Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Nederlands
  5. schoolfeest
  6. wereldburgerschap
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (97)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (96)
  • literatuur en leesmotivatie (85)
  • drama en theater (81)
  • geluid en muziek (59)
  • dans en beweging (55)
  • film en fotografie (53)
  • mediawijsheid (48)
  • erfgoed (35)
  • welbevinden en pesten (35)
  • poëzie (33)
  • Cultuur in de Spiegel (27)
  • interculturaliteit (24)
  • herinneringseducatie (22)
  • intergenerationeel (22)
  • inclusie (18)
  • (-) wereldburgerschap (17)
  • mode en design (16)
  • (-) schoolfeest (13)
  • speelplaats (13)
  • STE(A)M (12)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • architectuur (9)
  • ouderparticipatie (8)
  • Kunstkuur (7)
  • filosoferen (6)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (43)
  • Sociaal-relationele competenties (39)
  • Zelfbewustzijn (26)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (24)
  • Digitale competenties (16)
  • Historisch bewustzijn (7)
  • Duurzaamheid (6)
  • Ruimtelijk bewustzijn (2)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Burgerschap (21)
  • (-) Nederlands (17)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (30)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (29)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (19)
  • Secundair onderwijs (11)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (3)
  • Hoger onderwijs (2)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

 dans en beweging, geluid en muziek, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve...
De kleine houten huisjes, de toren en het nest van de studenten staan naast elkaar tegen een muur. Op de muur staat 'On site / en cité'.

I teach therefore I am

 beeld, Cultuur in de Spiegel, drama en theater, filosoferen, wereldburgerschap / Hoger onderwijs

Next Generation Please! van kunstencentrum BOZAR moedigt jongeren aan om hun meningen en ideeën over de toekomst van Europa te delen. Het is een politiek-artistiek traject met en voor jongeren uit Belgische scholen waarin burgerschap en kunst centraal staan. Twaalf studenten lerarenopleiding kleuter...
Meisjes met Afrikaanse roots die mooi opgemaakt zijn.

IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

 film en fotografie, interculturaliteit, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

IDENTITEIT 2.0 is het tweede dynamoPROJECT dat het Sint-Martinuscollege in Overijse organiseerde voor een OKAN-klas. Leerlingen tussen 11 en 18 jaar zorgden onder begeleiding van Filmeducatie.be voor de invulling van hun eigen film rond identiteit. Ze leerden actief Nederlands spreken, kregen...
Meisje kijkt gestresseerd naar laptopscherm

Media in de praktijk

 film en fotografie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Eén week lang vormden 25 leerlingen uit het vijfde jaar Communicatie & Media van de school Sint-Lodewijk in Antwerpen onder leiding van StampMedia een echte redactie. Tijdens dit mediakamp leerden ze fotograferen, artikels schrijven, en uiteindelijk artikels plaatsen op een website en promoten via...
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Afbeelding met kijkgat toont bonten jasje

Afrika in beeld

 film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gedurende drie schooljaren kregen leerlingen en leerkrachten van de GO! basisschool Vijverbeek in Asse de kans zich te verdiepen in een andere cultuur, stil te staan bij duurzaamheid en ecologie en zichzelf te ontdekken als creatieveling en ondernemer. Het werd een project vol kunsteducatie...
Kinderen houden vuist omhoog

The many the one

 drama en theater, film en fotografie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe diep gaapt vandaag de kloof tussen aso-tso-bso? Om dit te weten te komen brengt BRONKS leerlingen uit de derde graad van twee verschillende Brusselse scholen bij elkaar om hun verhaal te vertellen. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.
Vrouw poseert voor donkere experimentele foto

Gevaarlijk Jong

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, interculturaliteit, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

Een bezoek aan de tentoonstelling Gevaarlijk Jong in het Museum Dr. Guislain en een gesprek met de ontwerpers van de tentoonstelling overtuigden Sonja De Lange en Dirk Bogaert van Odisee Hogeschool om met hun studenten lerarenopleiding aan de slag te gaan. De studenten werden verdeeld in groepen en...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Een verhaal zonder taal

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een verhaal maken zonder taal? Het kan. Vrije Basisschool De Luchtballon in Erembodegem werkte samen met Karel Moons van Ruimtevaarder, dansdocente Julie De Brandt en de Stedelijke Academie van Zottegem om een verhaal te verzinnen en met diverse kunstvormen tot leven te wekken.
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
Leerlingen zwaaien met sjaals op podium

Lodewijk de Koningspinguïn

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
2 kinderen maken een tekening van een toren

Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

 geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, poëzie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Een schooljaar lang genieten ze op de Sint-Pieterscollege Basisschool van het jaarthema ‘Iedereen leest’. Ze zetten literatuur en leesplezier in al zijn facetten in de kijker. Niet enkel de leesmotivatie en het leesplezier, maar ook de taalvaardigheid verhoogt hierdoor. De Jetse academie en De...
Kleuters staan op zwarte stippen

De Stip | 6 weken beeldend en bewegend werken met een prentenboek

 beeld, dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuterschool van het Klein Seminarie in Hoogstraten organiseert elk jaar een dynamoPROJECT. Deze keer kozen ze voor de combinatie van dans en beeld en werkten ze samen met Annelies Mertens en Leen Verdonck van dAnsbeeLd. Als uitgangspunt gebruikten ze zes weken lang het prentenboek De Stip. De...
Alle leerlingen van de derde graad staan op het podium. Achter hen staat 'Naar onze nieuwe plek, we mogen nu verhuizen. Dit is nog niet zo gek, we mogen nu verhuizen' geprojecteerd.

Verhalen van hier naar ginder

 beeld, dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vluchten, migreren of hals over kop verhuizen. De meeste leerlingen van basisschool De Mozaïek in Gent weten wat het is. Het thema voor dit muzisch schoolproject was dus snel gekozen. Muzikant en performer Hilde De Clercq nam de derde graad op sleeptouw en opende de deur naar het intercultureel...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs