Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts
Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke gesprekken die gemonteerd en opnieuw opgenomen zijn. Met behulp van een begeleidende stem in je oor is het mogelijk een gesprek na te spelen met één van de jonge co-auteurs. Acht gesprekken zijn geselecteerd en één daarvan wacht op jou.
Jaar 1 | Verkennen
Met The Class zetten De Veerman en Kunstenfestivaldesarts een driejarig traject op met (toenmalige) vierdejaars van twee Brusselse middelbare scholen: Institut Dominique Pire en Atheneum GO! for Business.
Tweetalige workshops bereidden de jonge Brusselaars voor en samen keken ze naar de voorstelling Arde brillante en los bosques de la noche van de Argentijnse Mariano Pensotti / Grupo Marea. Achteraf reflecteerden zij over hoe de Russische revolutie er vandaag zou kunnen uitzien.
Jaar 2 | Verbreden
Opnieuw woonden de leerlingen van The Class verscheidene voorstellingen bij van het Kunstenfestivaldesarts: drie voorstellingen, drie disciplines en drie verschillende makers. In de diverse workshops lag de focus deze keer op wat het betekent om een actieve toeschouwer te zijn. Soms waren de werksessies eerder voorbereidend, andere keren meer gericht op wat de leerlingen gezien en ervaren hadden tijdens de voorstellingen.
9 bijeenkomsten van oktober tot mei
30 leerlingen van 2 scholen, 10 volwassenen en 1 foetus
52 uur opgenomen gesprekken
43 pakjes koekjes, 10 liter soep, 41 bananen
9 werkplaatsen met 26 verschillende kamers
het begin van 2 nieuwe liefdes en het einde van 3 vriendschappen
6 oude mensen in een bejaardentehuis, 4 eenden, 21 mensen proefpubliek
8 geselecteerde gesprekken, 1 daarvan wacht op jou
Jaar 3 | Verdiepen
Tijdens het derde jaar evolueerde The Class naar een diepgaande samenwerking en een co-creatief proces met de in Brussel wonende Italiaanse kunstenares Anna Rispoli. Twee kunstenaars van De Veerman doken mee in dit intensieve parcours, dynamoPROJECT ondersteunde financieel.
Een schooljaar lang ontmoetten de (nu) zesdejaars elkaar en het artistieke team op regelmatige basis. Samen gingen ze een artistiek onderzoek aan rond waarde en waarden, rond groep en individu.
‘De leerlingen kozen voor het thema liefde’, vertelt kunstenares Anna Rispoli. ‘Dat sluit aan bij mijn onderzoek naar een begrip van liefde dat breder gaat dan romantiek en intimiteit. Het heeft ook raakpunten met sommige aspecten van politiek en macht. Het doet ons nadenken over een type van caring society die we als samenleving al dan niet mogelijk willen maken. De mening van jongeren daarover is interessant. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, hebben zij soms nogal conservatieve ideeën over liefde. Maar het is wel een onderwerp dat hen passioneert en de confrontatie met andere meningen gaan zij niet uit de weg.
‘Meestal praat je niet met iemand van een andere generatie die je niet kent. En al zeker niet over liefde’
‘Anne stelde ons de vraag: Wat betekent de liefde voor jou?’, vertelt een leerling van het Atheneum GO! for Business. ‘Sommigen praatten over hun liefde voor dieren, anderen over flirten of seks. Die gesprekken namen we op met onze gsm. Daaruit selecteerden we interessante stukken waarmee we dialogen maakten. Die hebben we in mono opgenomen, zodat één oortje de ene stem en het andere oortje de andere stem afspeelt.’
Het eindresultaat kreeg de naam Close Encounters. ‘Tijdens het Kunstenfestivaldesarts waren wij één van de voorstellingen waarvoor toeschouwers een kaartje konden kopen!’ De bezoekers kwamen per tijdslot zodat iedere leerling een gesprekspartner kreeg. Met behulp van hun (opgenomen) gesprekken, met het ene oortje in het oor van de bezoeker, en het ander oortje in hun oor, kwamen er authentieke, intieme gesprekken: ‘Je hoeft de zin niet perfect na te zeggen. Je moet ook niet wachten tot hij volmondig gedaan is. De zin dient als basis voor een gesprek.’ ‘Er waren pauzes zodat we echt geconfronteerd werden met mekaar. We keken elkaar in de ogen.’
Zie jij zo'n project ook zitten bij jou op school? Dat kan!
- Neem contact op met De Veerman en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.