Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op gedichtendag aan het grote publiek getoond tijdens een groots opgezette poëziewandeling door het gebouwencomplex van de school.

Metamorfose.jpeg
metamorfose2.jpeg
metamorfose_1.jpeg
metamorfose_3.jpeg

Drie gemotiveerde leerkrachten Nederlands zetten, samen met vele collega’s, hun schouders onder het poëzieproject Metamorfose. Roel Verbeeke, Wim Verjans en Frederik Bosmans werkten interdisciplinair met hun leerlingen, vertrekkend vanuit poëzie. ‘We lieten de leerlingen zelf gedichten schrijven’, zegt Roel. ‘Die gedichten hebben we vervolgens opengebroken naar andere muzische domeinen zoals dans, beeld en drama.’

Een corpus aan gedichten

Na een uitgebreide verkenning van een heel verscheiden corpus gedichten in de taalvakken, werden alle vijfdejaars gestimuleerd om zelf gedichten te gaan schrijven op basis van waarneming. Daarom kregen de leerlingen een workshop van Creatief Schrijven Jong. ‘Daarin dienden afbeeldingen en kunstwerken als inspiratiebron. Ze brainstormden en associeerden erop los’, vertelt Wim. In het tweede deel van de workshop kregen de leerlingen een aantal technieken aangereikt om poëzie te schrijven. ‘De vrije associatie bijvoorbeeld. Of gekke woordcombinaties’, aldus Frederik. ‘Dit liep erg goed, en we beschikten nu over een corpus aan gedichten van alle vijfdejaars’.

Zes workshops

De leerlingen gingen vervolgens in workshops, geleid door kunstenaars uit verschillende disciplines creatief aan de slag met gedichten die zij zelf of hun jaargenoten hadden geschreven.

Er waren zes workshops, die elk hun eigen producten opleverden:

  • grafische vormgeving: banieren met gedichten en kijkdozen.
  • bewegingstheater: voorstelling geïnspireerd door gedichten
  • fluistertheater: idem
  • woordkunst: voordracht/opvoering met gedichten
  • videokunst: film op basis van gedichten
  • beeldende kunst: keramiek en silhouetten geïnspireerd door de gedichten

Verder was er een ‘begeleidingsgroep’, die het hele proces documenteerde met beeldmateriaal en interviews. Hun documentaire werd bij het begin van het toonmoment aan het publiek getoond. Een andere groep werd begeleid met het oog op het gidsen van de bezoekers tijdens het toonmoment.

Het toonmoment was een prachtig parcours dat anderhalf uur duurde, een soort wandeling door het labyrint van de school. ‘De bezoekers konden tegelijk de creatieve werken én de school zelf ontdekken’, zegt Wim. ‘Het gebouw was feeëriek uitgelicht.’

Metamorfose

Het poëzieproject heeft de naam Metamorfose meegekregen, naar de bekende gedichten van Ovidius. ‘De naam is goed gekozen’, zegt Wim. ‘De leerlingen hebben gedichten omgevormd tot dans, theater en beeldend werk. Bovendien veranderen de leerlingen ook zelf. Op die leeftijd zitten ze middenin een proces van metamorfose. En we kunnen alleen maar hopen dat ze door dit poëzieproject ook een beetje veranderd zijn.’ ‘Sommige leerlingen botsen tijdens zo’n project op zichzelf’, zegt Frederik. ‘Ze ontdekken stukjes van zichzelf die ze nog niet kenden. Daarvoor zijn ze diep moeten gaan. Ze kwamen voor verrassingen te staan, maar waren achteraf echt trots.’

Tips van Roel, Wim en Frederik

  • Laat leerlingen zelf gedichten schrijven. Laat ze daarvoor een workshop van Creatief Schrijven Jong volgen. Daarin leren ze naar kunst kijken en daarrond brainstormen. Door middel van associaties komen ze snel tot leuke resultaten.
  • Ga beeldend aan de slag met gedichten die leerlingen zelf geschreven hebben. Laat de leerlingen bijvoorbeeld een kijkdoos maken van een gedicht dat hen inspireert. Of verwerk een gedicht typografisch à la Van Ostaijen. Laat vorm en inhoud daarbij samensmelten. Druk het resultaat af op grote banieren en hang die op in de school.
  • Laat leerlingen zelf gidsen tijdens het toonmoment. Zo leren ze dingen in goede banen te leiden en verantwoordelijkheid te nemen.
  • Laat leerlingen het hele project documenteren in een making-of. De leerlingen die zorgen voor een blik achter de schermen leren heel wat journalistieke vaardigheden.
  • Maak een poëziemuur op een centrale plek op school. Hang er geregeld nieuwe gedichten op. De leerlingen mogen de muur aanvullen met eigen gedichten. Op die manier wordt het project opengetrokken naar de hele school.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Berthoutinstituut - Klein Seminarie 1
Organisaties Creatief Schrijven JONG
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Roel Verbeeke, Wim Verjans en Frederik Bosmans

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs