Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Zelfbewustzijn
  5. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  6. Secundair onderwijs
  7. dans en beweging
  8. taal(bevordering) en taalstimulatie
  9. Artikel
  10. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • drama en theater (111)
  • (-) dans en beweging (97)
  • beeld (92)
  • geluid en muziek (75)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (51)
  • film en fotografie (48)
  • literatuur en leesmotivatie (44)
  • mediawijsheid (40)
  • Cultuur in de Spiegel (33)
  • welbevinden en pesten (30)
  • erfgoed (25)
  • mode en design (23)
  • interculturaliteit (21)
  • schoolfeest (20)
  • inclusie (16)
  • STE(A)M (15)
  • speelplaats (13)
  • herinneringseducatie (12)
  • poëzie (12)
  • wereldburgerschap (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (9)
  • intergenerationeel (9)
  • circus (8)
  • ouderparticipatie (8)
  • architectuur (6)
  • filosoferen (6)
  • Kunstkuur (3)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (183)
  • Sociaal-relationele competenties (127)
  • Nederlands (120)
  • Digitale competenties (55)
  • Burgerschap (48)
  • Historisch bewustzijn (19)
  • Duurzaamheid (17)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • Andere talen (3)
  • Ondernemingszin (3)
  • (-) Zelfbewustzijn (116)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (114)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (127)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (124)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (3)
  • (-) Artikel (2)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (84)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (74)
    • Buitengewoon basisonderwijs (8)
  • (-) Secundair onderwijs (49)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (41)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (9)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (10)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Kinderen filmen met professionele camera

De mythe van de ring: Hoe je een zelfgeschreven sage omzet naar een animatiefilm

 beeld, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nadat de leerlingen in de klas werkten rond Noorse mythen en sagen, verzonnen de leerlingen een eigen verhaal dat ze verwerkten tot een animatiefilm. Ze maakten onder begeleiding van professionelen zelf de popjes, het decors en verzorgden ook de muziek.
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
Meisje gooit verf op houten plaat

Karel het kunstkonijn

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, ouderparticipatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Projectschool De Weide heeft iets met kunst. Ze wilden hun leerlingen niet alleen laten experimenteren met technieken, maar hen werkelijk onderdompelen in de wereld van kunstenaars en hun kunstdomeinen. Met hun kleuters doken ze de wijde kunstwereld in en werd er met de jongste leefgroep uitvoerig...
Kinderen verkleed als personages uit Peter en de Wolf

Komt dat zien

 drama en theater, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de...
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Kleuters op podium

Drama en gevoelens met muziek

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
Kinderen verkleed in traditionele Afrikaanse kleren

In het spoor van de muze-express!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kinderen in de leerlingenraad van de Vrije Basisschool ’t Grafiekje kwamen zelf met het idee om verschillende lokalen in hun school te versieren met kunstwerken van eigen hand. Een eenvoudige vraag met een groot gevolg, want voor ze het goed en wel beseften, trok een trein vol muzische activiteiten...
Leerlingen van de OKAN-klas houden elk een vlag van hun land van herkomst omhoog

Rappen in de OKAN-klas: ‘Nederlands leren zonder het te beseffen’

 geluid en muziek, interculturaliteit, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Je Nederlands verbeteren met rap en slampoetry? De OKAN-leerlingen van het VISO Gent gingen het experiment aan! Onder de professionele begeleiding van de Gentse rapper Fatih Devos schreven ze hun eigen teksten, zetten ze deze op ritme en boksten ze een voorstelling op het podium van Kunstencentrum...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...

De wereld verbeteren? Deze academie en lagere school tonen je hoe!

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zouden de leerlingen van basisschool De Tovertuin uit Lokeren de wereld verbeteren? Met een internetproducerende windmolen en een vriendenmachine die ruzies in een handomdraai oplost. Met de hulp van de academie van Lokeren komen hun ideeën ook echt tot leven. In woord, beeld en muziek.
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Kinderen spelen rond in sporthal

Zingen en bewegen anders bekeken

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief...
Kinderen in wit gekleed op podium

In Transit

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool De Wegel in Eeklo zat met een ei. De leerlingen wilden optreden. Met toneel. Met dans. Met iets. De ideeën kwamen echter niet van de grond. Daarom riep de school de steun in van Cacao Bleu. Samen kwamen ze tot een totaalproject met een voorstelling hedendaagse dans als resultaat.

Een schoolkoor opstarten is meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen, concentratie en correct ademhalen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool De kleine helden (Eeklo) is pas gestart in 2019, maar heeft nu al een schoolkoor. De nieuwe Freinetschool werkte daarvoor samen met Koor&Stem, de vereniging voor koren en vocale muziek. Dirigent Hans Helsen begeleidde twaalf leerlingen uit de eerste en tweede graad. Het koortje zal na...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

WIN een auteur voor je zomerschool

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs