Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. filosoferen
  4. interculturaliteit
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (186)
  • drama en theater (127)
  • geluid en muziek (121)
  • dans en beweging (105)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (98)
  • film en fotografie (97)
  • literatuur en leesmotivatie (83)
  • mediawijsheid (77)
  • erfgoed (69)
  • mode en design (41)
  • welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • poëzie (33)
  • STE(A)M (29)
  • (-) interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • inclusie (18)
  • Kunstkuur (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • innovatie (14)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • (-) filosoferen (10)
  • circus (8)
  • dko (4)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (35)
  • Sociaal-relationele competenties (30)
  • Zelfbewustzijn (30)
  • Burgerschap (26)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (16)
  • Nederlands (15)
  • Digitale competenties (10)
  • Duurzaamheid (5)
  • Historisch bewustzijn (2)
  • Ruimtelijk bewustzijn (2)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)

Type

  • In de kijker (27)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (35)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (34)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (13)
  • Secundair onderwijs (18)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen bekleden de draak

GO! basisschool De Muziekladder en KNOOP zoeken oosterse sferen op met schaduwtheater

 beeld, drama en theater, interculturaliteit

Oosterse muziek weerklinkt door de ruimte. Een veelkleurige draak schuifelt behoedzaam voorbij terwijl acteurs achter een schaduwscherm de gekste fantasiedieren verbeelden. Nee, dit is niet het Lentefestival in Peking maar een performance van GO! basisschool De Muziekladder. Gesteund door de...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Een nieuwe kindercatalogus voor het S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Een woord is een beeld en een beeld is een woord’, zei Marcel Broodthaers. Betekenis geven aan beelden is de rode draad in het Kunstkuur-project van de Methodeschool De Buurt, de Academie voor Beeldende Kunst en het S.M.A.K. in Gent. Elke woensdag gaan de leerlingen van De Buurt naar het museum...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
Leerling last aan de lasconstructie. Hij draagt een helm en veiligheidskledij.

Europe in Change | STEM in dienst van grootse kunst

 architectuur, interculturaliteit, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voeg bij STEM de A van Arts, en je krijgt STEAM. In de praktijk staat de A vaak dan ten dienste van techniek en wetenschap. Het VTI in Veurne deed het net andersom. Kunst werd het uitgangspunt en STEM kreeg een dienende rol. Samen met 5 andere Europese scholen en kunstenaar Francesco Fransera...
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
Op het podium zit meisje op een koffer. Naast haar liggen leerlingen neer.

Mijn Reis

 drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wereldwijd zijn 60 miljoen mensen op de vlucht. Eén op drie vluchtelingen in België is minderjarig. Kan ik hier verdwijnen? Zo begint Mijn Reis, het toneelstuk dat OKAN leerlingen van het Heilig Instituut voor Verpleegkunde Sint-Elisabeth in Turnhout opvoerden. In samenwerking met theatergezelschap...
Vrouw poseert voor donkere experimentele foto

Gevaarlijk Jong

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, interculturaliteit, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

Een bezoek aan de tentoonstelling Gevaarlijk Jong in het Museum Dr. Guislain en een gesprek met de ontwerpers van de tentoonstelling overtuigden Sonja De Lange en Dirk Bogaert van Odisee Hogeschool om met hun studenten lerarenopleiding aan de slag te gaan. De studenten werden verdeeld in groepen en...
Roze bloemen en meisje

Vijf keer wonen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op een inspiratiedag van CANON Cultuurcel sloeg bij Wali Oliviers, leraar aan de Berchemse school voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac, het projectvirus over. Het moest iets worden rond wonen en diversiteit. Een brainstormsessie met collega’s en dramadocente Tania Draulans bracht raad.

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.

Zo passen erfgoed en druktechnieken prima in de les wiskunde

 beeld, erfgoed, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het GO! CAMPUS COMENIUS heeft oog voor culturele diversiteit en dialoog. Ze hebben immers leerlingen met een achtergrond van over de hele wereld. Met al dat erfgoed gaan ze graag aan de slag!

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

I teach therefore I am

 beeld, Cultuur in de Spiegel, drama en theater, filosoferen, wereldburgerschap / Hoger onderwijs

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter...
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
Kinderen tonen hun geknutselde stadjes

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

 architectuur, beeld, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend...
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Kinderen dansen op banken in klaslokaal

(Un)usual

 dans en beweging, film en fotografie, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zegt de manier waarop je danst iets over wie je bent? En denk je na als je danst? In (Un)usal gingen choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte samen op onderzoek met 13 leerlingen uit het 5de leerjaar van Brusselse basisschool Sint-Albert. Dankzij het...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, radicalisering, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs