Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Vijf keer wonen

Vijf keer wonen

Op een inspiratiedag van CANON Cultuurcel sloeg bij Wali Oliviers, leraar aan de Berchemse school voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac, het projectvirus over. Het moest iets worden rond wonen en diversiteit. Een brainstormsessie met collega’s en dramadocente Tania Draulans bracht raad.

pc310024.jpg
pc310030.jpg

Onze wereld omvat heel wat kleine wereldjes waarmee de leerlingen zelden of nooit in contact komen: het gesloten wereldje van asielzoekers of dat van senioren in een tehuis bijvoorbeeld. Wereldjes waarin mensen amper in contact komen met schoonheidsverzorging, iets waar onze leerlingen dan weer dag in dag uit mee bezig zijn. Door met een mobiel schoonheidscentrum naar die gemeenschappen te trekken en de mensen te behandelen, krijgen de leerlingen de kans om direct met deze mensen in contact te komen. En zo blijkt … gesprekken over verzorging en schoonheid leiden immers al snel tot gesprekken over het leven.

Vijf weken - vijf leefgemeenschappen – twee keer vijf leerkrachten

Een vijftigtal leerlingen die al voldoende praktijkervaring hadden, werden opgedeeld in vijf klasoverschrijdende groepen. Na enkele voorbereidende lessen trok elke groep voor één dag naar een leefgemeenschap in het Antwerpse: asielzoekers, gehandicapten, senioren in een bejaardentehuis, vrouwen in een vluchthuis of kinderen op internaat. Telkens ging er één leerkracht mee die in de kerngroep van het project zat, en één vakleerkracht voor verzorging. Tijdens de behandeling praatten ze over elkaars manier van leven en wonen. Enkele leerlingen die vreemde talen spraken, konden zelfs optreden als tolk! Vooroordelen smolten weg, maskers vielen af en de angst voor stiltes tussendoor bleek ongegrond.

In een tweede fase werd het thema ‘wonen’ door alle leerkrachten op school in hun vak opgenomen. Zo werden ook de vijfdejaars die minder praktijkervaring hebben, betrokken bij het project.

Vijf domeinen - vijf kunstenaars

Vervolgens kwamen vijf kunstenaars voor een dag naar de school. Elke groep trok samen met een kunstenaar het atelier in om hun impressies van het bezoek op een creatieve manier uit te werken. Via video, drama, muziek, dans of beeldende kunst kwam de groep tot verrassende resultaten. En hoewel de kunstenaars maar voor één dag werden betaald, waren sommigen van hen al vrijwillig meegegaan tijdens het bezoek aan de leefgemeenschap!

Het hele project werd door alle deelnemende leerlingen en leerkrachten als zeer positief geëvalueerd. Nadien werden de resultaten uit de ateliers aan de hele school en alle geïnteresseerden getoond.

Tips van Wali

  • Stem op voorhand grondig je verwachtingen met elkaar af. De contacten met alle leefgroepen verliepen goed, op één na. Het bleek soms moeilijk de groepen te selecteren en er zeker van te zijn dat iedereen op dezelfde golflengte zat.
  • Denk na over de indeling van de groepen. De klasoverschrijdende indeling van groepen maakte het praktisch veel ingewikkelder dan nodig. Maar op andere vlakken had dit ook heel wat voordelen!
  • Streef niet naar ‘kwalitatief betere’ resultaten. Wat telt is het proces dat de leerlingen doorlopen. Zij die zelden de kans krijgen zich expressief uit te drukken, hebben dat met de hulp van de kunstenaars fantastisch gedaan

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Door met hun mobiel schoonheidscentrum naar een leefgemeenschap te trekken kwamen de leerlingen in contact met mensen waar ze anders nooit mee in aanraking kwamen.

verbeelden

  • De leerlingen verwerkten hun impressies van de bezoeken op een creatieve manier. Via video, drama, muziek, dans en beeldende kunst werd hun fantasie geprikkeld.

conceptualiseren

  • De leerlingen praatten met diverse mensen over elkaars manier van leven en wonen. Het thema ‘wonen’ werd in de klassen onderzocht aan de hand van de diverse verhalen van asielzoekers, gehandicapten en senioren.

analyseren

  • De leerlingen gingen op zoek naar verbanden in de verhalen en vergelijken met hun eigen leefsituatie.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Sec. Ond. Schoonheidszorgen D. Grésiac
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • inclusie
  • interculturaliteit
  • intergenerationeel
  • mediawijsheid
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
Schooljaar 2007-2008
Projectverantwoordelijke Wali Oliviers

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs