Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het meteen.

De leerlingen van het Xaveriuscollege in Borgerhout - aso - en de Spectrumschool in Deurne - met technische en beroepsopleidingen – gingen samen aan de slag. Dat gebeurde onder de professionele begeleiding van twee jonge theatermakers, Eva De Baets en Silke De Bruyne. Zij werken voor HETPALEIS en kwamen met de school in contact via CC Deurne. REL is een beeldende, fysieke voorstelling over grote en kleine conflicten en de innerlijke strijd die je met jezelf kan voeren.

‘Cultuurclash? Toch niet’

Met zestien zijn ze, twee leerlingengroepen met een uiterst diverse school- en leefwereld. Dat moet wel een cultuurclash geven? ‘Toch niet’, vertellen leerlingen Gitte Roelandt (17) van het Xaveriuscollege en Abdeljalal (of Jalal) El Ghazi (18) van de Spectrumschool. ‘We hebben elkaar voor het eerst gezien op een kennismakingsweekend in november. Het eerste halfuur was een beetje raar, maar na een paar spelletjes en een koffiekoek klikte het erg snel.’

‘Het viel ons meteen op dat de jongens van de Spectrumschool heel sterk zijn in taal’, zegt Gitte. ‘Er zitten verschillende rappers tussen, die ook in andere talen rappen.’ ‘Het doet er ook niet toe op welke school we zitten’, vult 'Jalal' aan. ‘We horen allemaal bij elkaar.’

Dat de leerlingen van de twee scholen het zo snel en zo goed met elkaar konden vinden, was voor de leerkrachten toch een verrassing. ‘Het is ongelofelijk hoe dat gegaan is’, vertelt Bert Roos van de Spectrumschool. ‘Dit hadden wij nooit verwacht tijdens de voorbereidingen. We dachten dat we er heel wat energie in zouden moeten steken in het samenbrengen van de twee groepen, maar dat ging gewoon vanzelf. Het was een probleem dat enkel in ons hoofd bleek te bestaan. Ze hebben zich vanaf het eerste moment samen in het project gesmeten.’

‘ We hebben het stuk zelf gemaakt, wat het ook erg persoonlijk maakt. Het is een combinatie van verschillende ideeën met veel zelfgeschreven teksten.’

Jalal - leerling

Zelfgeschreven teksten

Het oorspronkelijk concept was om een voorstelling te maken rond het Kerstbestand van de Eerste Wereldoorlog. Duitsers en geallieerden lagen in de Kerstdagen van 1914 in hun loopgraven tegenover elkaar. Op Kerstdag verlieten ze hun stellingen om te verbroederen wat niet in dank afgenomen werd door hun meerderen. Die situatie is in die mate gelijkaardig dat ook de leerlingen van beide scholen van dezelfde generatie zijn, met een totaal verschillende leefwereld. Maar tijdens de uitwerking van het stuk veranderde het concept op initiatief van de leerlingen naar een meer hedendaagse versie. ‘Het gaat nu meer over het conflict in bredere zin en over het conflict in jezelf’ vertelt Chiara De Boeck (17). ‘Cool dat wij zelf onze inbreng konden doen’, zegt Jalal. ‘We hebben het stuk zelf gemaakt, wat het ook erg persoonlijk maakt. Het is een combinatie van verschillende ideeën met veel zelfgeschreven teksten.’

‘Iedereen heeft ook een eigen verhaal’, vult Gitte aan. ‘We brengen één boodschap van verbroedering op verschillende manieren. We willen laten zien dat het echt niet uitmaakt van waar je komt. Dat doen we met taal, met dans, maar ook zonder woorden kunnen wij zo veel zeggen. Ik kijk er echt naar uit om ons verhaal voor een groot publiek te brengen.’

Een overdonderend succes

Na vier maanden wekelijks repeteren, toonden de leerlingen hun voorstelling aan twee uitverkochte zalen in het CC Deurne. Wegens groot succes en media-aandacht werd de voorstelling hernomen in de Arenberg. ‘We hebben ons al die tijd enorm geamuseerd en dat zijn we tijdens de voorstellingen ook blijven doen’, zegt Gitte. ‘Achter de schermen lachen we enorm veel, maar op het podium moeten we natuurlijk gefocust blijven.’

Cultuurbeleidscoördinator district Deurne Filip Baeyens heeft in zijn carrière al heel wat theaterproducties zien passeren. Maar als hij over REL praat, klinkt hij iets geëmotioneerd. ‘Dit is één van de strafste en meest relevante projecten waartoe ik mijn steentje mocht bijdragen’, vertelt Filip. ‘Relevant, omdat het iets zegt over de tijd waarin we vandaag leven, omdat het grenzen en vooroordelen sloopt en omdat het de kracht van ontmoeting centraal stelt. Straf, omdat een uiterst uiteenlopende en getalenteerde bende jongeren maandenlang enthousiast en gedreven samen werkten aan een hoogst veelbelovend eindresultaat.’ 

Benieuwd naar meer?

Op de Facebookpagina van REL vind je foto’s én persoonlijke videogetuigenissen van de leerlingen.

Wist-je-dat …

… er stiekem nog een derde school aan het project deelnam? De leerlingen sen-se GV Webdesign van Instituut Sint-Maria zijn verantwoordelijk voor de prachtige vormgeving van het project: het logo, de fotografie, de affiches en nog veel meer!

 

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

verbeelden

  • De leerlingen vormden de verhalen uit de Eerste Wereldoorlog om tot een hedendaagse voorstelling waarin ze hun eigen verhalen tot uitdrukking brachten via zelfgeschreven teksten en dans.

conceptualiseren

  • De oorlogsverhalen gaven aanleiding tot het bespreken van conflict in de bredere zin en conflict in de leerlingen zelf.

analyseren

  • De leerlingen onderzochten de verhalen uit de oorlog en legden verbanden met dagelijkse conflicten uit hun eigen leefwereld. Door dit te benoemen en bespreken ontstond een hechte groep.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Xaveriuscollege
GO! Spectrumschool
Organisaties de Klap
hetpaleis
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • drama en theater
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • herinneringseducatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Frank Saenen en Bert Roos

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs