Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Cultureel bewustzijn
  4. Ondernemingszin
  5. Secundair onderwijs
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. Cultuur in de Spiegel
  8. herinneringseducatie
  9. innovatie
  10. literatuur en leesmotivatie

Thema's

  • beeld (79)
  • film en fotografie (57)
  • drama en theater (55)
  • geluid en muziek (51)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (44)
  • mediawijsheid (41)
  • (-) literatuur en leesmotivatie (38)
  • dans en beweging (35)
  • erfgoed (35)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (24)
  • mode en design (24)
  • poëzie (23)
  • welbevinden en pesten (21)
  • STE(A)M (15)
  • interculturaliteit (14)
  • inclusie (13)
  • (-) herinneringseducatie (12)
  • intergenerationeel (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • architectuur (9)
  • Kunstkuur (8)
  • speelplaats (5)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • schoolfeest (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Nederlands (48)
  • Sociaal-relationele competenties (30)
  • Zelfbewustzijn (30)
  • Burgerschap (27)
  • Digitale competenties (25)
  • Historisch bewustzijn (19)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (18)
  • Duurzaamheid (12)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Andere talen (2)
  • (-) Cultureel bewustzijn (67)
  • (-) Ondernemingszin (1)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (57)
  • Artikel (10)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (149)
  • (-) Secundair onderwijs (63)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (54)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (10)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (9)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (6)
    • Muziek (1)
    • Woordkunst-drama (5)
  • Hoger onderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: de vijfde- en zesdejaars van Scholen Da Vinci dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Affiche tentoonstelling Academie Hasselt 2022

Kunst en literatuur gaan hand in hand in de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten van Hasselt

 beeld, literatuur en leesmotivatie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

Voor het leerkrachtenteam van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten van Hasselt en zijn filialen is het elk jaar reikhalzend uitkijken naar de thematische boekenlijst van Iedereen Leest voor de Jeugdboekenmaand. Die lijst vormt immers het vertrekpunt voor het grootste deel van hun muzische...
Digitaal werk van leerling Ruth

Kartonnen doos én Photoshop? Het Klein Seminarie van Hoogstraten experimenteert met beeld in ateliers van de Academie IKO

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Omgaan met imago en zelfbeeld is een dagelijkse bekommernis van pubers. Met dit idee trok coördinator van de Academie voor Beeldende Kunst IKO Alexandra Vinck naar het Klein Seminarie van Hoogstraten voor de Culturele Expressie Projectdagen. Samen met IKO en hun vakleerkrachten sloegen drie klassen...
Boekenjuf Claire

Boekenjuf Claire | We lezen alles! Van Joepie tot Harry Potter

 literatuur en leesmotivatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Boekenjuf Claire Deboutte werkt bij KIDS Hasselt. Naast haar taak als logopediste ontfermt ze zich over de bibliotheek van de middelbare school voor buitengewoon onderwijs.
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: de leerlingen van VISO Roeselare schrijven poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...

Lees mee met de Leesjury

 literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Lang zocht juf Krisje van basisschool De Kleine Jacob in Antwerpen iets om de lezers in haar zorggroep uit te dagen. Ze begon met vier leerlingen van het tweede leerjaar voor de Leesjury te lezen. Acht jaar later is die Leesjury van weleer danig uitgedijd. Hoe pakt ze het aan? En waarom blijft ze...
Leerlingen maken schilderij van inkt op water en olie

Wind in de wilgen

 beeld, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Dit was nog leuker dan vorige keer!’ Dat hoorde juf Hanne Storme van basisschool Sint-Jan in Ieper na elke namiddag op dé Academie. Zij en haar leerlingen grepen de uitgestoken hand van de academie en werkten 8 weken rond het kinderboek De wind in de wilgen. ‘We twijfelen er niet aan om dat opnieuw...

Poëziejongens | Zo schrijven jouw leerlingen uit het technisch onderwijs wél poëzie

 literatuur en leesmotivatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je poëzie laten rijmen met industrie? Zeker. Dat bewijst dichter en auteur Mustafa Kör. Zeven vrijdagen trekt hij naar het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo. Bij de 13 jongens van 5 Electro-Mechanica (EM) en Industriële Wetenschappen (IW) wil hij een zaadje planten. ‘Zodat ze...

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...

Mediawijsheid | Zo onderscheid je feiten van fictie met behulp van Palestijnse en Israëlische handboeken

 herinneringseducatie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

We hebben de mond vol van mediawijsheid. Maar hoe breng je jongeren zoiets bij? Met behulp van het Israëlisch-Palestijns conflict.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...
"

Samen voor meer cultuur op school: ‘Er is een energie ontstaan, die blijft stromen’

 Cultuur in de Spiegel / Secundair onderwijs

Cultuur een prominentere plek op je school geven, hoe doe je dat? Don Bosco Sint-Denijs-Westrem maakte er geen verhaal van ‘moeten’ van. Toch zitten cultuur en creativiteit na een tweejarig traject meer dan ooit in het DNA van de school. Leraren Wouter Ghijs en Annick Wallaert doen hun 7 sleutels...

Het conflict Israël-Palestina door Antwerpse ogen

 Cultuur in de Spiegel, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van 6 Economie-Moderne Talen van het Antwerpse Xaveriuscollege (Borgerhout) bestudeerden gedurende een semester het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten.

Een driedaags cultuurbad voor de hele school? Dat smaakt!

 Cultuur in de Spiegel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Drie dagen lang schort het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Assebroek de gewone lessen op. Voor alle 620 leerlingen. In de plaats proeven ze in klas- en leeftijddoorbrekende groepen van cultuur. 'Dit driedaags SMAAK-project is niet alleen leuk', zegt directeur Danny Van De Velde. 'Het is vooral een...
Leerlingen rond een tafel maken een linosnede.

Kunst en mysterie: hoe de samenwerking tussen drie verschillende vakgroepen en een dko-leerkracht mekaar sterker maakt

 beeld, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe kunnen oude contexten inspiratie bieden om met actuele vragen om te gaan? In Gent weten ze er wel raad mee. De leraren geschiedenis, godsdienst en esthetica van de Sint-Bavohumaniora sloegen de handen in elkaar en zetten samen met de docente beeld van de Sint-Lucasacademie het project Kunst en...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs