Deze school speelt, tekent én bezoekt de letters van het alfabet
De leerlingen van het tweede en derde leerjaar van Basisschool Domino in Genenbos genoten van een flinke portie lettersoep. Gewapend met het boek alfabet van Charlotte Dematons gingen ze samen met juf Annick Suffeleers aan de slag. Het doel? Elke letter van het alfabet tot in de puntjes leren kennen.
Leesbevordering staat hoog op de agenda van de Limburgse basisschool Domino Genenbos. Gedurende het hele schooljaar lopen er verschillende activiteiten onder het mom van Als Domino leest, is het feest! Tijdens dit dynamoPROJECT genoten de leerlingen van het tweede en derde leerjaar van de vakkundige begeleiding van verschillende creatieve partners.
Spelen met letters
Boekenjuf Jesse en meester Pol van Theater Spoor 6 zorgden voor heel wat lachende gezichten met twee interactieve dramaworkshops. Hierin konden de leerlingen zich volledig uitleven met boeken. ‘Deze keer mag je dat letterlijk nemen’, zegt juf Annick Suffeleers. ‘We gaven ze een hoop oude boeken waar ze voor één keer op mochten staan, stappen en zitten. Je kunt je wel inbeelden hoeveel plezier ze hadden. Ook haalde meester Pol zijn ukelele boven voor een alfabetlied. Zo improviseerden ze al zingend woorden volgens de letters van het alfabet. Die werden trouwens stuk voor stuk uitgebeeld op de vloer, hiervoor gooiden ze al hun ledematen in de strijd! Boekenjuf Jesse las tenslotte voor uit prentenboeken, waarna de leerlingen die scènes zelf naspeelden.’
Leesbeesten
Illustrator Frank Daenen nam de leerlingen tijdens drie workshops mee naar een magisch, getekend universum. Geïnspireerd door zijn nieuwste boek Leesje; Wurm gingen de leerlingen zelf aan de slag om leesbeesten te tekenen en tot leven te brengen in een grote raamtekening. Ze maakten vrije associaties met letters en klanken en verzonnen zo de gekste fantasiewezentjes. In een volgende stap probeerden ze op dezelfde manier concepten als ‘liefde’ en ‘Moederdag’ in een tekening te vatten.
De verbeelding van de leerlingen werd meteen geprikkeld: de avond na de eerste workshop ontving juf Annick al talloze berichtjes met tekeningen van trotse leerlingen.
Foutjes? Die zijn interessant!
Frank stelde de leerlingen alvast gerust: je hoeft niet perfect te kunnen tekenen. Hij kan dat naar eigen zeggen ook niet, het is vooral een kwestie van véél oefenen. Daarom werd bewust niet te erg op perfectie gehamerd. Een kwestie van de leerlingen geen onzekerheid aan te praten of met belemmeringen op te zadelen. ‘Foutjes zijn niet erg, integendeel: gebruik je fantasie om er iets nieuws van te maken.’
Ook toonde hij de leerlingen hoe een letter vormelijk in elkaar zit en hoe je schaduw- en 3D-effecten kan meegeven aan ronde vormen of hoeken. De letters werden verder opgesmukt met hartjes, bloemetjes, sterretjes en andere decoratieve elementen. De letterbeesten kwamen uiteindelijk tot leven in raamtekeningen die de leerlingen zelf aanbrachten met krijtstift.
‘Ik ben al een paar keer echt verrast geweest tijdens het project', zegt Annick. 'Leerlingen waarvan ik het eigenlijk niet meteen verwachtte, toverden prachtige dingen tevoorschijn. Mooi om hen zo te zien openbloeien.’ Enkele van Annicks leerlingen bleken zelfs zo geïnspireerd dat ze op eigen houtje een boekje in elkaar staken, met in de hoofdrol een heks én hun eigen klasgenootjes.
‘Ik ben al een paar keer echt verrast geweest tijdens het project. Leerlingen waarvan ik het eigenlijk niet meteen verwachtte, toverden prachtige dingen tevoorschijn. Mooi om hen zo te zien openbloeien.’
Tips van juf Annick
- Onderzoek wat de leerlingen bezighoudt, inspireert. Zo kun je een project kiezen dat perfect aansluit bij hun leefwereld en waar ze zeker voeling mee zullen hebben. Zo weten we bijvoorbeeld nu al dat we volgend jaar graag rond het thema ‘musical’ willen werken.
- Verricht genoeg opzoekwerk. Er is een enorm ruim aanbod. Vaak zijn de interessantste projecten degenen waar je nog nooit van hebt gehoord. Kijk dus goed rond. Ook de tips en recensies van andere leerkrachten zijn de moeite om eens uit te pluizen!
- Probeer lokaal te blijven. Ik let er altijd op dat de partner geen té grote verplaatsing moet maken. Eerst en vooral is dat belastend voor de partner, maar zo’n afstand kan ook zorgen voor logistieke problemen. Een lokale samenwerking kan je dan weer makkelijk verankeren voor de toekomst, zodat het project ook in volgende schooljaren blijft leven.
Leerrijk en boeiend
Ook haalde juf Annick zelf heel wat nieuwe vaardigheden uit het project. ‘Vooral de workshops van Theater Spoor 6 vond ik zelf heel leerrijk. Ik was zelf nog niet zo bedreven in drama, en nu kon ik echt eens perfect volgen hoe meester Pol en Boekenjuf Jesse de leerlingen enthousiasmeerden en hun fantasie prikkelden. Het verbaasde me hoe snel ze hen meekregen! Zelfs de iets introvertere leerlingen bloeiden helemaal open. En van Frank heb ik dan weer een heleboel nuttige trucjes geleerd die ik kan toepassen in mijn tekenlessen.’
De perfecte afsluiter
Als kers op de taart volgde een bezoek aan de tentoonstelling LetterPret bij Villa Verbeelding. Daar kunnen de leerlingen de echte illustraties van alfabet van Charlotte Dematons bekijken en vergelijken met hun eigen werkstukken. En deze perfecte afsluiter maakt de cirkel helemaal rond.
Wil jij ook samenwerken met een theatermaker of illustrator in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen zien hoe je van een gewone letter een 3D-letter maakt.
- De leerlingen bekijken prentenboeken ter inspiratie voor de theaterworkshop.
verbeelden
- De leerlingen verzinnen zelf een letterbeest.
- De leerlingen kruipen in de rol van een fantasiepersonage tijdens de theaterworkshops.
conceptualiseren
- De leerlingen denken na over de betekenis van ‘liefde’ en ‘Moederdag’.
analyseren
- Hoe zit een letter vormelijk in elkaar? Hoe geef je schaduw en 3D-effecten aan ronde vormen of hoeken?
- Welke letters zijn het moeilijkst? Welke zijn het makkelijkst?
Dragers
lichaam
- De leerlingen beelden de letters uit met hun lichaam.
- De leerlingen ervaren de aparte sensatie van het tekenen op glas.
voorwerpen
- Voor velen is dit een eerste kennismaking met de krijtstift.
- De leerlingen gebruiken oude boeken op een heel fysieke manier.
taal
- Alle activiteiten zijn taalbevorderend, het uitbeelden en tastbaar maken van de letters leidt ertoe dat deze goed blijven hangen.
Grafische tekens
- De leerlingen worden aangemoedigd om hun ontwerpen te versieren met simpele grafische tekens zoals hartjes, bloemetjes, sterren…