Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Andere talen
  4. Historisch bewustzijn
  5. Secundair onderwijs
  6. Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  7. drama en theater
  8. literatuur en leesmotivatie
  9. mediawijsheid
  10. mode en design
  11. wereldburgerschap
  12. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • erfgoed (37)
  • film en fotografie (17)
  • beeld (14)
  • (-) drama en theater (14)
  • herinneringseducatie (11)
  • geluid en muziek (10)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (9)
  • (-) literatuur en leesmotivatie (8)
  • intergenerationeel (7)
  • architectuur (4)
  • Cultuur in de Spiegel (4)
  • dans en beweging (4)
  • (-) mediawijsheid (4)
  • poëzie (3)
  • inclusie (2)
  • Kunstkuur (2)
  • STE(A)M (2)
  • (-) wereldburgerschap (2)
  • filosoferen (1)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (1)
  • interculturaliteit (1)
  • (-) mode en design (1)
  • schoolfeest (1)
  • welbevinden en pesten (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (124)
  • Sociaal-relationele competenties (81)
  • Nederlands (63)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (62)
  • Zelfbewustzijn (57)
  • Digitale competenties (54)
  • Burgerschap (43)
  • Duurzaamheid (18)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (11)
  • Ondernemingszin (7)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • (-) Historisch bewustzijn (18)
  • (-) Andere talen (4)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (21)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (20)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (21)
  • (-) Secundair onderwijs (18)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (18)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (1)
  • (-) Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
    • Beeldende en audiovisuele kunst (1)
    • Muziek (1)
    • Woordkunst-drama (3)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
Leerling houdt een 3D pop van een vos vast

BAKVOSSEN: een culturele expeditie

 beeld, erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pubers warm krijgen voor een middeleeuws dierenepos met een slecht einde. ‘Dat moet lukken’ dachten enkele leerkrachten van PORTUS berkenboom. Ze lieten de leerlingen van het vierde jaar Beeldende en Architecturale Kunsten (BAK) op een creatieve en artistieke manier kennis maken met de VOSSEN...
Oudere vrouw en jongen kijken naar smartphone

Persoonlijk zwerfgoed

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van theatermaker Jim Maes mixten studenten Thuis- en bejaardenzorg/Zorgkundige aan het VISO Roeselare en bewoners (met dementie) van WZC Vincenthove hun persoonlijk zwerfgoed (foto’s, herinneringen, liedjes, gewoontes…) in een korte theatervoorstelling waarin ze samen een inkijk...
Op de linkerpagina van een notitieboekje staat een gedichtje over Guido en op de rechterpagina zien we een foto van Guido en Roland (beide oudere mannen) en twee leerlingen. Onder de foto staat een gedichtje over Roland.

De zielen der verdronkenen

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De visserij is een mooi erfgoedthema om jong en oud met elkaar te verbinden. De visserij maakt(e) immers een groot deel uit van het leven van de bewoners van woonzorgcentra aan de kust én is een thema dat veel jongeren vandaag nog aanspreekt. Het Oostendse verhaal De zielen der verdronkenen, dat de...
Leerlingen beelden voorwerpen uit

Van 100 jaar geleden naar vandaag

 beeld, drama en theater, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In het Landense Koninklijk Atheneum bestaat de traditie om jaarlijks in juni een creatief dynamoPROJECT te organiseren voor en met de leerlingen van de derde graad BSO. Precies dit jaar, eindigde honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog. De tieners blikten terug met film, theater en stop-motion.
Een plakaat met enkele erfgoedregels

Kappers met erfgoed

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Ik had nooit gedacht dat erfgoed me zou kunnen interesseren. Eigenlijk wist ik nauwelijks wat het was. Nu begrijp ik het beter en vind ik het bijzonder en interessant.’ Aan het woord is Aurélie, leerling van het zesde jaar Haartooi aan het Kortrijkse RHIZO 3. Samen met MUS-E Belgium en Erfgoed...
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een...
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Leerlingen zitten neer rond auteur

De Voorleestoer

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een dag per jaar is de stad Sint-Niklaas het decor voor de Voorleestoer, een groots voorleesproject. Op die dag krijgen alle leerlingen van het tweede middelbaar uit alle scholen van de stad de kans om hun favoriete auteur, illustrator, vormgever of striptekenaar van dichtbij te leren kennen. Lees...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Kleuters verkleed in jutten kleren

In de voetsporen van de Boomerlingers

 drama en theater, erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Rond 79 voor Christus woonde volgens een sage een natuurvolk in Boom, de Boomerlingers. De kinderen van basisschool De Hoeksteen kwamen het oude volk op het spoor nadat ze een mysterieuze nota vonden. Ze gingen op ontdekkingstocht in de omgeving van de school en bij het culturele erfgoed van hun...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.

Frans leren door een podcast te maken

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien...
kerkhof met grafstenen

Campo Santo Nocturne

 architectuur, erfgoed, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg ligt tegenover het oude kerkhof Campo Santo, een plek waar heel wat geschiedenis, erfgoed en cultuur samenkomen. Leerkracht godsdienst Peter Parmentier en zijn collega van esthetica, Paul De Loore, raakten onmiddellijk gefascineerd door de schat aan informatie...
4 leerlingen roken waterpijp op podium

Jazz (in) Bilzen

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Met Jazz (in) Bilzen wilden de leraars en de laatstejaars humane wetenschappen van het Heilig-Grafinstituut de herinneringen aan het bloeiende festival Jazz Bilzen van de jaren ’60 en ’70 levend houden.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs