Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Linkeroever verbindt

Linkeroever verbindt

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport kwamen uit hun comfortzone en maakten kennis met elkaars cultuur.

‘Een deel van de jongeren kiest voor de richting LO-Sport omdat ze denken dat ze dan heel de tijd mogen voetballen en basketballen.’, lacht adjunct-directeur Karla Peeters. ‘Maar uiteraard krijgen ze ook gymnastiek, ritmiek, zwemmen en atletiek. Er zitten vooral jongens in die richting en bij ritmiek zijn die vaak onwennig. Daarom trekken we hen met dans en beweging op een toffe manier uit hun comfortzone. Tegelijk leren ze zich openstellen voor de etnische afkomst van hun medeleerlingen. We zouden het meteen opnieuw doen!’

Hip hop als verbindende factor

‘We kozen er bewust voor om het dynamoPROJECT te plannen in de week waarin veel andere klassen op meerdaagse uitstap gingen’, zegt Karla. ‘De leerlingen beleefden drie intensieve halve dagen met de Let’s Go Urban Academy. Ze deden jamsessies en werkten samen aan de choreografie voor het toonmoment. Op twee andere halve dagen trokken ze naar de River Side Studio om daar live te rappen. De beat kregen ze aangereikt, maar de teksten schreven ze volledig zelf.’

Net zoals de meeste grootstedelijke scholen is het Lyceum van Linkeroever heel multicultureel. Door kennis te maken met elkaars muziek en dans wil de school dat leerlingen zich openstellen voor de etnische, culturele afkomt van hun medeleerlingen. Daarom kregen ze tijdens de workshops veel ruimte om eigen ideeën in te brengen. Vanuit een brainstorm kozen ze bijvoorbeeld welke 'eigen' etnische invloeden ze in de choreografie wilden verwerken en welke elementen ze in het muzieknummer wilden gebruiken. In samenspraak met de coaches kozen ze uiteindelijk voor hip hop. Dat genre oversteeg de verschillen en zorgde voor een gemeenschappelijke culturele leefwereld.

Tijdens het toonmoment kwamen de leerlingen echt uit hun comfortzone. Ze durfden zich te laten zien en beseften dat er meer bestaat dan voetbal en basketbal alleen. ‘We kozen als locatie bewust voor de Voetgangerstunnel als symbool van verbinding tussen linker- en rechteroever’.

‘Door het dansen leerden de jongeren vooral loskomen. Ze durfden bewegen en contact met elkaar te maken.’

Karla Peeters, adjunct-directeur

Nieuwe mogelijkheden

‘Verandering van spijs doet eten. De coaches konden de jongeren echt motiveren en stonden heel dicht bij hun leefwereld’, zegt Karla. ‘Door met externen te werken worden ook de leerkrachten geïnspireerd om te kijken naar nieuwe mogelijkheden.’

‘De volgende samenwerking met River Side Studio is zelfs al concreet. Volgend schooljaar staan ze de leerkrachten bij in de lessen muziek van de eerste graad. En als de Let’s Go Urban Academy een nieuwe project opstart, dan zijn we zeker fan!’, zegt Karla. ‘Hun coach wist echt van wanten en zijn expertise maakte een diepe indruk op de leerlingen. Hij was het duidelijk gewoon om met onze jongeren te werken.‘

Tips van Karla Peeters, adjunct-directeur

  • Begin op tijd. Zo’n groot project kost vaak meer voorbereiding dan je denkt.
  • Zorg dat je genoeg mensen vindt die zin en tijd hebben om mee te werken. Het is belangrijk om voldoende draagkracht te hebben.
  • Kies voor een integrale aanpak. De nadruk lag nu op de partners, maar volgende keer betrekken we meer ons eigen team en werken we vakoverschrijdend.
  • Laat het soms op je afkomen en probeer niet te veel te controleren. Laat je leerlingen het proces bepalen en wees bereid om je verwachtingen bij te stellen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Stedelijk Lyceum Linkeroever
Organisaties Urban Center Antwerpen
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • interculturaliteit
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Karla Peeters, adjunct-directeur

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs