Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Nederlands
  5. taal(bevordering) en taalstimulatie
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (95)
  • beeld (87)
  • literatuur en leesmotivatie (84)
  • drama en theater (72)
  • erfgoed (64)
  • geluid en muziek (64)
  • film en fotografie (48)
  • dans en beweging (43)
  • mediawijsheid (40)
  • poëzie (32)
  • intergenerationeel (22)
  • herinneringseducatie (17)
  • architectuur (16)
  • interculturaliteit (16)
  • welbevinden en pesten (16)
  • Cultuur in de Spiegel (14)
  • mode en design (12)
  • schoolfeest (12)
  • STE(A)M (12)
  • inclusie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (8)
  • Kunstkuur (7)
  • ouderparticipatie (7)
  • speelplaats (6)
  • filosoferen (3)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (97)
  • Sociaal-relationele competenties (53)
  • Zelfbewustzijn (41)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (40)
  • Digitale competenties (32)
  • Burgerschap (28)
  • Historisch bewustzijn (12)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (3)
  • Andere talen (2)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Nederlands (95)
  • (-) Duurzaamheid (10)

Type

  • Artikel (16)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (95)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (93)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (52)
  • Secundair onderwijs (38)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (7)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (4)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...
Lachende leerlingen nemen poses aan op het podium

Freinetschool De Loods oefent Nederlands met rap songs

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In Freinetschool De Loods in Gent staat de graadklas van juf Els De Latter op de planken. Haar derde en vierdeklassers tonen zichzelf én hun talentenrap aan het publiek van ouders en medeleerlingen. Mike Claeys van Woord Omhoog zorgt vanop de achtergrond voor de beats en ziet dat het goed is. ‘Dit...

Droom jij ook van figurentheater in je klas? Zo leren deze studenten lerarenopleiding de kneepjes van het vak

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Studenten & docenten muzische vorming van het tweede jaar lerarenopleiding lager onderwijs Odisee campus Aalst ontdekten samen met Willem Verheyden de kracht en magie van figurentheater. Als apotheose maakten de leerkrachten in spé verschillende voorstellingen voor leerlingen van de basisschool....

Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

 inclusie, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Leerlingen Lytha (18), Maxim (14) en Niels (16) van Buso De Pinker uit Poperinge hebben een poëzieboek geschreven. De kwetsbare jongeren gingen op poëtisch avontuur met Maarten Inghels, schrijver en voormalig stadsdichter van Antwerpen.

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Kleuters leren druktechnieken met ‘Mannetje Koek’

 beeld, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe leer je druktechnieken aan kinderen van de eerste kleuterklas? Juf Shari van GO! Basisschool Hertog Karel (Wilsele) schakelde Jonna vzw in om haar een week bij te staan. Samen met Els Gysenbergh werkte ze met vijfentwintig kleuters aan een zelfgemaakt boekje rond Mannetje Koek. De expertise die...

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...

Elke dag Wereld Kamishibai Dag

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor juf Djenisa van basisschool Omnimundo mag het elke dag Wereld Kamishibai Dag zijn! De leerlingen van het 6de leerjaar maakten met Nadine Heidbrink van Wilde Raven en kamishibai-expert Inge Umans van Rode Draad hun eigen verhalen en vertelplaten. Ze vroegen ouders om deze verhalen in hun...

Een schoolkoor opstarten is meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen, concentratie en correct ademhalen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool De kleine helden (Eeklo) is pas gestart in 2019, maar heeft nu al een schoolkoor. De nieuwe Freinetschool werkte daarvoor samen met Koor&Stem, de vereniging voor koren en vocale muziek. Dirigent Hans Helsen begeleidde twaalf leerlingen uit de eerste en tweede graad. Het koortje zal na...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs