Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. ’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Je kon het krakende geluid van vijzen die in hout gedraaid worden al van ver horen. Vrije Basisschool De Palster wil haar traditionele stenen speelplaats de komende jaren avontuurlijker maken met groen en spelelementen. Ze rekenen daarvoor niet op aannemers, maar wel op eigen leerlingen!

‘Mijn collega An Neetesonne kende toevallig de mensen van Atelier Recup uit Antwerpen: een initiatief van beeldend kunstenaar Christophe Lemmens en landschapsarchitect Ruud Mesdag’, vertelt leerkracht Pieter Boone. ‘Ze sprak hen aan voor een samenwerking met onze school en van het één kwam het ander. Christophe en Ruud maken er een erezaak van om het nut van recuperatiematerialen te bewijzen. In het verleden gingen ze al aan de slag met buurtbewoners of festivals om met recuperatiemateriaal uit de bouw nieuwe dingen te maken. Zo kwamen we bij hen terecht.’

‘Tijdens de brainstormsessies leerden we nieuwe, creatieve vormen van brainstormen kennen, die we nu in onze eigen klas kunnen implementeren.’

An Neetesonne

Eerste school

'Dit is onze eerste samenwerking met een school’, zegt Christophe Lemmens van Atelier Recup. ‘We staan erop om ons doelpubliek mee in het bouwproces te betrekken. Door samen te bouwen en te onderzoeken kunnen we onze kennis en vaardigheden doorgeven aan de leerlingen en worden ze ook bewust van de vele mogelijkheden met materialen die anders vaak op de afvalberg belanden.'Alle recuperaties komen van containers die Atelier Recup in het straatbeeld tegen komen, via bouwwerven, renovatie projecten, containerparken, giften, vergeten oude kelders, rommelmarkten, de kringwinkel of tentoonstellingen. ‘Om te inspireren, bezochten we vooraf met de leerkrachten verschillende soorten speelplaatsen.’

Razend enthousiast

'We begonnen het project met grote plannen en wilde ideeën’' vult An aan. 'We zagen het iets te ruim en wilden alle leerlingen betrekken, waardoor er aan elke individuele leerling eigenlijk weinig leerkansen werden geboden. Dat plan hebben we gelukkig snel aangepast, met een beperktere doelgroep, en met heel veel leerkansen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. In de eerste sessie kwam de behoefte aan hoekjes om zich terug te trekken duidelijk naar voor. Hier werd in de volgende fasen en bouwsessies met de leerlingen verder op doorgewerkt.'

De leerlingen zelf zijn razend enthousiast over de vrijheid die ze krijgen om hun creativiteit te tonen. ‘Tof dat we onze eigen speelplaats mogen pimpen. Eerst hebben we samen met Atelier Recup een schetsen en een maquette gemaakt van onze droomspeelplaats, en nu werken we die uit. Zo maken we onder andere een podium waarop we kunnen spelen, een chillhoek, een speelstraat en we zullen samen met meester Pieter ook nog schaakhuisjes bouwen.'

De huidige houten constructies op de bestaande speelplaats zijn niet het eindpunt. 'Er is een plan om alle speelruimte op de school aan te pakken. We geven onszelf vijf jaar om dat volledig uit te voeren', besluit Pieter.

Meer ideeën voor een hippe speelplaats!

Ontdek hoe andere scholen hun speelplaats aanpakken met graffiti, met zelfgemaakte kunstwerken of een mobiele speelkar. We verzamelden ook heel wat toffe ideeën voor natuurspeelplaatsen zoals een bouwplan om een wilgenhut te maken, goede voorbeelden of werkvormen om je leerlingen te betrekken bij de ontwerpfase!

Ontdek ze allemaal! 

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Naar hln.be
School VBS De Palster
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • speelplaats
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs