Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. ’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Je kon het krakende geluid van vijzen die in hout gedraaid worden al van ver horen. Vrije Basisschool De Palster wil haar traditionele stenen speelplaats de komende jaren avontuurlijker maken met groen en spelelementen. Ze rekenen daarvoor niet op aannemers, maar wel op eigen leerlingen!

‘Mijn collega An Neetesonne kende toevallig de mensen van Atelier Recup uit Antwerpen: een initiatief van beeldend kunstenaar Christophe Lemmens en landschapsarchitect Ruud Mesdag’, vertelt leerkracht Pieter Boone. ‘Ze sprak hen aan voor een samenwerking met onze school en van het één kwam het ander. Christophe en Ruud maken er een erezaak van om het nut van recuperatiematerialen te bewijzen. In het verleden gingen ze al aan de slag met buurtbewoners of festivals om met recuperatiemateriaal uit de bouw nieuwe dingen te maken. Zo kwamen we bij hen terecht.’

‘Tijdens de brainstormsessies leerden we nieuwe, creatieve vormen van brainstormen kennen, die we nu in onze eigen klas kunnen implementeren.’

An Neetesonne

Eerste school

'Dit is onze eerste samenwerking met een school’, zegt Christophe Lemmens van Atelier Recup. ‘We staan erop om ons doelpubliek mee in het bouwproces te betrekken. Door samen te bouwen en te onderzoeken kunnen we onze kennis en vaardigheden doorgeven aan de leerlingen en worden ze ook bewust van de vele mogelijkheden met materialen die anders vaak op de afvalberg belanden.'Alle recuperaties komen van containers die Atelier Recup in het straatbeeld tegen komen, via bouwwerven, renovatie projecten, containerparken, giften, vergeten oude kelders, rommelmarkten, de kringwinkel of tentoonstellingen. ‘Om te inspireren, bezochten we vooraf met de leerkrachten verschillende soorten speelplaatsen.’

Razend enthousiast

'We begonnen het project met grote plannen en wilde ideeën’' vult An aan. 'We zagen het iets te ruim en wilden alle leerlingen betrekken, waardoor er aan elke individuele leerling eigenlijk weinig leerkansen werden geboden. Dat plan hebben we gelukkig snel aangepast, met een beperktere doelgroep, en met heel veel leerkansen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. In de eerste sessie kwam de behoefte aan hoekjes om zich terug te trekken duidelijk naar voor. Hier werd in de volgende fasen en bouwsessies met de leerlingen verder op doorgewerkt.'

De leerlingen zelf zijn razend enthousiast over de vrijheid die ze krijgen om hun creativiteit te tonen. ‘Tof dat we onze eigen speelplaats mogen pimpen. Eerst hebben we samen met Atelier Recup een schetsen en een maquette gemaakt van onze droomspeelplaats, en nu werken we die uit. Zo maken we onder andere een podium waarop we kunnen spelen, een chillhoek, een speelstraat en we zullen samen met meester Pieter ook nog schaakhuisjes bouwen.'

De huidige houten constructies op de bestaande speelplaats zijn niet het eindpunt. 'Er is een plan om alle speelruimte op de school aan te pakken. We geven onszelf vijf jaar om dat volledig uit te voeren', besluit Pieter.

Meer ideeën voor een hippe speelplaats!

Ontdek hoe andere scholen hun speelplaats aanpakken met graffiti, met zelfgemaakte kunstwerken of een mobiele speelkar. We verzamelden ook heel wat toffe ideeën voor natuurspeelplaatsen zoals een bouwplan om een wilgenhut te maken, goede voorbeelden of werkvormen om je leerlingen te betrekken bij de ontwerpfase!

Ontdek ze allemaal! 

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Naar hln.be
School VBS De Palster
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • speelplaats
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs