Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Digitale competenties
  4. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  5. Sociaal-relationele competenties
  6. Secundair onderwijs
  7. Beeldende en audiovisuele kunst
  8. Dans
  9. dans en beweging
  10. taal(bevordering) en taalstimulatie

Thema's

  • film en fotografie (56)
  • drama en theater (55)
  • beeld (49)
  • geluid en muziek (43)
  • mediawijsheid (41)
  • (-) dans en beweging (36)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (35)
  • erfgoed (25)
  • welbevinden en pesten (21)
  • Cultuur in de Spiegel (18)
  • literatuur en leesmotivatie (17)
  • mode en design (16)
  • interculturaliteit (14)
  • inclusie (12)
  • poëzie (12)
  • intergenerationeel (10)
  • herinneringseducatie (9)
  • wereldburgerschap (9)
  • STE(A)M (8)
  • architectuur (5)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • innovatie (4)
  • speelplaats (4)
  • schoolfeest (3)
  • dko (1)
  • gaming (1)
  • Kunstkuur (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (75)
  • Nederlands (55)
  • Zelfbewustzijn (50)
  • Burgerschap (26)
  • Historisch bewustzijn (10)
  • Duurzaamheid (7)
  • Andere talen (2)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Ondernemingszin (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (54)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (43)
  • (-) Digitale competenties (34)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (64)
  • Artikel (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (94)
  • (-) Secundair onderwijs (59)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (49)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (11)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (13)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (6)
    • Muziek (5)
    • Woordkunst-drama (11)
    • (-) Dans (4)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...
Kinderen spelen rond in sporthal

Zingen en bewegen anders bekeken

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Leerlingen in televisiestudio

Groeninge TV

 film en fotografie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Spes Nostra Instituut in Heule stuurt al een aantal jaren leerlingen van het TSO op pad als echte reporters. Samen met verschillende scholen van de scholengemeenschap Groeninge maken ze Groeninge TV. Met camera’s en microfoons gaan de leerlingen aan de slag om hun eigen reportages en live shows...
Roze bloemen en meisje

Vijf keer wonen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op een inspiratiedag van CANON Cultuurcel sloeg bij Wali Oliviers, leraar aan de Berchemse school voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac, het projectvirus over. Het moest iets worden rond wonen en diversiteit. Een brainstormsessie met collega’s en dramadocente Tania Draulans bracht raad.
Kleuters verkleed als fee staan met juf onder blauwe paraplu

Een zoen voor elk seizoen

 beeld, drama en theater, speelplaats, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De Vrije Basisschool Klein Seminarie wilde hun kleuters uit de stad meer in de natuur brengen. Een zoen voor elk seizoen liet hen genieten van de stilte, rust, schoonheid, in- en ontspanning die de natuur in de verschillende seizoenen geeft. Het project ging van kijkdoos tot stinksok!
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
Meisje ligt op de overloop van een trap

Coup Gemengd

 dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit 5 ASO van het Sint-Donatusinstituut creëerden met de archieven van hun stad Merchtem als uitgangspunt de multimediale voorstelling Coup Gemengd. Het werd een boeiende ontdekkingsreis naar het verleden!
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Leerlingen dansen rond versierde stelling. Op de stelling staat 'radio' gespoten

Que Pasa

 beeld, dans en beweging, drama en theater, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Met Que Pasa werkten 52 leerlingen van BUSO De Beemden een totaalspektakel uit rond het thema ‘coma’. Ze deden letterlijk alles: van het scenario tot de uitvoering en het decor. Het werd een fascinerend en leerzaam project!

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, radicalisering, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Kunstkuur in Kapelle-op-den-Bos: ‘Kennis samenleggen is zó verrijkend.’

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De middelbare school KOBOS in Kapelle-op-den-Bos betrekt de Go! academie voor Muziek en Woord van Willebroek Kunstkuur-gewijs bij haar oriënterende modules in het eerste jaar. ‘Soms gaan de leerlingen zo op in hun project dat ze er niet langer bij stilstaan dat ze tegelijk met taal bezig zijn. Dat...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Podcast als uitlaatklep van coronagevoelens

 geluid en muziek, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘IMS spreekt’ had een podcast over de school en haar Borgerhoutse omgeving moeten worden. ‘Maar de beperkende corona-maatregelen haalden dat brede idee onderuit en sloegen onze leerlingen emotioneel plat’, zegt leerkracht Joke Prinsen van IMS. Bleef wel overeind: de ontdekking van het medium podcast...

Frans leren door een podcast te maken

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs