Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Vijf keer wonen

Vijf keer wonen

Op een inspiratiedag van CANON Cultuurcel sloeg bij Wali Oliviers, leraar aan de Berchemse school voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac, het projectvirus over. Het moest iets worden rond wonen en diversiteit. Een brainstormsessie met collega’s en dramadocente Tania Draulans bracht raad.

pc310024.jpg
pc310030.jpg

Onze wereld omvat heel wat kleine wereldjes waarmee de leerlingen zelden of nooit in contact komen: het gesloten wereldje van asielzoekers of dat van senioren in een tehuis bijvoorbeeld. Wereldjes waarin mensen amper in contact komen met schoonheidsverzorging, iets waar onze leerlingen dan weer dag in dag uit mee bezig zijn. Door met een mobiel schoonheidscentrum naar die gemeenschappen te trekken en de mensen te behandelen, krijgen de leerlingen de kans om direct met deze mensen in contact te komen. En zo blijkt … gesprekken over verzorging en schoonheid leiden immers al snel tot gesprekken over het leven.

Vijf weken - vijf leefgemeenschappen – twee keer vijf leerkrachten

Een vijftigtal leerlingen die al voldoende praktijkervaring hadden, werden opgedeeld in vijf klasoverschrijdende groepen. Na enkele voorbereidende lessen trok elke groep voor één dag naar een leefgemeenschap in het Antwerpse: asielzoekers, gehandicapten, senioren in een bejaardentehuis, vrouwen in een vluchthuis of kinderen op internaat. Telkens ging er één leerkracht mee die in de kerngroep van het project zat, en één vakleerkracht voor verzorging. Tijdens de behandeling praatten ze over elkaars manier van leven en wonen. Enkele leerlingen die vreemde talen spraken, konden zelfs optreden als tolk! Vooroordelen smolten weg, maskers vielen af en de angst voor stiltes tussendoor bleek ongegrond.

In een tweede fase werd het thema ‘wonen’ door alle leerkrachten op school in hun vak opgenomen. Zo werden ook de vijfdejaars die minder praktijkervaring hebben, betrokken bij het project.

Vijf domeinen - vijf kunstenaars

Vervolgens kwamen vijf kunstenaars voor een dag naar de school. Elke groep trok samen met een kunstenaar het atelier in om hun impressies van het bezoek op een creatieve manier uit te werken. Via video, drama, muziek, dans of beeldende kunst kwam de groep tot verrassende resultaten. En hoewel de kunstenaars maar voor één dag werden betaald, waren sommigen van hen al vrijwillig meegegaan tijdens het bezoek aan de leefgemeenschap!

Het hele project werd door alle deelnemende leerlingen en leerkrachten als zeer positief geëvalueerd. Nadien werden de resultaten uit de ateliers aan de hele school en alle geïnteresseerden getoond.

Tips van Wali

  • Stem op voorhand grondig je verwachtingen met elkaar af. De contacten met alle leefgroepen verliepen goed, op één na. Het bleek soms moeilijk de groepen te selecteren en er zeker van te zijn dat iedereen op dezelfde golflengte zat.
  • Denk na over de indeling van de groepen. De klasoverschrijdende indeling van groepen maakte het praktisch veel ingewikkelder dan nodig. Maar op andere vlakken had dit ook heel wat voordelen!
  • Streef niet naar ‘kwalitatief betere’ resultaten. Wat telt is het proces dat de leerlingen doorlopen. Zij die zelden de kans krijgen zich expressief uit te drukken, hebben dat met de hulp van de kunstenaars fantastisch gedaan

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Door met hun mobiel schoonheidscentrum naar een leefgemeenschap te trekken kwamen de leerlingen in contact met mensen waar ze anders nooit mee in aanraking kwamen.

verbeelden

  • De leerlingen verwerkten hun impressies van de bezoeken op een creatieve manier. Via video, drama, muziek, dans en beeldende kunst werd hun fantasie geprikkeld.

conceptualiseren

  • De leerlingen praatten met diverse mensen over elkaars manier van leven en wonen. Het thema ‘wonen’ werd in de klassen onderzocht aan de hand van de diverse verhalen van asielzoekers, gehandicapten en senioren.

analyseren

  • De leerlingen gingen op zoek naar verbanden in de verhalen en vergelijken met hun eigen leefsituatie.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Sec. Ond. Schoonheidszorgen D. Grésiac
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • inclusie
  • interculturaliteit
  • intergenerationeel
  • mediawijsheid
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
Schooljaar 2007-2008
Projectverantwoordelijke Wali Oliviers

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs