Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Ondernemingszin
  4. Zelfbewustzijn
  5. architectuur
  6. beeld
  7. innovatie

Thema's

  • dans en beweging (101)
  • (-) beeld (93)
  • drama en theater (82)
  • geluid en muziek (65)
  • film en fotografie (44)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (44)
  • Cultuur in de Spiegel (36)
  • literatuur en leesmotivatie (33)
  • mediawijsheid (33)
  • welbevinden en pesten (31)
  • mode en design (29)
  • interculturaliteit (24)
  • erfgoed (22)
  • inclusie (18)
  • schoolfeest (17)
  • STE(A)M (17)
  • speelplaats (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • herinneringseducatie (11)
  • poëzie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • (-) architectuur (9)
  • ouderparticipatie (7)
  • filosoferen (6)
  • intergenerationeel (6)
  • Kunstkuur (3)
  • circus (1)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (200)
  • Sociaal-relationele competenties (106)
  • Nederlands (66)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (65)
  • Digitale competenties (64)
  • Burgerschap (54)
  • Duurzaamheid (40)
  • Historisch bewustzijn (38)
  • Ruimtelijk bewustzijn (19)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (17)
  • (-) Zelfbewustzijn (90)
  • (-) Ondernemingszin (9)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (96)
  • Artikel (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (57)
  • Secundair onderwijs (39)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (6)
  • Hoger onderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Affiche glasraamproject

Hoe breng je erfgoed tot leven? Door zelf glasraamportretten te maken!

 beeld, erfgoed, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs

De prachtige glas-in loodramen in de neogotische kapel van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen inspireren de leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen tot een kleurrijk erfgoed-en fotografieproject waarin identiteit en diversiteit centraal staan. Samen met fotografe Nattida-Jayne...
Leerlingen werken met speelklei

Leerlingen met een visuele beperking verleggen grenzen en ontwerpen hun eigen treincoupé!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Twintig leerlingen met een visuele beperking van Kasterlinden Buitengewoon Basisonderwijs bezochten de expo Oriënt Express in het Brusselse Train World. Een onvergetelijk begin van het kunsttraject Blind Date op de Oriënt Express, begeleid door Barbara Beel van Casa Blanca vzw. Samen recreëren ze de...
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater...
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Leerlingen en juf knutselen met klei

Een beeldig schooljaar

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.
Bewerkte foto van 2 leerlingen in museum. De leerlingen zijn deels transparant

Weg van de stad – Micromuseum

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zeventien kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar staan voor het 19de-eeuwse schilderij Maria Magdalena van Alfred Stevens. ‘Ik vind haar griezelig! Kijk naar die ogen!’ Ze dopen het schilderij The Killer. Ze verzinnen er verhalen, bewegingen en geluiden bij. De Gentse basisschool De Toverberg...
 Kinderen verkleed als piraten staan op de speelplaats met zelfgemaakte schatkisten

Net als in de film!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar last de Basisschool Sint-Willibrordus in Maasmechelen een jaarthema in waarrond ze een resem muzische activiteiten organiseert. Dit doet ze steeds met behulp van externe cultuurpartners. Deze keer werkte de school rond film. De directie deed onder meer beroep op de creatieve expertise van...
Jongen wordt gefilmd terwijl hij presenteert

Stop pesten met stop-motion

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Achter de rug praten. Hypocriet doen. Alleen blijven zonder vrienden. Iemand bang maken. Ruziën. De leerlingenraad van basisschool De Kleine Geuzen in Jette weet wat de sfeer op school kan verpesten. Maar ze verwoorden ook haarscherp het tegengif: lachen met de hele klas, samen werken en spelen...
Tekening van een schoorsteen. Naast de schoorsteen staat geschreven 'De bel gaat' 'Tring tring tring tring'.

Hoe pak je een pestprobleem aan én werk je tegelijk aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Aan de hand van kinderboeken, illustraties en boekjes die de kinderen zelf schrijven en illustreren verkent jeugdauteur Jan de Kinder samen met de leerlingen het thema ‘pesten’. de leerlingen ontdekken hun creatieve kant, ontdekken hun creatieve kant en tasten af hoe ze zich kunnen en willen...
Collage van foto's vormt nieuw gezicht

Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klas? 12 meisjes en jongens uit 1B. Thuistaal? Uiteenlopend. Schoolloopbaan? Kronkelend. Ervaring met cultuur? Nihil. ‘Deze leerlingen vragen om een andere aanpak, een die vertrekt van wat ze wel kunnen bijvoorbeeld’, zegt juf An Favoreel van het GO! technisch atheneum Jette. ‘We proberen daarom...
Jongen breakdancet

Dansen doe je niet met je oren

 beeld, dans en beweging / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De Vrije Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Sint-Lievenspoort in Gent ging actief op zoek naar een cultuurorganisatie die hun leerlingen zou bijstaan in dans. Dit was geen evidente oefening omdat het om dove en slechthorende kinderen gaat. De Gentse cultuurorganisatie De Conventie loste al haar...
Kinderen verkleed als de Oude Romeinen in een wit kleed en klassiek Romeins hoofddeksel

Een school vol oude verhalen

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar van de Sint-Norbertusschool in Heverlee onderzoeken het rijke verleden van hun school. Ze geven er met de hulp van Mooss vzw een muzische draai aan.
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Bulb foto waarbij licht op speciale manier wordt weergegeven

The Daily Sound

 beeld, film en fotografie, inclusie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zesde jaar toegepaste beeldende kunst van het Heilig familie Ieper leefde en werkte een week lang met kunstenaars met een mentale beperking. In de kunstwerkplaats de Zandberg te Harelbeke, waar de kunstenaars wonen, hebben ze samen gewerkt rond geluidskunst.
Jongen poseert met zelfgemaakte helikopter hoedje

Lucht

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gemeenteschool De Kriek is niet bang van een beetje langetermijnplanning. Vier jaar geleden bedacht het schoolteam het plan om elk jaar te werken rond een ander element. Na aarde, water en vuur kwam dit schooljaar ‘lucht’ aan bod. Leerlingen van de kleuterschool en van de lagere school werkten het...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerlingen staan in een kring

Een cadeau én een vraag

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

De kunstenacademie van Asse ijvert voor een grotere uitwisseling tussen hun vier kunstvormen. ‘Ik droom van meer ruimte voor spontane creativiteit en van meer crossover-denken tussen de disciplines in de dagelijkse werking’, vertelt coördinator Dries Martens. En daarom legt hij een cadeau én een...
3 kinderen in oranje rally overall houden andere kinderen onder schot met nep pistolen

Klinkers

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt...
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs