Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. filosoferen
  4. Artikel
  5. In de kijker
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (301)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (226)
  • beeld (211)
  • drama en theater (145)
  • geluid en muziek (144)
  • poëzie (119)
  • dans en beweging (116)
  • erfgoed (116)
  • film en fotografie (112)
  • mediawijsheid (101)
  • Cultuur in de Spiegel (67)
  • herinneringseducatie (66)
  • welbevinden en pesten (60)
  • mode en design (51)
  • interculturaliteit (43)
  • STE(A)M (40)
  • Kunstkuur (39)
  • wereldburgerschap (36)
  • speelplaats (29)
  • schoolfeest (27)
  • intergenerationeel (26)
  • architectuur (25)
  • inclusie (23)
  • (-) filosoferen (20)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (18)
  • innovatie (17)
  • ouderparticipatie (15)
  • circus (10)
  • gaming (7)
  • dko (4)
  • radicalisering (2)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (10)
  • Sociaal-relationele competenties (7)
  • Zelfbewustzijn (6)
  • Burgerschap (5)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (4)
  • Digitale competenties (3)
  • Nederlands (2)
  • Duurzaamheid (1)
  • Historisch bewustzijn (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (1)

Type

  • (-) In de kijker (10)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (10)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (9)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (10)
  • Secundair onderwijs (9)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Pablo Gargallo, Le prophète (1933) Collectie Stad Antwerpen, Middelheimmuseum

Radio Woordenwoud: beelden met een verhaal

 architectuur, beeld, filosoferen, Kunstkuur, literatuur en leesmotivatie, poëzie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs

Wat zie jij in dit beeldhouwwerk? Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben bij het maken van dit beeld? Naar aanleiding van Antwerpen Boekenstad in 2004 gaf het Middelheimmuseum verschillende jeugdauteurs de opdracht een verhaal te schrijven bij een beeld uit de vaste collectie. Laat je bij het...

Denkkaravaan

Zet je leerlingen aan het denken met de Vragenvulkaan

 filosoferen, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Secundair onderwijs

Het spel Vragenvulkaan helpt leerlingen op weg om te filosoferen. Het filosofeerspel Vragenvulkaan is een prima instrument om in je klas te gebruiken. Het helpt je enkele denkvaardigheden te stimuleren en met je leerlingen op een speelse manier te filosoferen.

'Leerlingen verbeelden het verleden: een handreiking voor docenten' (Tessa de Leur)

Leren door te verbeelden

 beeld, drama en theater, film en fotografie, filosoferen, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs

Testen of je leerlingen de leerstof nu echt begrepen hebben, het hoeft niet altijd door middel van een schriftelijke proef. In een tekening, toneeltje of creatieve schrijfopdracht kan kennis evengoed verbeeld en getest worden. Tessa de Leur zet leerkrachten op weg om in de klas met...

Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

 architectuur, beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, filosoferen, gaming, geluid en muziek, herinneringseducatie, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Deeltijds leren en werken, Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs

De ‘EDUbox Cultuur, een verruimende blik op de wereld’ wil leerkrachten en cultuureducatieve organisaties ondersteunen om jongeren uit het secundair onderwijs te laten nadenken over cultureel bewustzijn: de manier waarop zijzelf en anderen naar de wereld kijken. De EDUbox laat leerlingen ook...

Rapopdracht mijnpaleis.spot

Muzische vorming voor de lagere school tijdens afstandsonderwijs

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, filosoferen, geluid en muziek, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Tijdens afstandsonderwijs kan het moeilijk zijn om kunst- en cultuurbeleving een plaats te geven in je online lessen. Om aan die noden tegemoet te komen, ontwikkelde hetpaleis het doe-platform ‘mijnpaleis.spot’ waarbij creativiteit, verbeelding en ook ontlading centraal staan.

Een nieuwe kindercatalogus voor het S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Een woord is een beeld en een beeld is een woord’, zei Marcel Broodthaers. Betekenis geven aan beelden is de rode draad in het Kunstkuur-project van de Methodeschool De Buurt, de Academie voor Beeldende Kunst en het S.M.A.K. in Gent. Elke woensdag gaan de leerlingen van De Buurt naar het museum...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, radicalisering, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...
Kinderen dansen op banken in klaslokaal

(Un)usual

 dans en beweging, film en fotografie, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zegt de manier waarop je danst iets over wie je bent? En denk je na als je danst? In (Un)usal gingen choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte samen op onderzoek met 13 leerlingen uit het 5de leerjaar van Brusselse basisschool Sint-Albert. Dankzij het...
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Kinderen tonen hun geknutselde stadjes

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

 architectuur, beeld, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend...
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

I teach therefore I am

 beeld, Cultuur in de Spiegel, drama en theater, filosoferen, wereldburgerschap / Hoger onderwijs

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter...

Filosoferen in de klas? Start je zoektocht bij VEFO!

 filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Deeltijds leren en werken, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs

Het Vlaams Netwerk voor Eigentijds Filosofieonderwijs (VEFO) werkt aan meer filosofie in het Vlaamse basis- en secundair onderwijs. Op hun website zetten ze je op weg om zelf te filosoferen met jouw leerlingen of studenten.

Boek cover De Vijand

De vijand: een anti-oorlogsprentenboek

 filosoferen, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie

Wil je graag werken rond oorlog in de klas? Dan kom je ongetwijfeld ook tot de zinloosheid van oorlog en geweld. Dit poëtisch prentenboek van David Cali brengt dit sterk in beeld.

Boekomslag 'Waarom leef ik?'.

Filosoferen met leerlingen

 filosoferen

Filosoferen kan iedereen! Er staat geen leeftijd op en je hoeft er geen dikke boeken voor te lezen of jaren voor te studeren. Zin krijgen om na te denken en deze gedachten gestructureerd verwoorden, meer is er niet nodig om te filosoferen. Ook kinderen kunnen dus samen op zoek gaan naar mogelijke...

Filosoferen over natuur: Challenge met 9 filosofische vragen en opdrachten

 filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Waarom verandert een boskikker in een ijsje tijdens zijn winterslaap? Wordt het tijd dat kippen rechten krijgen? Zwemt er binnenkort meer plastic in de zee dan vis? En weet jij of mieren graag verstoppertje spelen?

Vier personen houden elk een kartonnen denkballon voor hun gezicht vast

Een filosofisch gesprek door je leerlingen? Download het gratis lespakket.

 Cultuur in de Spiegel, filosoferen

Filosoferen zet in op het ontwikkelen van kritische reflectie en argumentatie. Laat je leerlingen zelf een filosofisch gesprek uitwerken én begeleiden. Het kader Cultuur in de Spiegel leent zich daar uitstekend toe.

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs