Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Ondernemingszin
  4. Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM

Thema's

  • STE(A)M (17)
  • beeld (7)
  • architectuur (4)
  • erfgoed (4)
  • film en fotografie (4)
  • drama en theater (3)
  • geluid en muziek (3)
  • mediawijsheid (3)
  • dans en beweging (2)
  • mode en design (2)
  • speelplaats (2)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (2)
  • filosoferen (1)
  • interculturaliteit (1)
  • literatuur en leesmotivatie (1)
  • poëzie (1)
  • schoolfeest (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (275)
  • Nederlands (175)
  • Sociaal-relationele competenties (64)
  • Zelfbewustzijn (57)
  • Digitale competenties (51)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (51)
  • Historisch bewustzijn (35)
  • Burgerschap (34)
  • Duurzaamheid (22)
  • Ruimtelijk bewustzijn (12)
  • Andere talen (4)
  • (-) Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (18)
  • (-) Ondernemingszin (2)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (18)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (7)
  • Secundair onderwijs (11)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

 architectuur, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4 de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.
Leerling last aan de lasconstructie. Hij draagt een helm en veiligheidskledij.

Europe in Change | STEM in dienst van grootse kunst

 architectuur, interculturaliteit, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voeg bij STEM de A van Arts, en je krijgt STEAM. In de praktijk staat de A vaak dan ten dienste van techniek en wetenschap. Het VTI in Veurne deed het net andersom. Kunst werd het uitgangspunt en STEM kreeg een dienende rol. Samen met 5 andere Europese scholen en kunstenaar Francesco Fransera...

Creatief met hout: Verrijkend voor kleuter én leerkracht en bovenal héél leuk

 beeld, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuters van de Voorzienigheidsschool in Kuregem (Anderlecht) sloegen aan het timmeren. Schuren, boren, hameren: onder professionele begeleiding van JONNA vzw mochten ze het allemaal uitproberen. Ze deden het met succes, en met bijzonder veel enthousiasme. Extra troef? Haast ongemerkt kregen...

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Soundscapes met bijen

 film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Negentien leerlingen van de STEM-klas 4E van Sint-Bavo in Gent maakten soundscapes gemaakt onder begeleiding van Arno Geerts van De Notenboom. Ze lieten zich hiervoor inspireren op het gedrag én belang van bijen.
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
Leerling bouwt mini Eiffeltoren

Ontdek de A in STEAM

 drama en theater, film en fotografie, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat kan kunst en cultuur (ARTS) aan STEM toevoegen? Dat ondervinden 130 STEM-leerlingen van de middenschool Heilig Graf in Turnhout tijdens hun wetenschapsweek. Van STEM naar STEAM dus, met een beetje hulp van Gluon en Kleinkunstig.
Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

 architectuur, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK...

De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

 schoolfeest, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

GO! basisschool De Klimpaal in Sint-Jans-Molenbeek organiseert elk jaar een straatfeest waar de hele buurt op is uitgenodigd. En daar past een zeepkistenrace perfect bij. Kunstenaar en zeepkist-koning Olivier D’Hose zette alle leerlingen op het juiste spoor. Een fanfareparade, in goede banen geleid...
Leerling werkt aan zijn ontwerp

Technische skills en creativiteit vinden elkaar in beeldend kunstwerk ‘De Façade’

 beeld, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Waar staat onze school voor? Op die vraag zochten de leerlingen van het Technisch Instituut Don Bosco in Sint-Denijs-Westrem een antwoord in hun kunstproject De Façade, samen met beeldend kunstenaars Lies Caeyers en Sarah Yu Zeebroek. De leerlingen spraken al hun creativiteit aan voor een project...
Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

Met Marble Mania ontdek je talent voor techniek in de klas

 beeld, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs – SLO Mariadal in Hoegaarden hangt er een prettige spanning in de lucht. Vandaag testen de 30 leerlingen immers de grote knikkerbaan en de flipperkast die ze zelf ontworpen én gebouwd hebben. Wat blijkt? Met de hulp en expertise van de...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: zo schrijf je poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
Leerlingen tonen zelfgemaakte automaton

Kunst en techniek gaan hand in hand in de wondere wereld van automata

 STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het tweede jaar STEM van de secundaire school HT²O in Turnhout dompelden zich onder in de wondere wereld van de automata. Dat zijn zelfstandig opererende objecten waarin kunst en technologie in elkaar versmelten. Externe partner van dienst was kunstenaar Geert Hautekiet.

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2 de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere...
Leerlingen bouwen een snaarinstrument met hout en metaaldraad

Geluidsperformance verbindt wetenschap en cultuur

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Ludgardiscollege zocht naar een volwaardige invulling aan het nieuwe STEAM curriculum in het derde jaar. Samen met partner MUS-E werkten de leerlingen een jaar lang rond het thema geluid en onderzochten ze de raaklijnen tussen wetenschap en cultuur. Als eindresultaat creëerden ze een...

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

 film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en...

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

Subsidie dynamoPROJECT

Nieuwsbericht

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs