Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Historisch bewustzijn
  4. film en fotografie
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • erfgoed (70)
  • beeld (35)
  • (-) film en fotografie (26)
  • herinneringseducatie (23)
  • drama en theater (17)
  • geluid en muziek (17)
  • intergenerationeel (15)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (12)
  • literatuur en leesmotivatie (11)
  • mediawijsheid (9)
  • architectuur (8)
  • dans en beweging (8)
  • Cultuur in de Spiegel (4)
  • poëzie (4)
  • speelplaats (4)
  • wereldburgerschap (4)
  • inclusie (3)
  • mode en design (3)
  • schoolfeest (3)
  • STE(A)M (3)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (2)
  • Kunstkuur (2)
  • filosoferen (1)
  • interculturaliteit (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • welbevinden en pesten (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (102)
  • Digitale competenties (99)
  • Sociaal-relationele competenties (58)
  • Zelfbewustzijn (42)
  • Burgerschap (34)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (34)
  • Nederlands (32)
  • Duurzaamheid (22)
  • Ruimtelijk bewustzijn (5)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Ondernemingszin (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Historisch bewustzijn (26)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (26)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (26)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (11)
  • Secundair onderwijs (16)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Klassieke talen komen tot leven in multidisciplinair project 'Vergeten in Vergilius'

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
Leerlingen nemen beelden op op speelplaats

Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Iedere leerling beschikt over talent en je hoeft niet altijd ver te zoeken om het te vinden. Die boodschap wil Vrije Basisschool Sint-Willibrordus uit Eisden meegeven aan haar leerlingen van 4, 5 en 6 in het project Ooit aan de Maas. Dat doen ze via een ontmoeting met streekauteur Marco Mariotti...
Leerlingen zitten rond tafel voor brainstorm

Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding Audiovisuele Vorming van het GO! atheneum van Anderlecht werkten samen met LECA rond ‘alledaags erfgoed’. Privé-beeldarchief werd de basis van eigenzinnige zelfportretten, die gepresenteerd werden in een originele expo.
Leerlingen houden een flashmob in een kapel

Don’t stop me now!

 dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, schoolfeest / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....
Leerlingen filmen donkere scène van kortfilm

GRENS(verleggend)

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De voorstelling van je eigen film bijwonen op het filmfestival MOOOV, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van het vierde middelbaar Architecturale Vorming en Architecturale Kunsten van het Heilig Grafinstituut in Turnhout tastten letterlijk en figuurlijk grenzen af en maakten twee kortfilms...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...

Leerlingen doen beroemde kunstwerken na en leren tegelijk heel wat over fotografie

 film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Je hebt ze ongetwijfeld al gezien: mensen die thuis de (verkleed)kast induiken om meesterwerken na te doen en vast te leggen op foto. Dat zag het 4de leerjaar van meester Peter ook hélemaal zitten! Alles werd uit de kast getrokken om een kunstwerk te imiteren: van stukken fruit en kunstbloemen tot...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
Leerlingen beelden voorwerpen uit

Van 100 jaar geleden naar vandaag

 beeld, drama en theater, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In het Landense Koninklijk Atheneum bestaat de traditie om jaarlijks in juni een creatief dynamoPROJECT te organiseren voor en met de leerlingen van de derde graad BSO. Precies dit jaar, eindigde honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog. De tieners blikten terug met film, theater en stop-motion.
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs