Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. taal(bevordering) en taalstimulatie

Thema's

  • beeld (201)
  • literatuur en leesmotivatie (171)
  • drama en theater (142)
  • geluid en muziek (134)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (118)
  • dans en beweging (113)
  • film en fotografie (103)
  • mediawijsheid (80)
  • erfgoed (78)
  • mode en design (41)
  • welbevinden en pesten (41)
  • Cultuur in de Spiegel (39)
  • poëzie (39)
  • STE(A)M (33)
  • herinneringseducatie (28)
  • Kunstkuur (28)
  • interculturaliteit (27)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (24)
  • inclusie (20)
  • wereldburgerschap (20)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (12)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (126)
  • Sociaal-relationele competenties (56)
  • Zelfbewustzijn (44)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (42)
  • Digitale competenties (34)
  • Burgerschap (30)
  • Historisch bewustzijn (13)
  • Duurzaamheid (10)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (3)
  • Andere talen (2)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (118)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (106)
  • Artikel (12)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (68)
  • Secundair onderwijs (45)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (7)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (5)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Ondersteun je taal- en leesonderwijs met een auteursresidentie!

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs

HTI Sint-Antonius uit Gent is één van de twintig scholen met opleidingen in dubbele of arbeidsmarktfinaliteit die aan de slag gaan met een auteursresidentie. Dankzij dit initiatief van Vrienden voor het Lezen en Literatuur Vlaanderen krijgen klassen met moeilijke lezers een auteur op bezoek voor een...
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...
 Leerlingen zitten samen op de grond rond klankboom

Een jeugdboek inspireert deze leerlingen tot een theatraal kasteel in de wolken

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met de hulp van theatermakers Amadeo Kollectif boksten twee klassen van het derde leerjaar in HSBS Klavertje Vier een voorstelling over de kracht van verbeelding in elkaar, geïnspireerd door het jeugdboek Rosie en Moussa van Michaël De Cock.

Zo zet je in op leesmotivatie én drama: Prentenboek ‘Diepzeedokter Diederik’ wordt een musical

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de schoolmusical Diepzeedokter Diederik bewerkte Vrije Basisschool Sint-Pieterscollege (Jette) het gelijknamige prentenboek van Leo Timmers. Daarin kwamen de dynamoPROJECTEN van haar twee vestigingen samen: één draaide rond muziek, één rond theater. ‘We hebben heel veel van de musical geleerd’...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What's my name: zo maak je een tentoonstelling rond zelfkennis en identiteit

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
Affiche voor Radio Copain met een roze radio op. Radio Copain is live op 6, 7, 9 en 10 mei vanuit Watou, Westouter, Reningelst en Roesbrugge. Je kunt de radio-uitzendingen luisteren op kunstacademiepoperinge.be.

Radio Copain | Dit krijg je als de Kunstacademie met de lagere school radio maakt

 beeld, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

In Poperinge en omstreken maken vier lagere schoolklassen live radio. Wekenlang oefenen ze zich in spontaneïteit, mogen ze zich creatief helemaal uitleven en knutselen ze een radiostudio in elkaar, dit alles in samenwerking met de Kunstacademie. Het eindresultaat? Vier online te beluisteren radio...
2 leerlingen poseren met foto van 2 kabouters

Zelf een luisterverhaal schrijven? BUSO-leerlingen doen het en spreken het in

 geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Zelf verhalen schrijven en ze vervolgens in een heuse opnamestudio inlezen én monteren, mét geluidseffecten en achtergrondmuziek. Cool, toch? De derdejaarsleerlingen van het Buso Sint-Jan Berchmansinstituut in Puurs deden het. ‘Het is hen wonderbaarlijk goed gelukt’, zegt fiere leraar Crea Johan...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Dans verbinden met leesbevordering? Kijk en luister naar 'Geroezemoes'!

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...
Leerlingen in de discodoos

Punten en stippen: zo werk je aan muzische vaardigheden met kleuters

 beeld, taal(bevordering) en taalstimulatie

De instappers van basisschool Lambertzhoeve in Tildonk weten alles over puntjes, stippen en bolletjes. Ze kregen erover voorgelezen en gingen zelf aan de slag: stempelen, knippen, prikken, perforeren, schilderen … het kwam allemaal aan bod. ‘Zo zijn er heel wat nieuwe muzische technieken en ideeën...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: zo schrijf je poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
Leerlingen spelen op Peruaanse cajon-drums

Breng de muziekacademie naar je klas!

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - De Vlinder brengt de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt naar de klas. Samen met muziekleerkracht Louis Snauwaert vliegen de leerlingen van het eindniveau (11 tot 13 jaar) in het slagwerk. ‘We willen onze leerlingen op een laagdrempelige...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum (intussen Trill vzw) en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster...
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...
Jongen schreeuwt

Anderstalige kleuters doen aan theatrale taalverwerving

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.
Mobiel boekenkastje versierd met groen

Mobiele boekenkastjes zetten leesbevordering in beweging!

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Acht weken lang was dinsdag een dag om extra naar uit te kijken voor het vijfde leerjaar van Basisschool Franciscus uit Antwerpen. Dan mochten de leerlingen samen met hun klasleerkrachten Kathleen Bontenakel en Lauren Suykerbuyk creatief aan de slag met boeken. Onder deskundige begeleiding van...
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: leerlingen dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...
Student leest boek voor aan kind

Studenten lerarenopleiding vormen voorleesboeken voor kleuters om tot voorstellingen

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.
Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

 beeld, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

De Gemeentelijke Basisschool in Jezus-Eik en de Gemeentelijke School voor Beeldende Kunsten in Overijse vonden elkaar in een Kunstkuur voor de derde graad. ‘Wat als…?’ werd de rode draad waaraan de leerkrachten een heel programma ophingen. Beeld, kledingontwerp, natuur, geschiedenis… alles kreeg met...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs