verwachtingen bij te stellen.