Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Cultureel bewustzijn
  5. Sociaal-relationele competenties
  6. inclusie
  7. poëzie
  8. Artikel
  9. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (192)
  • literatuur en leesmotivatie (167)
  • drama en theater (135)
  • geluid en muziek (125)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (113)
  • dans en beweging (109)
  • film en fotografie (101)
  • mediawijsheid (78)
  • erfgoed (75)
  • mode en design (41)
  • Cultuur in de Spiegel (40)
  • (-) poëzie (39)
  • welbevinden en pesten (39)
  • STE(A)M (31)
  • herinneringseducatie (28)
  • interculturaliteit (26)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (24)
  • (-) inclusie (20)
  • wereldburgerschap (20)
  • Kunstkuur (18)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (12)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (47)
  • Zelfbewustzijn (27)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (17)
  • Digitale competenties (16)
  • Duurzaamheid (9)
  • Historisch bewustzijn (7)
  • Ondernemingszin (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (1)
  • (-) Cultureel bewustzijn (57)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (31)
  • (-) Burgerschap (25)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (50)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (49)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)
  • (-) Artikel (7)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (20)
  • Secundair onderwijs (32)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (7)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, welbevinden en pesten / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Theater als bindmiddel tussen leerlingen uit het reguliere onderwijs en jongeren met een kwetsbare achtergrond. Dat was het doel van het dynamoPROJECT ‘Opgroeien in een chaotische stad’ van het Einstein Atheneum in Evergem, artistiek huis voor kinderen en jongeren Larf! uit Gent, en de vzw Luein...
Boekjes voor het project Selfie. Cover is rood met wit

Selfie

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun...

Poëziejongens | Zo schrijven jouw leerlingen uit het technisch onderwijs wél poëzie

 literatuur en leesmotivatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je poëzie laten rijmen met industrie? Zeker. Dat bewijst dichter en auteur Mustafa Kör. Zeven vrijdagen trekt hij naar het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo. Bij de 13 jongens van 5 Electro-Mechanica (EM) en Industriële Wetenschappen (IW) wil hij een zaadje planten. ‘Zodat ze...

Van inhoud en inkt tot handgeschept harmonicaboek

 beeld, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

De Kunstenacademie van Tienen heeft sinds kort een eigen grondstoffentuin. Over enkele jaren levert die de ingrediënten om zelf papier en inkt te maken. Vandaag al experimenteren de leerlingen met de ecologische aanpak. Het harmonicaboekje ‘Onderhuids’ is daar het eerste resultaat van. Het papier...
Lichtinstallaties van de leerlingen

SHADOWLIFE

 beeld, inclusie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen tussen 16 en 19 jaar van het Centrum Leren en Werken (CLW Gent) en het Secundair Kunstinstituut (SKI) sloegen de handen in elkaar voor het project Shadowlife. Het leven kent vele schaduwkanten en die werden door de leerlingen onderzocht en in beeld gebracht. Onder begeleiding van S.M.A.K...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Een rij zelfgemaakte mousse poppen

Van mousse tot theater

 drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van zelfgemaakte mousse poppen en improvisatie maakten de leerlingen met autisme van Koca Basisonderwijs een theatervoorstelling. Daarin schoven ze zichzelf als persoon naar voor. ‘Het is voor onze leerlingen niet gemakkelijk om zich aan de wereld te tonen zoals ze zijn. Kunst kan hen...
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Leerlingen en juf knutselen met klei

Een beeldig schooljaar

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....
Kinderen houden beide handen op het hoofd.

Dansen op Maat

 dans en beweging, drama en theater, inclusie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

In M.P.I. De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs in Kasterlee gaven Oliver Roels en Simon De Winne van v.z.w.De Conventie op vijf opeenvolgende dinsdagen een uur danstherapie. Via specifieke dans- en theatertechnieken gaven ze een boost aan het zelfvertrouwen van de kinderen tussen 7 en 14...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
2 kinderen met een molensteenkraag rond hun nek poseren voor een foto achter een gouden kader

Moretusvrienden

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld...

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs