’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Je kon het krakende geluid van vijzen die in hout gedraaid worden al van ver horen. Vrije Basisschool De Palster wil haar traditionele stenen speelplaats de komende jaren avontuurlijker maken met groen en spelelementen. Ze rekenen daarvoor niet op aannemers, maar wel op eigen leerlingen!

‘Mijn collega An Neetesonne kende toevallig de mensen van Atelier Recup uit Antwerpen: een initiatief van beeldend kunstenaar Christophe Lemmens en landschapsarchitect Ruud Mesdag’, vertelt leerkracht Pieter Boone. ‘Ze sprak hen aan voor een samenwerking met onze school en van het één kwam het ander. Christophe en Ruud maken er een erezaak van om het nut van recuperatiematerialen te bewijzen. In het verleden gingen ze al aan de slag met buurtbewoners of festivals om met recuperatiemateriaal uit de bouw nieuwe dingen te maken. Zo kwamen we bij hen terecht.’

‘Tijdens de brainstormsessies leerden we nieuwe, creatieve vormen van brainstormen kennen, die we nu in onze eigen klas kunnen implementeren.’

An Neetesonne

Eerste school

'Dit is onze eerste samenwerking met een school’, zegt Christophe Lemmens van Atelier Recup. ‘We staan erop om ons doelpubliek mee in het bouwproces te betrekken. Door samen te bouwen en te onderzoeken kunnen we onze kennis en vaardigheden doorgeven aan de leerlingen en worden ze ook bewust van de vele mogelijkheden met materialen die anders vaak op de afvalberg belanden.'Alle recuperaties komen van containers die Atelier Recup in het straatbeeld tegen komen, via bouwwerven, renovatie projecten, containerparken, giften, vergeten oude kelders, rommelmarkten, de kringwinkel of tentoonstellingen. ‘Om te inspireren, bezochten we vooraf met de leerkrachten verschillende soorten speelplaatsen.’

Razend enthousiast

'We begonnen het project met grote plannen en wilde ideeën’' vult An aan. 'We zagen het iets te ruim en wilden alle leerlingen betrekken, waardoor er aan elke individuele leerling eigenlijk weinig leerkansen werden geboden. Dat plan hebben we gelukkig snel aangepast, met een beperktere doelgroep, en met heel veel leerkansen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. In de eerste sessie kwam de behoefte aan hoekjes om zich terug te trekken duidelijk naar voor. Hier werd in de volgende fasen en bouwsessies met de leerlingen verder op doorgewerkt.'

De leerlingen zelf zijn razend enthousiast over de vrijheid die ze krijgen om hun creativiteit te tonen. ‘Tof dat we onze eigen speelplaats mogen pimpen. Eerst hebben we samen met Atelier Recup een schetsen en een maquette gemaakt van onze droomspeelplaats, en nu werken we die uit. Zo maken we onder andere een podium waarop we kunnen spelen, een chillhoek, een speelstraat en we zullen samen met meester Pieter ook nog schaakhuisjes bouwen.'

De huidige houten constructies op de bestaande speelplaats zijn niet het eindpunt. 'Er is een plan om alle speelruimte op de school aan te pakken. We geven onszelf vijf jaar om dat volledig uit te voeren', besluit Pieter.

Meer ideeën voor een hippe speelplaats!

Ontdek hoe andere scholen hun speelplaats aanpakken met graffiti, met zelfgemaakte kunstwerken of een mobiele speelkar. We verzamelden ook heel wat toffe ideeën voor natuurspeelplaatsen zoals een bouwplan om een wilgenhut te maken, goede voorbeelden of werkvormen om je leerlingen te betrekken bij de ontwerpfase!

Ontdek ze allemaal