Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Historisch bewustzijn
  4. film en fotografie
  5. intergenerationeel
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • erfgoed (69)
  • beeld (35)
  • (-) film en fotografie (25)
  • herinneringseducatie (22)
  • drama en theater (17)
  • geluid en muziek (17)
  • (-) intergenerationeel (14)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (12)
  • literatuur en leesmotivatie (11)
  • mediawijsheid (9)
  • architectuur (8)
  • dans en beweging (8)
  • Cultuur in de Spiegel (4)
  • poëzie (4)
  • speelplaats (4)
  • wereldburgerschap (4)
  • inclusie (3)
  • mode en design (3)
  • schoolfeest (3)
  • STE(A)M (3)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (2)
  • Kunstkuur (2)
  • filosoferen (1)
  • interculturaliteit (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • welbevinden en pesten (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (115)
  • Digitale competenties (99)
  • Sociaal-relationele competenties (73)
  • Burgerschap (47)
  • Zelfbewustzijn (46)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (41)
  • Nederlands (38)
  • Duurzaamheid (36)
  • Ruimtelijk bewustzijn (6)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Ondernemingszin (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Historisch bewustzijn (35)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (35)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (35)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (15)
  • Secundair onderwijs (21)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Volwassenenonderwijs (1)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een...
Leerlingen en bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans kijken naar grote drukpers in Museum Plantin-Moretus

Letters vol leven

 beeld, erfgoed, intergenerationeel, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De 21 leerlingen van het 6de leerjaar van de stedelijke basisschool De Kolibrie stapten samen met Ab Denijs van het Museum Plantin-Moretus in een intergenerationeel schrijf-en illustratieproject. Hiervoor spraken ze de bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans aan, dat zich op enkele straten...
Een vinger wijst naar een kaart van de Eerste Wereldoorlog waar de IJzer op afgebeeld staat

Van oorlogsverhalen tot kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 1914 werd in Maasmechelen een school gebouwd. Campus de helix heeft dus een natuurlijke link met de Eerste Wereldoorlog. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van die oorlog maakten leerlingen en leerkrachten samen een kortfilm, waarin ze het grote verhaal van de oorlog mengden...
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
Leerlingen beelden voorwerpen uit

Van 100 jaar geleden naar vandaag

 beeld, drama en theater, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In het Landense Koninklijk Atheneum bestaat de traditie om jaarlijks in juni een creatief dynamoPROJECT te organiseren voor en met de leerlingen van de derde graad BSO. Precies dit jaar, eindigde honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog. De tieners blikten terug met film, theater en stop-motion.
Leerlingen houden een flashmob in een kapel

Don’t stop me now!

 dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, schoolfeest / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...
2 notitieboekjes hebben op de ene pagina vissersknopen en op de andere pagina een vissersuitspraken en een eigen sms-taal.

Visserstaal en eeuwenoude vissersambachten

 erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het artistiek erfgoedtraject dat kunstenares Mia Nollet samen met leerlingen van het Vesaliusinstituut en de bewoners van Godtschalck ondernam, bood een unieke kans om een nieuwe generatie kustbewoners vertrouwd te maken met het erfgoed dat in de hoofden en handen van de oudere generaties vissers...
Op de linkerpagina van een notitieboekje staat een gedichtje over Guido en op de rechterpagina zien we een foto van Guido en Roland (beide oudere mannen) en twee leerlingen. Onder de foto staat een gedichtje over Roland.

De zielen der verdronkenen

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De visserij is een mooi erfgoedthema om jong en oud met elkaar te verbinden. De visserij maakt(e) immers een groot deel uit van het leven van de bewoners van woonzorgcentra aan de kust én is een thema dat veel jongeren vandaag nog aanspreekt. Het Oostendse verhaal De zielen der verdronkenen, dat de...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.
Meisje maakt collage met foto's

Verbinding tussen generaties

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding thuis- en bejaardenzorg van GO! technisch atheneum Jette komen doorheen het project in contact met het persoonlijke erfgoed van de bewoners uit woonzorgcentrum Magnolia. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke...
Oudere vrouw en jongen kijken naar smartphone

Persoonlijk zwerfgoed

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van theatermaker Jim Maes mixten studenten Thuis- en bejaardenzorg/Zorgkundige aan het VISO Roeselare en bewoners (met dementie) van WZC Vincenthove hun persoonlijk zwerfgoed (foto’s, herinneringen, liedjes, gewoontes…) in een korte theatervoorstelling waarin ze samen een inkijk...
Leerlingen en volwassenen samen op het podium tijdens het operaproject PUSH

PUSH | Wat een push met je leven kan doen

 drama en theater, geluid en muziek, herinneringseducatie, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de Vrije Basisschool De Wemelweide in Watermaal-Bosvoorde speelden mee in de opera PUSH. Een opera geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Simon Gronowski. Simon is 11 jaar wanneer zijn moeder hem helpt ontsnappen uit een deportatietrein onderweg naar het concentratiekamp van...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Leerlingen filmen donkere scène van kortfilm

GRENS(verleggend)

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De voorstelling van je eigen film bijwonen op het filmfestival MOOOV, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van het vierde middelbaar Architecturale Vorming en Architecturale Kunsten van het Heilig Grafinstituut in Turnhout tastten letterlijk en figuurlijk grenzen af en maakten twee kortfilms...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs