Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Burgerschap
  4. Ruimtelijk bewustzijn
  5. erfgoed
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (55)
  • drama en theater (37)
  • film en fotografie (36)
  • welbevinden en pesten (32)
  • (-) erfgoed (31)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (31)
  • Cultuur in de Spiegel (26)
  • mediawijsheid (25)
  • dans en beweging (24)
  • geluid en muziek (22)
  • herinneringseducatie (21)
  • interculturaliteit (21)
  • intergenerationeel (21)
  • literatuur en leesmotivatie (20)
  • wereldburgerschap (17)
  • architectuur (16)
  • inclusie (16)
  • speelplaats (14)
  • mode en design (12)
  • poëzie (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • STE(A)M (7)
  • filosoferen (6)
  • schoolfeest (5)
  • Kunstkuur (3)
  • ouderparticipatie (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (69)
  • Historisch bewustzijn (69)
  • Duurzaamheid (58)
  • Sociaal-relationele competenties (33)
  • Digitale competenties (27)
  • Zelfbewustzijn (19)
  • Nederlands (16)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (13)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • (-) Burgerschap (25)
  • (-) Ruimtelijk bewustzijn (9)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (31)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (31)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (14)
  • Secundair onderwijs (18)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
2 leerlingen verbinden houten stokjes met elastiekjes

Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

 architectuur, beeld, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.
Oudere vrouw en jongen kijken naar smartphone

Persoonlijk zwerfgoed

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van theatermaker Jim Maes mixten studenten Thuis- en bejaardenzorg/Zorgkundige aan het VISO Roeselare en bewoners (met dementie) van WZC Vincenthove hun persoonlijk zwerfgoed (foto’s, herinneringen, liedjes, gewoontes…) in een korte theatervoorstelling waarin ze samen een inkijk...
Meisje maakt collage met foto's

Verbinding tussen generaties

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding thuis- en bejaardenzorg van GO! technisch atheneum Jette komen doorheen het project in contact met het persoonlijke erfgoed van de bewoners uit woonzorgcentrum Magnolia. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.
Op de linkerpagina van een notitieboekje staat een gedichtje over Guido en op de rechterpagina zien we een foto van Guido en Roland (beide oudere mannen) en twee leerlingen. Onder de foto staat een gedichtje over Roland.

De zielen der verdronkenen

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De visserij is een mooi erfgoedthema om jong en oud met elkaar te verbinden. De visserij maakt(e) immers een groot deel uit van het leven van de bewoners van woonzorgcentra aan de kust én is een thema dat veel jongeren vandaag nog aanspreekt. Het Oostendse verhaal De zielen der verdronkenen, dat de...
2 notitieboekjes hebben op de ene pagina vissersknopen en op de andere pagina een vissersuitspraken en een eigen sms-taal.

Visserstaal en eeuwenoude vissersambachten

 erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het artistiek erfgoedtraject dat kunstenares Mia Nollet samen met leerlingen van het Vesaliusinstituut en de bewoners van Godtschalck ondernam, bood een unieke kans om een nieuwe generatie kustbewoners vertrouwd te maken met het erfgoed dat in de hoofden en handen van de oudere generaties vissers...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
Een vinger wijst naar een kaart van de Eerste Wereldoorlog waar de IJzer op afgebeeld staat

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden...
Leerlingen en bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans kijken naar grote drukpers in Museum Plantin-Moretus

Letters vol leven

 beeld, erfgoed, intergenerationeel, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De 21 leerlingen van het 6de leerjaar van de stedelijke basisschool De Kolibrie stapten samen met Ab Denijs van het Museum Plantin-Moretus in een intergenerationeel schrijf-en illustratieproject. Hiervoor spraken ze de bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans aan, dat zich op enkele straten...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Leerlingen met houten ton

Op de thee bij Marie Comparé

 erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nevele was een van de drie pilootgemeenten Buurten met erfgoed. Met de steun van lokale en regionale erfgoeddeskundigen en de erfgoedcel Meetjesland gingen leerlingen en leerkrachten van de tweede en derde graad van de Nevelse basisscholen op zoek naar de ongekende en onderschatte erfgoedparels in...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
2 kinderen met een molensteenkraag rond hun nek poseren voor een foto achter een gouden kader

Moretusvrienden

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Kinderen in kleren van de jaren '70 wandelen in stoet. Het meisje van voren in de stoet heeft een bord met 'Café de pluim 1978' vast

De jaren stillekes

 erfgoed, herinneringseducatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Basisschool De Kameleon in Oosteeklo waren de jaren stillekes nog nooit zo actueel als het voorbije schooljaar. De erfgoedprojecten van de leerlingen mondden er tijdens de opendeurdag uit in een folklorestoet en een tentoonstelling.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs