Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  4. Volwassenenonderwijs
  5. gelijke kansenbeleid/armoede
  6. welbevinden en pesten
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (119)
  • geluid en muziek (77)
  • drama en theater (76)
  • dans en beweging (73)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (61)
  • literatuur en leesmotivatie (55)
  • film en fotografie (47)
  • erfgoed (40)
  • mediawijsheid (40)
  • schoolfeest (23)
  • mode en design (18)
  • (-) welbevinden en pesten (16)
  • herinneringseducatie (15)
  • intergenerationeel (15)
  • STE(A)M (14)
  • Kunstkuur (13)
  • speelplaats (13)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • interculturaliteit (11)
  • architectuur (10)
  • ouderparticipatie (10)
  • poëzie (9)
  • wereldburgerschap (8)
  • (-) gelijke kansenbeleid/armoede (7)
  • inclusie (6)
  • filosoferen (5)
  • circus (4)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (22)
  • Sociaal-relationele competenties (21)
  • Zelfbewustzijn (20)
  • Burgerschap (18)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (12)
  • Nederlands (10)
  • Digitale competenties (4)
  • Duurzaamheid (1)
  • Historisch bewustzijn (1)

Type

  • In de kijker (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (22)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (21)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (20)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (15)
    • Buitengewoon basisonderwijs (4)
  • Secundair onderwijs (24)
  • (-) Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
Kleuters proberen op 1 been hun evenwicht te houden

Bewust in beweging

 dans en beweging, ouderparticipatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar vult GO! Leefschool de Pluishoek uit Heist-op-den-Berg de ‘Droomtijd’ op school in met activiteiten die de muzische en innerlijke ontwikkeling van de kinderen bevorderen. Zo werkten de leerlingen rond het thema bewust in beweging. Onder begeleiding van Atelier Amie, El Sole en artObe...
Leerlingen rusten in zelfgemaakt kamp

Kijk, ik speel!

 welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De basisschool Hof Pepijn in Landen wil inzetten op een speelplaats waar meer en beter wordt samengespeeld. Ze deden daarom beroep op Wim Collin van Hikke takke toe. Hij ging met het 1ste tot het 6de leerjaar op een creatieve manier aan de slag om het samenspelen te vergroten.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
5 leerlingen houden samen hun handen omhoog

Sterk in hun schoenen

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Yentl de Werdt van Passerelle vzw studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en bij P.A.R.T.S. in Brussel. Zij begeleidde tweeëntwintig leerlingen van het zesde leerjaar van De Piramide, een school in hartje Berchem, en maakte samen met hen een voorstelling over pesten.
Danseres Judith Clijsters zit neer tussen leerlingen

Werken aan een veilige sfeer zonder pesten, dat doet deze school via dans!

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Danseres Judith Clijsters van Passerelle vzw gaat aan de slag met kinderen uit het vijfde leerjaar: actief en speels, maar met oog voor elkaar, voor communicatie en voor ... relaxatie.
Leerlingen schilderen zelfportret

Zelfportret met rode wangen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Sarah Beel van Casa Blanca verkent met elf leerlingen uit het Buitengewoon Basisonderwijs het thema van pesten aan de hand van het boek Rood.
Kinderen liggen en zitten op de grond terwijl ze in hun notitieboekjes schrijven

Poëtische sneetjes in een creatief korstje

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

24 paar kinderogen fonkelen. Ze mogen dat zwarte tekenboekje houden! Het vierde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Michiel in Keerbergen versiert het met zorg. Bladzijde na bladzijde vult het zich met eigen schrijfsels en illustraties. Wie hen begeleidt bij het creëren van al dat moois? Dichter...
Jongen wordt gefilmd terwijl hij presenteert

Stop pesten met stop-motion

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Achter de rug praten. Hypocriet doen. Alleen blijven zonder vrienden. Iemand bang maken. Ruziën. De leerlingenraad van basisschool De Kleine Geuzen in Jette weet wat de sfeer op school kan verpesten. Maar ze verwoorden ook haarscherp het tegengif: lachen met de hele klas, samen werken en spelen...
Leerlingen zitten in de bibliotheek

Een dorp vol superhelden

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het vijfde en zesde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Jan in Rollegem-Kapelle werkten samen met Oliver Roels van De Conventie rond pesten en lieten hun innerlijke superheld vrij.
Tekening van een schoorsteen. Naast de schoorsteen staat geschreven 'De bel gaat' 'Tring tring tring tring'.

Hoe pak je een pestprobleem aan én werk je tegelijk aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Aan de hand van kinderboeken, illustraties en boekjes die de kinderen zelf schrijven en illustreren verkent jeugdauteur Jan de Kinder samen met de leerlingen het thema ‘pesten’. de leerlingen ontdekken hun creatieve kant, ontdekken hun creatieve kant en tasten af hoe ze zich kunnen en willen...
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Gij vuile brooddoos

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...

Circus? Je leerlingen worden er sociaal-emotioneel sterker van

 circus, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Wat steken leerlingen met sociaal-emotionele problemen op van circustechnieken? Heel veel, concludeert de Ziekenhuisschool Fioretti van de Stad Gent. Een groepje lagereschoolkinderen proeft er wekelijks met Circusplaneet een lesuur van. ‘Ongemerkt werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
2 leerlingen nemen vanop brug foto van het water en de skyline

70 mijl in vogelvlucht

 film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat hebben leerlingen uit Brussel en Zeebrugge met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken! Leerlingen van Brussel en Zeebrugge brachten hun (haven)buurt in beeld aan de hand van filmische portretten van buurtbewoners. Gedurende 4 maanden werkten de leerlingen van het zesde leerjaar van de...
Jongen schreeuwt

Creatief spelen met taal

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs