Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Sociaal-relationele competenties
  4. Secundair onderwijs
  5. Hoger onderwijs
  6. Volwassenenonderwijs
  7. literatuur en leesmotivatie
  8. taal(bevordering) en taalstimulatie

Thema's

  • drama en theater (54)
  • beeld (40)
  • film en fotografie (34)
  • dans en beweging (32)
  • geluid en muziek (30)
  • mediawijsheid (28)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (28)
  • welbevinden en pesten (22)
  • interculturaliteit (18)
  • (-) literatuur en leesmotivatie (16)
  • Cultuur in de Spiegel (15)
  • erfgoed (15)
  • inclusie (13)
  • mode en design (13)
  • intergenerationeel (11)
  • wereldburgerschap (11)
  • poëzie (7)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (6)
  • filosoferen (5)
  • STE(A)M (5)
  • architectuur (4)
  • circus (4)
  • herinneringseducatie (4)
  • innovatie (3)
  • speelplaats (3)
  • schoolfeest (2)
  • gaming (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (72)
  • Cultureel bewustzijn (69)
  • Zelfbewustzijn (29)
  • Burgerschap (27)
  • Digitale competenties (27)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (22)
  • Historisch bewustzijn (12)
  • Duurzaamheid (9)
  • Andere talen (3)
  • Ruimtelijk bewustzijn (2)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (39)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (38)
  • Artikel (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (46)
  • (-) Secundair onderwijs (34)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (31)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (3)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (6)
  • (-) Hoger onderwijs (1)
  • (-) Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Student leest boek voor aan kind

Bibliotheek volgeboekt

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Journaliste Anke Wauters spreekt leerlingen toe in mediatheek

(er) schoon genoeg (van hebben)

 film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Leerlingen schrijven op blad papier

Woordenoorlog met poëzie en podcast

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Rood. Bloed. Moord. Liefde. Valentijn. Twee rijen leerlingen houden een associatierace tegen elkaar. Als de laatste eindigt met ‘Knuffel’, loopt ze naar voor om de rij te herbeginnen. Welke groep geraakt het verst in deze ludieke woordenoorlog?
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek ‘Wonder’. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven...
4 jongeren staan naast elkaar in de bibliotheek

Improviseren voor taal

 drama en theater, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kunst is geen vreemde eend in de bijt bij het Technisch Instituut Sint-Lodewijk (TISL) te Genk. Al drie jaar houdt de middelbare school workshops woordkunst. Dit jaar – via het dynamoPROJECT Drama @ TISL – liet de cultuurorganisatie Villa Basta de leerlingen van het eerste en tweede jaar kennismaken...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.
Coverfoto van het boek '211 het had gekund, maar misschien ook niet'

Van blad tot boek

 beeld, inclusie, innovatie, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In iedereen schuilt een kunstenaar, zo toont De Kouter in Kortrijk op sublieme wijze aan. Met ‘2115, het had gekund (maar misschien ook niet)’ presenteren de leerlingen een parel van een boek.
Leerkrachten verkleed als Maria, God en Johannes De Doper van het Lam Gods van Van Eyck

Kijk, Van Eyck!

 beeld, dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aanleiding voor het project was de restauratie van het retabel Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In samenwerking met het Onderwijscentrum Gent werkte de leerkrachten van het Sint-Franciscusinstituut twee trajecten uit voor twee specifieke klasgroepen.
Leerlingen op podium

SELFMADE

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Zet een groep extraverte podiumbeesten en introverte podiumbouwers samen, laat hen wisselen van rol en kijk naar wat er gebeurt! Het Stedelijk Lyceum Cadix en het Stedelijk Lyceum Meir maakte op die manier een héél verrassende theatervoorstelling en doorbrak met Selfmade tegelijk de schotten tussen...
Kleuters verkleed als fee staan met juf onder blauwe paraplu

Een zoen voor elk seizoen

 beeld, drama en theater, speelplaats, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De Vrije Basisschool Klein Seminarie wilde hun kleuters uit de stad meer in de natuur brengen. Een zoen voor elk seizoen liet hen genieten van de stilte, rust, schoonheid, in- en ontspanning die de natuur in de verschillende seizoenen geeft. Het project ging van kijkdoos tot stinksok!
Leerlingen van de OKAN-klas houden elk een vlag van hun land van herkomst omhoog

Rappen in de OKAN-klas: ‘Nederlands leren zonder het te beseffen’

 geluid en muziek, interculturaliteit, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Je Nederlands verbeteren met rap en slampoetry? De OKAN-leerlingen van het VISO Gent gingen het experiment aan! Onder de professionele begeleiding van de Gentse rapper Fatih Devos schreven ze hun eigen teksten, zetten ze deze op ritme en boksten ze een voorstelling op het podium van Kunstencentrum...
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, radicalisering, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs