Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum (intussen Trill vzw) en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster/performer Anissa Boujdaini. Zij sloot perfect aan bij de leefwereld van de (grootstad)jongeren. Als afsluiter lieten acht leerlingen hun stem horen op Passa Porta Festival.

Vier leerling van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam
De leerlingen van het Imelda Instituut oefenen hun slam langs het kanaal
Een leerling van het Imelda Instituut staat op het podium en brengt haar slam
De leerlingen van het Imelda Instituut oefenen hun slam langs het kanaal
De leerlingen van het Imelda Instituut oefenen hun slam langs het kanaal
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam
De leerlingen van het Imelda Instituut oefenen hun slam langs het kanaal

‘Via Crosstalks van de VUB en de Leerstoel Fatima Mernissi doen we al jaren projecten rond slam poetry‘, zegt Angelique, leerkracht godsdienst en geschiedenis. ‘Ook bij de KVS zijn we kind aan huis. Zij brachten ons in contact met Artforum. Samen met Literatuurhuis Passa Porta namen ze ons mee in een volwaardig begeleidingstraject rond slam poetry.’

Enkele Brusselse scholen doen mee. Iedere school kreeg een slam artiest toegewezen. Voor het ons was dat Anissa Boujdaini. Zij ging verspreid over drie maanden vier keer drie lesuren aan de slag tijdens de lessen Engels, Nederlands en godsdienst. ‘Anissa had al workshops gegeven op onze school’, zegt Angelique. ‘Ze gebruikt steeds heel sterke technieken.’

‘Slam werkt echt. Het lijkt een beetje op rappen en heeft veel korte zinnen. Nederlands is niet de moedertaal van de meeste leerlingen, maar door oefeningen en associaties liet Anissa hen zien hoeveel ze konden zeggen. Ze gaf hen ook opdrachten mee voor thuis. Stapsgewijs bouwden ze verder aan hun eigen tekst.’

Het hoeft niet perfect te zijn

De leerlingen merkten dat ze wel degelijk capaciteiten hebben om teksten te schrijven en kregen meer vertrouwen en spreekdurf. Dat er af en toe Franse woorden tussenslopen vond leerkracht Stephanie (Nederlands, Engels) niet erg: ‘Slam poetry is een perfecte manier om liefde voor taal op te wekken. We geven onze leerlingen mee dat meertaligheid een pluspunt is waar ze trots op mogen zijn. Sommigen spreken vijf talen! Ook al is het niet altijd perfect, we mogen de kracht ervan niet onderschatten.’

Het project sloot naast de taaldoelen ook mooi aan bij de interlevensbeschouwelijke competenties en vakattitudes uit het leerplan godsdienst. De leerlingen kwamen bijvoorbeeld in contact met andere denkbeelden, leerden attent zijn voor hun omgeving en werkten rond grondervaringen in hun leven.

Tips van leerkrachten Angelique en Stephanie

  • Kies voor een partner uit de leefwereld van de jongeren. Zo voelen ze zich veilig en durven ze zich open te stellen.
  • Laat je niet afschrikken door de tijd die het project inneemt. Je kan heel wat leerplandoelen bereiken.
  • Geef punten op (delen van) het project. Koppel activiteiten aan leerplandoelen.
  • Geloof in je leerlingen. Soms onderschatten we anderstalige leerlingen, maar er zit heel veel in.
  • Leg niet te veel druk. Laat de jongeren zelf bepalen hoeveel ze willen delen.

‘Het is belangrijk dat hun stemmen gehoord worden.’

‘Er wordt heel veel óver onze leerlingen gepraat, maar bijna nooit mét hen’, zegt Angelique. ‘Bij het schrijven kwam veel frustratie naar boven. De jongeren voelen zich vaak niet aanvaard in de maatschappij en zijn op zoek naar zichzelf. Tegelijk waren er even goed teksten over liefde en over het klimaat. Ze zijn heel alert over wat er in hun omgeving gebeurt. Het is belangrijk dat hun stemmen gehoord worden.’

Alle achttien leerlingen van de klas deden mee aan het dynamoPROJECT, maar niet iedereen had evenveel voeling met slam poetry. Uiteindelijk wilden er 6 performen op Passa Porta Festival. Zij kregen een extra sessie buiten de school. Er kwamen ook twee leerlingen bij uit andere klassen die al langer hun eigen slam teksten schreven.

‘De jongeren denken vaak dat het niets voor hen is om hun gevoelens op papier te zetten of gedichten te schrijven, maar met slam lukt dat wel.’

Angelique - Leerkracht

‘Het atheneum aan de overkant deed ook mee met aan het traject’, zegt Angelique. ‘We werken regelmatig samen rond klimaatacties en wisselen informatie uit onder de leerkrachten. Hun leerlingen hebben de sessies met een andere slam artiest doorlopen, maar het was heel tof om hen samen met onze leerlingen te zien optreden.’

Bruggen bouwen tussen culturele werelden

‘Cultuur is heel belangrijk op het Imelda-Instituut’, zegt directeur Kurt De Prins. ‘Onze grootstadjongeren zijn daar zeker mee bezig. We hebben in de school wel expertise om rond poëzie te werken, maar het is net de link met de jongerenleefwereld die we missen. Als je wil dat ze deel gaan uitmaken van het culturele weefsel van de stad dan kan je het niet binnen de schoolmuren houden. We weten dat slam werkt, dus we zijn zeker van plan om gelijkaardige projecten te blijven doen.’

Wil jij ook samenwerken met een slam poet in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De jongeren gingen klassikaal kijken naar Malcolm X in de KVS en maakten daar kennis met de bekende slam artieste Sukina Douglas.
  • Daarnaast deed de school al verschillende projecten rond slam poetry. Er was ook veel ruimte voor het waarnemen van hun eigen positie in de samenleving.

verbeelden

  • Anissa Boujdaini deed associatieoefeningen waarbij de jongeren lange tijd bleven doordenken. Eén van de opdrachten ging over associëren rond een flesje water.

conceptualiseren

  • Na het zien en horen van andere slam poetry hebben de jongeren hun eigen inzichten en gevoelens omgezet naar tekst.
  • Ze kregen ook een notitieboekje om al hun woorden en ideeën in te schrijven. Aan de hand van gekleurde post-its gaven ze aan of Anissa bepaalde pagina’s mocht lezen of niet. Op het einde gaven ze haar allemaal groen licht om alles te lezen.

analyseren

  • Door te kijken naar andere artiesten en naar zichzelf dachten de jongeren na over hun plaats en rol in de maatschappij. Ze luisterden naar elkaar teksten en dachten na over hoe die van toepassing waren op hun eigen leven.

Dragers

lichaam

  • Om de jongeren uit hun comfortzone te halen hebben ze schilderijen uitgebeeld.
  • Anissa leerde hen hoe ze goed op een podium konden staan. Ze maakte hen ook bewust van de mimiek de ze konden gebruiken.

voorwerpen

  • Als voorbereiding van de performance op het Passa Porta festival leerden de jongeren hoe een microfoon en een geluidsinstallatie werkte.

taal

  • Als voorbereiding van de performance op het Passa Porta festival leerden de jongeren hoe een microfoon en een geluidsinstallatie werkte.

Grafische tekens

  • In de eindfase heeft Passa Porta de teksten van de jongeren geprint, maar wel in hun eigen handschrift. Het was belangrijk dat het typografisch een mooi geheel was. Diegenen die geen mooi handschrift hadden vroegen hulp bij medeleerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Imelda-Instituut
Organisaties Trill vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Leerkrachten Angelique en Stephanie

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs