Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke gesprekken die gemonteerd en opnieuw opgenomen zijn. Met behulp van een begeleidende stem in je oor is het mogelijk een gesprek na te spelen met één van de jonge co-auteurs. Acht gesprekken zijn geselecteerd en één daarvan wacht op jou.

Jaar 1 | Verkennen

Met The Class zetten De Veerman en Kunstenfestivaldesarts een driejarig traject op met (toenmalige) vierdejaars van twee Brusselse middelbare scholen: Institut Dominique Pire en Atheneum GO! for Business.

Tweetalige workshops bereidden de jonge Brusselaars voor en samen keken ze naar de voorstelling Arde brillante en los bosques de la noche van de Argentijnse Mariano Pensotti / Grupo Marea. Achteraf reflecteerden zij over hoe de Russische revolutie er vandaag zou kunnen uitzien.

Jaar 2 | Verbreden

Opnieuw woonden de leerlingen van The Class verscheidene voorstellingen bij van het Kunstenfestivaldesarts: drie voorstellingen, drie disciplines en drie verschillende makers. In de diverse workshops lag de focus deze keer op wat het betekent om een actieve toeschouwer te zijn. Soms waren de werksessies  eerder voorbereidend, andere keren meer gericht op wat de leerlingen gezien en ervaren hadden tijdens de voorstellingen.

9 bijeenkomsten van oktober tot mei

30 leerlingen van 2 scholen, 10 volwassenen en 1 foetus

52 uur opgenomen gesprekken

43 pakjes koekjes, 10 liter soep, 41 bananen

9 werkplaatsen met 26 verschillende kamers

het begin van 2 nieuwe liefdes en het einde van 3 vriendschappen

6 oude mensen in een bejaardentehuis, 4 eenden, 21 mensen proefpubliek

8 geselecteerde gesprekken, 1 daarvan wacht op jou

Jaar 3 | Verdiepen

Tijdens het derde jaar evolueerde The Class naar een diepgaande samenwerking en  een co-creatief proces met de in Brussel wonende Italiaanse kunstenares Anna Rispoli. Twee kunstenaars van De Veerman doken mee in dit intensieve parcours, dynamoPROJECT ondersteunde financieel.

Een schooljaar lang ontmoetten de (nu) zesdejaars elkaar en het artistieke team op regelmatige basis. Samen gingen ze een artistiek onderzoek aan rond waarde en waarden, rond groep en individu.

‘De leerlingen kozen voor het thema liefde’, vertelt kunstenares Anna Rispoli. ‘Dat sluit aan bij mijn onderzoek naar een begrip van liefde dat breder gaat dan romantiek en intimiteit. Het heeft ook raakpunten met sommige aspecten van politiek en macht. Het doet ons nadenken over een type van caring society die we als samenleving al dan niet mogelijk willen maken. De mening van jongeren daarover is interessant. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, hebben zij soms nogal conservatieve ideeën over liefde. Maar het is wel een onderwerp dat hen passioneert en de confrontatie met andere meningen gaan zij niet uit de weg.

‘Meestal praat je niet met iemand van een andere generatie die je niet kent. En al zeker niet over liefde’

Anna Rispoli - kunstenares

‘Anne stelde ons de vraag: Wat betekent de liefde voor jou?’, vertelt een leerling van het Atheneum GO! for Business. ‘Sommigen praatten over hun liefde voor dieren, anderen over flirten of seks. Die gesprekken namen we op met onze gsm. Daaruit selecteerden we interessante stukken waarmee we dialogen maakten. Die hebben we in mono opgenomen, zodat één oortje de ene stem en het andere oortje de andere stem afspeelt.’

Het eindresultaat kreeg de naam Close Encounters. ‘Tijdens het Kunstenfestivaldesarts waren wij één van de voorstellingen waarvoor toeschouwers een kaartje konden kopen!’ De bezoekers kwamen per tijdslot zodat iedere leerling een gesprekspartner kreeg. Met behulp van hun (opgenomen) gesprekken, met het ene oortje in het oor van de bezoeker, en het ander oortje in hun oor, kwamen er authentieke, intieme gesprekken: ‘Je hoeft de zin niet perfect na te zeggen. Je moet ook niet wachten tot hij volmondig gedaan is. De zin dient als basis voor een gesprek.’ ‘Er waren pauzes zodat we echt geconfronteerd werden met mekaar. We keken elkaar in de ogen.’

Zie jij zo'n project ook zitten bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met De Veerman en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School atheneum GO! for Business
Organisaties De Veerman vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • interculturaliteit
  • intergenerationeel
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs