Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. architectuur
  4. erfgoed
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (186)
  • drama en theater (127)
  • geluid en muziek (121)
  • dans en beweging (105)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (98)
  • film en fotografie (97)
  • literatuur en leesmotivatie (83)
  • mediawijsheid (77)
  • (-) erfgoed (69)
  • mode en design (41)
  • welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • poëzie (33)
  • STE(A)M (29)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • inclusie (18)
  • Kunstkuur (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • (-) architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • innovatie (14)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • dko (4)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (79)
  • Historisch bewustzijn (70)
  • Duurzaamheid (68)
  • Sociaal-relationele competenties (37)
  • Burgerschap (30)
  • Digitale competenties (29)
  • Zelfbewustzijn (22)
  • Ruimtelijk bewustzijn (19)
  • Nederlands (18)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (13)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (7)
  • Ondernemingszin (3)

Type

  • In de kijker (47)
  • Artikel (3)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (79)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (78)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (42)
  • Secundair onderwijs (39)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (3)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen zitten rond tafel voor brainstorm

Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding Audiovisuele Vorming van het GO! atheneum van Anderlecht werkten samen met LECA rond ‘alledaags erfgoed’. Privé-beeldarchief werd de basis van eigenzinnige zelfportretten, die gepresenteerd werden in een originele expo.
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Leerlingen tonen trots tekeningen

Jenaplanschool Hippo's Hof verbeeldt verhalen van vroeger in klei

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Verhalen over vroeger kunnen de buurt rond een school verbinden. De IJsvogels, een middenbouwklas van Jenaplanschool Hippo’s Hof uit Gent, verzamelt voor dit dynamoPROJECT zulke verhalen. Die verwerken ze in een boek en in kunstwerkjes van klei. Casa Blanca vzw helpt hen hierbij.

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...
Kinderen zwaaien met zelfgemaakte vlaggen

Y'PARADE

 architectuur, beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die...

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere...

Hoogtewerk | Dit ben ik

 beeld, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag...
Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

 architectuur, innovatie, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Leerlingen van Publiciteit en Etalage, en de kleuters poseren met hun zelfgemaakte speelpanelen

Speel- en leermodules voor de kleuter

 architectuur, beeld, speelplaats / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vierde jaar Publiciteit en Etalage uit Heilig Graf Turnhout kregen de opdracht om recreatief materiaal te ontwerpen voor de speelruimte van de kleuterschool. Ze werkten hiervoor samen met een technisch tekenaar en leerlingen houtbewerking van KOGEKA uit Geel.
Kinderen tonen hun geknutselde stadjes

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

 architectuur, beeld, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend...
2 leerlingen verbinden houten stokjes met elastiekjes

Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

 architectuur, beeld, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.
Kinderen rond hun maquette van het plein

Het plein | Zo geef je architectuur en ruimtelijke planning een plaats in je lessen

 architectuur, beeld, geluid en muziek, innovatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een beeldend kunstenaar, twee architecten en een geluidskunstenaar gingen met twee enthousiaste klassen van basisschool Jongslag aan het werk om hun plein te verbeelden in het kader van een nieuw ruimtelijk plan voor het centrum van Dilbeek.
Leerling bekijkt audiofragmenten op laptop

Bach: Recomposed - het Cultuurcentrum van de toekomst

 architectuur, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het 6de jaar Humane Wetenschappen van het Regina Caelilyceum in Dilbeek kregen de kans om zelf een voorprogramma te maken voor een concert van saxofoonkwartet BL!NDMAN. Gaandeweg ontwikkelden ze een nauwere band met het lokale cultuurcentrum, CC Westrand.
Een gedicht gevormd door stenen. Op elke steen staat een woord van het gedicht

Gedichten in steen

 architectuur, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuter- en basisschool Vivenkapelle kocht een aangrenzend braakliggend perceel grond met het idee ze wel een grotere tuin kon gebruiken. Zo ontstond de ontdektuin. Niet alleen om natuur te ontdekken, maar ook een tentoonstellingstuin, een poëzietuin of een danstuin!
kerkhof met grafstenen

Campo Santo Nocturne

 architectuur, erfgoed, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg ligt tegenover het oude kerkhof Campo Santo, een plek waar heel wat geschiedenis, erfgoed en cultuur samenkomen. Leerkracht godsdienst Peter Parmentier en zijn collega van esthetica, Paul De Loore, raakten onmiddellijk gefascineerd door de schat aan informatie...
Kaartje van Dendermonde waarop de route van de wiskundewandeling uitgetekend staat. De wandeling vertrekt van het station, gaat langs de Stationsstraat naar het Noorden via de Brusselsestraat om dan bij het Begijnhof uit te komen. Van het Begijnhof trekt de route naar de Vlasmarkt, dan naar de Grote Markt en via de Kerkstraat en de Zwarte Zusterstraat komt de wandeling uit aan de Dender. Van de Dender is er een rechtstreekse tocht terug naar het Station.

Wiskundewandeling

 architectuur, Cultuur in de Spiegel, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 5de jaar wiskunde-wetenschappen ontwierpen een originele wiskundewandeling in Dendermonde. Gebaseerd op het werk van Escher gingen ze op zoek naar geometrische patronen in het centrum van de stad. Aan de hand van wiskundige vraagstukken, die je kan oplossen tijdens de wandeling...
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs