Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. #FREE

#FREE

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.

Als 17-jarige staat de wereld voor je open. Het leven is vol mogelijkheden en zoveel moet er nog gebeuren. Hoe je toekomst er uit zal zien weet je nog niet, maar dromen kan je alvast wel. Dromen moet! Hoe groter de droom, hoe beter.

‘Because I have heard it said that the first ingredient of success is to dream a great dream.’

Engels toneel

In de derde graad van de secundaire school BARNUM in Roeselare kiezen de leerlingen in hun 5de jaar een seminarie naar keuze. Een keuzevak als het ware. Eén van deze seminaries is Engels toneel. Het eenuursvak wordt om de twee weken ingeroosterd voor 2 lesuren, ‘this is where it all happens!’.

‘In de periode van september tot januari gingen de leerlingen aan de slag met teambuildende activiteiten. Zo kon de nieuw samengestelde klasgroep, want ze bestaat uit leerlingen van allerlei klassen van het 5de jaar, elkaar beter leren kennen’, vertelt Lies Merlevede, leerkracht Engels. ‘Ze stelden zichzelf voor met kernwoorden in een zelfgemaakt filmpje, schreven ze een persoonlijke bucketlist en brachten jeugdherinneringen tot leven door foto’s en persoonlijke items te verwerken in een dramastuk dat ze aan elkaar presenteerden.’ Dit gebeurde onder de vakkundige leiding van Lies, samen met Karolien Verscheure, oud-leerling van de school en leerkracht Woord in de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten van Roeselare. ‘Tijdens de activiteiten werd er consequent gewerkt aan enerzijds de Engelse taal en anderzijds aan dramatechnieken zoals expressief spreken, klemtonen leggen, viewpoints, beweging, situering en lichaamshouding op een podium.’

De leerlingen getuigen van een ongelofelijk boeiend en leerrijk traject. Simone Hanne zit in het vijfde jaar Latijn-wetenschappen en vertelt : ‘Het is zo leuk om dit te doen, er heerst een echt groepsgevoel, we zijn klein begonnen en nu wordt het bij de uitwerking altijd maar groter. Het Engels spreken is aanpassen, maar al doende leer je om het meer te spreken.’

Artscene Festival

Vanaf januari werd er intensief nagedacht en geschreven aan het Engelstalig toneelstuk met als kers op de taart een opvoering tijdens het jaarlijks Artscene Festival in Gent. Tijdens dit festival presenteerden verschillende scholen hun 40 minuten durende toneelstuk aan een internationaal publiek (!) binnen het centrale thema Frontiers.

Karolien, die de leerlingen al goed kende en aan typecasting had gedaan tijdens de groepsversterkende activiteiten, schreef in grote lijnen een scenario met verschillende acts. Deze acts zouden de kapstok worden van het toneelstuk. Hieraan konden de leerlingen een eigen inhoud ophangen. Als inspiratiebron kozen Karolien en Lies voor de film The Bucket List en voor het boek The BFG van Roald Dahl (die de leerlingen moesten lezen tijdens de kerstvakantie).

‘Dreams are meant to be lived, will you live yours?’

Een eigen verhaal

Bij iedere act werden opdrachten bedacht die de leerlingen hielpen om een eigen invulling te bedenken. Zo kregen ze bij de eerste act de opdracht om random historical facts te verzamelen. In een andere act gingen ze op zoek naar liedjes die grensden aan het thema Frontiers om er vervolgens een medley van te maken. Bij nog een andere act schreven de leerlingen een monoloog over hun persoonlijke bucketlist, waarbij ze hun dromen voor de toekomst aftoetsten tegen de begrenzing van de maatschappij en tegen realistische verwachtingen.

De invulling van de ene act diende als stof voor de andere act. Zo kwamen de leerlingen tot een verhaal waar Sarah (de leerlingen gebruiken naast hun eigen wensen in het toneelstuk ook hun eigen naam) geïnspireerd wordt door de monoloog over dromen. Ze komt op het idee een droomfabriek op te richten waarbij ze de dromen van anderen laat uitkomen. Gekweld door een negativistisch duiveltje op de ene schouder en aangemoedigd door een positief ingesteld engeltje op de andere schouder spoort ze haar vriendinnen aan om te geloven in hun dromen en er voor te gaan.

There are really no frontiers in our minds.

Het stuk werd een eerste keer als try-out voorgesteld op school aan de leerlingen van het 5de jaar. Daarna drie dagen lang aan het grote publiek op het Artscene Festival in Gent. In een toneelstuk met gitaarmuziek, zelfgemaakte medleys, dans, fotomontages op groot scherm en een grote functionele woordenschat aan Engels werd het publiek meegenomen in een verhaal dat je een ongelooflijke zin deed krijgen om je eigen bucket list te maken en om deze uit te voeren! 

De boodschap is duidelijk: grenzen zijn overal, behalve in ons hoofd. Onze gedachten mogen niet begrenst worden. Ofwel droom je, ofwel niet. En als je droomt, verleg dan je grenzen en probeer ze waar te maken. Hoe groot of klein ze ook zijn.

Tips van Lies

  • Vertrek niet vanuit een bestaand boek of script, maar schijf je eigen verhaal. Dit stimuleert niet alleen ieders motivatie om hieraan te werken maar bevordert de zelfreflectie van leerlingen.
  • Werk samen met professionele externe partner waarmee het klikt. Op die manier kan je samen in duo werken.
  • Gebruik een extern evenement als platform voor je leerlingen. Breek uit de grenzen van je school en ga op zoek naar plaatsen waar je het resultaat van leerlingen kan tonen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
Label
  • Cultuur in de Spiegel
School BARNUM
Organisaties Roeland vzw
Karolien Verscheure
Stedelijke Academie voor Schone Kunsten
Onderwijsniveau
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
  • Woordkunst-drama
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Andere talen
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Lies Merlevede

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs